probleem met bitten bij mn pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lauxmautink

probleem met bitten bij mn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 20:03

Hallo!

Ik heb een een probleem met bitten bij mijn pony bijna bij elk bit krijgt ze klemblaren en wondjes! Eerst sprong ik haar met een pessoa appel bitje Met een ongebroken mondstuk maar hier kreeg ze dus telkens blaren van toen heb ik dr een paar keer gesprongen met een enkel gebroken rubberen d trens op dit bit blijf haar mond heel maar is ze echt niet te sturen en gaat ze na elke sprong er vandoor en heeft ze heel veel balken omdat ze dan vlak gaat springen nu spring ik haar met een correctie bitje met gel bitringen die nog een stukje naar binnen lopen maar hier krijgt ze alsnog blaren van wel minder maar toch... Thuis rij ik haar met het rubberen d trensje met de bijzet eraan nu ben ik dus opzoek naar en bitloos hoofdstel voor het springen waarnaar ze goed luistert (de pony is grote d-pony met een hele dikke speknek en heel fel op de hindernissen) en een hoofstel waarmee je ook krap kan draaien in de barrage
ik spring nou M met deze pony en het is de bedoeling dat ik binnenkort Z met haar ga starten
Kan iemand mij tips geven over een bitloos hoofdstel?

PS het is echt niet zo dat zo grof rij met mijn handen dat de pony er blaren van krijgt!

Shayla

Re: probleem met bitten bij mn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:09

Bekend probleem, mijn hengst heeft dit ook.

Rubber zou ik niet doen, als je pony niet goed schuimt gaat dat juist schuren.
Ik zou bij de D-trensden of bustrensen blijven. Hier kan zoiezo het velletje niet tussen gaan zitten.

Kijk ook goed naar de mond van je pony ! Mijn hengst heeft een heel smal mondje met een hele korte mondspleet. Een gewone dikte bit is voor hem dus te dik.

Ik heb nu een dubbel gebroken bustrens voor hem in een wat dunner maatje. De problemen zijn zo goed als weg nu.
Wat ook wel eens wil helpen is de mondhoeken insmeren met vaseline.

Heb je al wel eens geïnformeerd bij de zogenoemde bit fitters ?

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 20:16

Ze schuimt verder wel goed en op het rubber bitje blijft haar mond heel. Ze heeft een heel kort breed hoofd en ik denk dat ze wel genoeg ruimte heeft voor het bit bij mijn paard heb ik ook een paar x met het rubberen bit gereden maar voor hem was het bit idd wel te dik.. mondhoeken met vaseline doen we al voor springen heeft ze denk ik toch wel een bit met een hefboom werking nodig en die heb je niet echt in bustrens versie behalve een pelham.. maar dat vind ik dan toch een beetje te scherp..

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:35

Al eens gedacht aan een Myler bitje? Die zijn wat dunner en klemmen niet zo, zijn vooral bedoeld voor paarden met een laag hangend rooster. Dit kun je zelf vanaf de buitenkant niet zien, dus je zou het een keer kunnen proberen. Werkt alleen scherp in als jij zelf hard inwerkt, als je ontspant is het bitje ook gewoon vriendelijk. Je hebt hier ook verschillende soorten in. Ze zijn er ook in bustrensuitvoering en hefboomwerking, mocht je dat nodig hebben.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 21:24

Naar de myler bitjes ga ik even kijken!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:30

En op een ongebroken trens reageerd ze wel goed ?

Anders zou je ook nog naar een danger bit kunnen kijken. Dat is een dubbel gebroken trens die bij een stevige ophouding blokkeerd en daardoor in een ongebroken trens "veranderd"
Dus een vriendelijke inwerking maar toch even door kunnen komen wanneer nodig.

Je hebt geloof ik ook een bittenbank. Daar kan je bitten uitproberen voor een bepaald bedrag, ben je ook niet gelijk de aanschafprijs kwijt. ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:31

Ik wilde ook Myler zeggen maar ik zag dat ie al genoemd werd. :)

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 21:33

Ja ik spring haar nu op een ongebroken trens met een tongbrug maar daar krijgt ze dus ook blaren van..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:43

Precies op de mondhoeken?

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 21:48

Mondhoeken krijgt ze meestal Gwn wondjes en meer naar binnen op het slijmvlies krijgt ze blaren