Dressuurzadel voor D-pony met aflopende rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

charlotteMJ

Dressuurzadel voor D-pony met aflopende rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 14:27

Hallo bokkers!

Ik ben op zoek naar een dressuurzadel voor een D-pony met een aparte bouw. Het is een ranke fjordenkruising van ongeveer 1.48 meter.
Wat apart is, is dat zijn rug wat naar beneden afloopt richting z'n kont, waardoor de meeste zadels de neiging hebben te gaan klapperen en/of niet recht liggen.

Ik ben nu al een tijdje bezig met het zoeken naar een passend zadel, maar ik ben nog niks tegengekomen waarvan ik denk dat het zou kunnen passen.

De reden dat ik nog geen zadels heb laten passen op de pony is omdat het zadel pas over 2 maanden nodig is, wanneer ik hem (als ik m'n havo-examen haal :D) ga leasen.
Voor nu is het dus puur informatie bij elkaar zoeken en hopen dat ik wat wijzer word van jullie adviezen.

Als iemand merken of eigenschappen van zadels weet die op deze pony zullen passen, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt :)

tanjaatjuhh

Re: Dressuurzadel voor D-pony met aflopende rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:29

Heb je een foto van zijn rug?

charlotteMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 14:41

tanjaatjuhh schreef:
Heb je een foto van zijn rug?

Dit zijn foto's van een aantal jaar geleden, toen ik de pony eerder leasde.
Helaas heb ik geen recentere foto's :(

Afbeelding
Afbeelding

Edit, heb toch nog 2 recentere foto's gevonden:

Afbeelding
Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:31

Leuk paard! Wat voor zadel ligt er op de onderste foto's op?

charlotteMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 21:40

Tessebes schreef:
Leuk paard! Wat voor zadel ligt er op de onderste foto's op?

Dankje! Dat zadel had ik van een stalgenootje geleend, een Rossner.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:45

Zit er een msfc zadelpasser bij jou in de buurt? Misschien kom je met een kent & master goed weg. Ik zie niet helemaal wat je bedoelt met zijn rug.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:12

Ik zie eigenlijk helemaal geen rare rug. Maar als je pony leaset dan heeft die toch een zadel wat je mag gebruiken. Meestal zorgt de eigenaar ervoor. Lijkt me ook het meest logisch.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:21

Als boomloos een optie is:

Barefooot heeft een dressuurmodel dat gemaakt is voor paarden met relatief veel 'front' en naar achteren wat lager; de Lexington. Deze heeft VPS (ruggengraatbeschermsysteem) dat achteraan nog eens wat extra hoog is om het zadel horizontaal te leggen.
Hier zou je naar kunnen kijken en een Barefoot past ook best wel makkelijk op andere paarden mocht je eens een ander gaan leasen of een eigen krijgen. Ook zijn Barefoots vrij waardevast en goed weer kwijt te raken mocht je dat willen. Vaak is boomloos wel even wennen qua zit; maar als je eenmaal je houding gevonden hebt zit het heerlijk. Je voelt veel meer wat het paard onder je doet. Zelf wil ik niet anders meer, zeker ook omdat de ruggen van onze pony's qua bespiering flink vooruit zijn gegaan sindsdien.

charlotteMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 23:14

Dankjulliewel voor de reacties!

Mijati schreef:
Ik zie eigenlijk helemaal geen rare rug. Maar als je pony leaset dan heeft die toch een zadel wat je mag gebruiken. Meestal zorgt de eigenaar ervoor. Lijkt me ook het meest logisch.

Dat is ook eigenlijk wel waar. Misschien is het dan niet alleen z'n rug maar zijn er andere dingen waarom zadels niet goed lijken te liggen.
De manege heeft natuurlijk wel een zadel voor hem, deze ligt alleen gewoon echt niet goed.. Daarnaast is dat een veelzijdigheidszadel, terwijl ik liever met een dressuurzadel rij

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 07:53

Dat snap ik, ik rij ook liever met een dressuurzadel.
Toch is het wel verstandig om met de manege dan te overleggen of je een ander zadel er op mag leggen.

charlotteMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 09:00

Mijati schreef:
Toch is het wel verstandig om met de manege dan te overleggen of je een ander zadel er op mag leggen.

Dat heb ik allang gedaan haha. Maar bedankt voor de tip :)