Hulp gevraagd; vliegendeken voor breed en gevoelig paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Capriootje

Hulp gevraagd; vliegendeken voor breed en gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 10:36

Hallo allemaal,

Aangezien het mooie weer eraan komt en ik door de bomen het bos niet meer zie qua vliegendekens ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb een schimmel met een gevoelige huid, hij krijgt heel snel schuurplekken. Zo lag de onderkant van zijn hals, schoft en schouders helemaal open afgelopen zomer van zijn bucas vliegendeken. Hij is zeer breed in de schouders en dat maakt een goede deken vinden erg lastig.

Zonder deken is helaas geen optie. Hij staat de hele dag in de wei en we hebben hier veel dazen. Hij krijgt gigantische bulten als hij gestoken is.

Wie heeft hetzelfde probleem, en/of weet een vliegendeken die de juiste pasvorm heeft en zo min mogelijk schuurt?

Wat ik dus zoek;
- Vliegendeken voor brede schouders
- Zonder hals lijkt me het verstandigst ivm openschuren van de onderkant en de hele dag grazen
- Geschikt voor gevoelige huid
- Prijs is niet belangrijk

Alvast bedankt!

Princesj

Re: Hulp gevraagd; vliegendeken voor breed en gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:39

Geen ervaring, maar is een Boett exceemdeken misschien iets? Voor zover ik weet zijn die dekens iets rekbaar, misschien prettiger voor jouw paard?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 10:41

Ik ga er eens even op googlen! Dankjewel in ieder geval! :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:42

Mijn ervaring is dat je bij een gevoelig paard beter voor een deken met hals kunt nemen. Mijn pony stond heel fijn onder een Rambo sweet itch hoodie. Zij had in de zomer altijd een heel dun en gevoelig huidje, maar met de RSIH ging het super.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:45

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 10:48

Britt; Bedankt! Ik zal daar eens voor kijken. Ik dacht dus zonder hals omdat hij tussen zijn borst en keel een hele schuurplek had zitten maar dit kwam misschien ook door die deken en heeft ie dat bij een andere deken niet. Kan de hals er eventueel vanaf bij die Rambo?

LhinnOlijf; Daar heb ik ook aan gedacht inderdaad, maar weet niet of dat op warme dagen heel erg gaat zweten.. Zal het zeker in mijn achterhoofd houden, dankjewel!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:51

Als je paard al wondjes krijgt van een goede deken, zou ik een borstbeschermer afraden. Ik heb daar hele lelijke wonden van gezien.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 10:57

Bedankt voor de waarschuwing! Het ging om de Zebra deken van bucas die hij afgelopen zomer om had.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:06

Ik zag laatst van Rambo een nieuw soort vliegendeken (staat in de Kramer ruitersportgids): een stapmolendekenmodel met een losse hals, zodat een en ander niet kan schuren.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:09

Ik denk ook de Rambo Sweet itch hoody.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:12

Ik heb het even opgezocht en het is de Rambo Fly Rider.

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:13

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 11:13

Ik ga even kijken in de Kramer gids, die heb ik toevallig liggen! Denk dus wel dat het Rambo word haha.
Zijn wel prijzig maar hopelijk dan een happy paard :)

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:24

Ik heb één deken al 5 jaar maar blijft goed en is erg sterk. Het is inderdaad wel een dure deken maar gaat ook lang mee :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 11:28

Ja daarom, dan is hij zijn geld dubbel en dwars waard! Die Bucas was net zo duur.. en heb ik nu voor de helft moeten verkopen.

Die rambo met schouder uitsparingen heeft helaas ook een zadeluitsparing dus niet geschikt voor op de wei.
De sweet itch hoody is nu €125,- bij de paardendrogist dus denk dat ik die bestel.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:30

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:49

Capriootje schreef:
Hallo allemaal,

Aangezien het mooie weer eraan komt en ik door de bomen het bos niet meer zie qua vliegendekens ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb een schimmel met een gevoelige huid, hij krijgt heel snel schuurplekken. Zo lag de onderkant van zijn hals, schoft en schouders helemaal open afgelopen zomer van zijn bucas vliegendeken. Hij is zeer breed in de schouders en dat maakt een goede deken vinden erg lastig.

Zonder deken is helaas geen optie. Hij staat de hele dag in de wei en we hebben hier veel dazen. Hij krijgt gigantische bulten als hij gestoken is.

Wie heeft hetzelfde probleem, en/of weet een vliegendeken die de juiste pasvorm heeft en zo min mogelijk schuurt?

Wat ik dus zoek;
- Vliegendeken voor brede schouders
- Zonder hals lijkt me het verstandigst ivm openschuren van de onderkant en de hele dag grazen
- Geschikt voor gevoelige huid
- Prijs is niet belangrijk

Alvast bedankt!

Een rare vraag misschien; was die bucas dezelfde maat als van je andere dekens?
Hier namelijk voor onze nogal brede vos met supergevoelig huidje al een aantal jaar een bucas. Wel een maat groter dan haar gewone dekens! ( normaal ivm breedte paard maat 205, bucas maat 215) nu toe is dat een van de weinige waar ze geen plekken van krijgt& genoeg ruimte voor haar brede hals heeft.

Voor het andere paard een Qhp comfort eczeemdeken geprobeerd tegen de dazen. Deze heeft een nog gevoeliger huidje zomers. Hiermee geen enkele plekjes gehad. Fijne deken, alleen vrij warm boven de 25 graden. En met aantrekken echt een eczeemdeken.

Dit jaar gaan we de bucas zebra met hals proberen voor beide.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:51

Zelf zweer ik bij Rambo dekens.

Heb ook een hele poos de Rambo Protector vliegendeken gebruikt. Dat ding is bijna niet stuk te krijgen :D Nadeel hieraan was wel de stof, die is vrij stug. Mijn Quarter kreeg daar op een gegeven moment toch een beetje plekjes van. Nu heb ik een vliegendeken van Amigo (ook van Horseware) , die bevalt prima.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 09:20

De bucas was 198 en dekens had hij 195, dit is echt u pas maar toen nog wat groot. Bedankt iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:23

De Rambo sweet itch hoody zou ik afraden voor paarden die breed zijn... Mijn sporthaflinger werd daar letterlijk in afgeklemt. En dan had ze al een 190 op... 198 paste ook nog niet.

Ik had een imperial riding eczeemdeken op die is mooi wijd en dat ging wel goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-14 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:26

LhinnOlijf schreef:
In sommige eventing topic zie ik paarden letterlijk in een pyjama rondlopen. Misschien kan dit je opweg helpen [TEN-ITP] CEI 2* (120km) bij CEI Leersum, 1e plaats!

Even ter info: dat is geen eventing, maar endurance. ;)

En die pakken zijn niet bedoeld tegen de vliegen. Het zijn zgn. compressiepakken die een paard helpen herstellen na arbeid en ook tijdens transport worden gedragen. Zie www.hidez.nl.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:30

Een exceemdeken gaat misschien goed?

Anders zou ik het niet weten, Ik heb zelf een vliegen rijdeken van amigo, en vind de stof heel fijn soepel. Maar het is nou niet echt een breed model. Ik rij met een (veel te) dikke tinker en daar is die echt te krap.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3205_n.jpg

(was op dat moment beter als niets, maar heb je een beeld van hoe breed die is)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:42

persoonlijk zou ik kiezen voor een deken van elastische stof of een deken met een lange losse hals.
deze geven de meeste ruimte tijdens het bewegen.a\

een sweet itch deken zou een goede oplossing zijn.
paard van mijn vriendin is ook ontzettend gevoelig, zij heeft er een eczeemdeken op liggen en op hele warme dagen ipv buikflap een elastische dekensingel.
paard is nu al 2 jaar schaafwondjesvrij, het gaat om een breed gebouwde engels volbloed.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:14

Ik heb precies hetzelfde probleem, schuurplekken op de borst en dekens komen erg strak te liggen op de schoft, beide problemen komen omdat hij door het lopen naar achter schuift en dan van voor strak trekt, als ik hem om doe zit hij in de 1e instantie prima. ik moet bv voor winterdekens altijd kijken naar een gladde binnen kant, zodat als het paard zijn hals naar beneden doet de deken weer naar voren glijdt, de stof van vliegen-dekens is redelijk stug, je trekt het ook niet even makkelijk naar voren op de wei omdat het achter de vacht blijft hangen. Ik denk ook maar voor een eczeem deken te gaan, de stof lijkt gladder en sommige zelfs elastisch, hopen dat de grote steekbeesten daar ook niet doorheen komen ?! Mijn oog viel op die van Fedimax, goeie recensies gelezen en op de site staan ook voorbeelden van paard met rankere bouw en een meer barok model. What to do ?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:16

ik heb een fedimax voor mijn tank van 1,30 met maat 175 (ik maak geen grapjes)
superdeken, alleen ligt hij nu bij de naaimachine omdat er iets te onvoorzichtig is gespeeld.