Dressuurzadel en de schouders

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Dressuurzadel en de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 10:41

Ik heb gezocht maar ik kan niet echt een soortgelijk topic vinden.

Ik weet dat een zadel achter de schouders moet liggen voor de schoudervrijheid. Maar nou zie ik overal foto's waarbij het zadel (de kussens) wel een deel op de schouders (het kraakbeen) liggen? Ik ging foto's zoeken van het lichaam van het paard. De schouder eindigt ongeveer recht onder waar de manen ook eindigen. Maar daar achter voel je wel het kraakbeen nog een stukje. Nou weet ik dat de boom absoluut niet op de schouders mag drukken naar hoe zit dat dan met de kussens? Mogen die wél een stukje op het kraakbeen(?) Liggen zolang je er maar je vinger tussen kunt doen, ook al is hij aangesingeld?

De zadelmaker voelt ook altijd tussen het paard en de kussens of daar genoeg ruimte zit dus ik ben gewoon erg benieuwd. Als ik mijn zadel conpleet 3 vingers achter de schouders leg, ziet dat er erg gek uit. En ja, mijn zadel past wel. Wel is het een arabier wat ik heb dus een moeilijke rug :+ .

Wie kan mij het antwoord geven? :D

Princesj

Re: Dressuurzadel en de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:50

Daar verschillen de meningen over. Ik ken diverse mensen met jaren lange ervaring die aangeven dat het geen probleem is, maar mijn merrie denkt daar anders over. Als het zadel ook maar in de buurt van haar schouders komt, resulteert dit in vluchtgedrag.

Mijn zadel ligt dus, zoals je bij veel Ijslanders ziet, bijna midden op de rug van mijn paard, vanwege haar grote schouders. T was dus goed zoeken naar een zadel wat dan achter niet te lang werd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:53

Het gaat om de boom, niet om het leer. Anders zou je nooit een springzadel kunnen gebruiken, die gaan altijd over de schouder. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waar paarden gewoon helemaal geen druk verdragen, maar dat zijn eerder uitzonderingen.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 11:17

Aha, dus toch! Ja van springzadels weet ik het maar die zijn daarop gemaakt dus vandaar mijn vraag over het dressuurzadel. Ik zal is een foto maken straks!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:19

Als de schouder erg breed is dan kan het tegen de rand van het leer stoten. Dat doet zeer.
Dan zul je iets moeten nemen waar de schouder vrij blijft OF waar de schouder onderdoor kan bewegen. Wrongen op het bovenste blad of een monoblad zadel kan daarbij helpen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:26

Wat vaak ook een probleem vormt is een ingebouwde voorsingel. Als je dan te strak singelt kan de schouder er niet meer goed onder door bewegen.