Binnenkort wil ik mijn jonge pony gaan beleren en ik zit de voor en nadelen van boom of boomloos beleren af te wegen. Inprincipe ben ik erg voor een barefoot voor haar jonge veranderende rug, maar is een barefoot niet meteen te belastend omdat je veel meer meteen spieren aan gaat spreken? Misschien zijn er hier mensen met meningen en ervaringen, dan hoor ik het graag:)
Hoezo spreek je met een barefoot meer spieren aan? Een barefoot zonder drukverdeling zou ik niet aanraden, maar volgens mij hebben alle barefoots tegenwoordig goede drukverdeling. Ik heb met dit zadel mijn paard zadelmak gemaakt en ingereden. Toen de basis erop zat zijn we overgestapt op een (boomloos) spaans zadel. Je moet goed je eigen balans kunnen bewaren, om te voorkomen dat het zadel gaat schuiven en je paard daardoor in paniek raakt.
Voor mijn jongen ligt er ook een barefoot klaar voor de tijd dat hij rijp is om op te stappen. Ik ben juist een fervent voorstander van beleren met een boomloos zadel daar deze redelijk mee'groeit' met de jonge paarden rug. Je kunt bij flinke groei eventueel de pommel wisselen en weer klaar om te gaan. Ook heb je meer een closecontact gevoel met je paard, waardoor je duidelijker kunt voelen en communiceren, wat het weer gemakkelijker maakt voor je paardje.
Dacookie
Geplaatst: 14-03-14 14:32
Ik heb mijn jonge paardje met een barebackpad ingereden en met een Barefoot doorgereden. Heb er een flexibele pommel in. Dat gaat helemaal prima! De overstap ging ook vlekkeloos!