Paard met kissing spines, buitenrit zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Paard met kissing spines, buitenrit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 10:09

Hallo allemaal.

Een week geleden is kissing spines bij mijn paard ontdekt. Dit in redelijk erge mate. De dierenarts op de kliniek zei dat met aangepaste training, lang en laag, veel galop in verlichte zit ik het paard best kan blijven trainen. Zelf heb ik ervoor gekozen om hem met pensioen te laten gaan en hem iedere week te pakken voor een rustig buitenritje. Maar met welk zadel?
Zou een boomloos een optie zijn of toch opzoek naar een nieuw dressuurzadel?

Wel zit ik een beetje met het budget, ik wil geen zadel van 1000den euro's gaan kopen voor een stap buitenritje een maal per week.

Sky_As

Re: Paard met kissing spines, buitenrit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:15

Mag ik vragen hoe je hem tijdens de buitenrit wilt laten lopen? (en dan voornamelijk zijn hoofd/hals houding)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:16

Allereerst vind ik het erg vervelend voor je dat je paard dit heeft. Ik vind het ook heel mooi dat je hem aanhoudt. Maar ben je niet bang dat als je hem maar 1x in de week gaat rijden, het alleen maar erger wordt? Rust roest zeggen ze. Ik ken paarden met kissing spines die met een lucht gevuld zadel (zijn niet goedkoop) en goede instructie heel erg opgeknapt zijn.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:17

Een paard met kissing spines moet je als je wil rijden wel trainen en niet alleen op buitenritjes

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 10:19

Sky_As schreef:
Mag ik vragen hoe je hem tijdens de buitenrit wilt laten lopen? (en dan voornamelijk zijn hoofd/hals houding)?

Gewoon aan de lange teugel, hij volgt altijd mooi mijn hand. Wil wel voorkomen dat hij met zijn hoofd omhoog gaat lopen omdat dit niet goed is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:20

Met een stap buitenritje eens per week zul je je paard en jezelf geen plezier mee doen :-)

Als je lekker met je paard meerdere malen goede buitenritten maakt, lange galopstukken in verlichte zit doet en daarbij zn hoofd/hals houding laag vraagt dan doe je je paard daar veel meer plezier mee :-) Sowieso met rijden lang/laag vragen zodat hij zn rug goed oprekt.

Heb je toevallig strand of lange zandpaden in de buurt? Daar kun je mooi gebruik van maken.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 10:23

Apple schreef:
Met een stap buitenritje eens per week zul je je paard en jezelf geen plezier mee doen :-)

Als je lekker met je paard meerdere malen goede buitenritten maakt, lange galopstukken in verlichte zit doet en daarbij zn hoofd/hals houding laag vraagt dan doe je je paard daar veel meer plezier mee :-) Sowieso met rijden lang/laag vragen zodat hij zn rug goed oprekt.

Heb je toevallig strand of lange zandpaden in de buurt? Daar kun je mooi gebruik van maken.

Zou je me kunnen uitleggen waarom ik mijn paard met alleen stappen gaan plezier ga doen?
Helaas geen strand in de buurt, de buitenrij mogelijk zijn in deze omgeving erg beperkt helaas.
Lang en laag vragen wil ik inderdaad zeker gaan doen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:23

Ik zou heel eerlijk gezegd het advies van je dierenarts aanhouden (dit kan uiteraard ook op buitenrit).
Denk niet dat je paard beter wordt van 1 keer per week een buitenrit. Dus dan zou ik er voor kiezen om of niet meer te rijden, of minimaal 3 keer per week te trainen zoals de dierenarts aangeeft (lang en laag en veel galop)
Qua zadel: waar reed je hem voorheen mee?
(want dat was uiteindelijk de vraag)

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 10:26

Sky_As schreef:
Ik zou heel eerlijk gezegd het advies van je dierenarts aanhouden (dit kan uiteraard ook op buitenrit).
Denk niet dat je paard beter wordt van 1 keer per week een buitenrit. Dus dan zou ik er voor kiezen om of niet meer te rijden, of minimaal 3 keer per week te trainen zoals de dierenarts aangeeft (lang en laag en veel galop)
Qua zadel: waar reed je hem voorheen mee?
(want dat was uiteindelijk de vraag)

Ik vind het nogal lastig. Ik ben onwijs geschrokken hoe kapot zijn rug is, ik vind het onwijs lastig om hier gewoon mee door te trainen. Door het enorme verzet onder het zadel ben ik verder gaan zoeken naar een oorzaak, totdat we bij de kliniek bij kissing spines uitkwamen. Op dit moment voel ik me alleen goed bij lekker wat stappen...

Voorheen reed ik hem met een dressuurzadel wat absoluut niet geschikt is voor zijn kissing spines rug.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:28

Als je het paard 1 keer per week een stapritje aanbiedt dan zal zijn rug alleen maar vaster komen te zitten. Dat wordt erg pijnlijk voor je paard.

Ik ga mee met het advies van de DA: lang, laag en in die lange, lage houding veel galopperen in verlichte zit (en dan is het jammer dat je geen strand of lange buitenpaden hebt voor een goede galop), dan kan je paard zichzelf goed oprekken en loswerken. Op die manier zal hij langer soepel blijven en zul je langer van je paard kunnen genieten.

Je kunt dan ook nog kijken (als je toch veel gaat galopperen in verlichte zit) of je een veelzijdigheidszadel of een springzadel kunt aanschaffen.

Edit: ik zie nu je post :-) Ik snap dat het voor jezelf echt heel lastig is en gevoelsmatig tegenstrijdig om dan veel te gaan galopperen terwijl je zelf voor je gevoel liever blijft stappen. De DA geeft echter zo'n advies niet voor niets :-)
Eenzelfde proces heb ik ooit gehad met opbouwen na een peesblessure, dan komt ook weer het moment van 'stukjes draven' of 'het eerste galopje'. Doodeng!!!! Kan dat wel met die blessure.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:29

Poowniee schreef:
Ik vind het nogal lastig. Ik ben onwijs geschrokken hoe kapot zijn rug is, ik vind het onwijs lastig om hier gewoon mee door te trainen. Door het enorme verzet onder het zadel ben ik verder gaan zoeken naar een oorzaak, totdat we bij de kliniek bij kissing spines uitkwamen. Op dit moment voel ik me alleen goed bij lekker wat stappen...

Voorheen reed ik hem met een dressuurzadel wat absoluut niet geschikt is voor zijn kissing spines rug.

Ik vind het heel naar voor je dat dit is geconstateerd bij je paard. Dat wens je niemand toe. Ik snap dat jij je goed voelt bij alleen stappen, maar je paard heeft, zoals de DA al heeft aangegeven, meer baat bij 3x per week trainen, lang laag en galop. Misschien is het handig om er een instructrice (of iemand anders die er verstand van heeft) bij te halen die jou hierbij kan helpen zonder dat je een 'schuldgevoel' hebt? Vind het echt goed dat je paard gewoon bij je blijft. :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:30

Maar de rug gaat verder achteruit met die stapritjes. Een paard met ks mag je geen rust geven maar inderdaad trainen om hem pijn vrij te houden.
Luister naar je da

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:31

Maar als je er jezelf niet echt goed bij voelt waarom er nog opstappen? Kun je dan niet lekker met hem het bos in als handpaard?

Het is best lastig om een paard met KS goed te trainen. Ik zou er zelf niet aan beginnen zonder instructie en om heel eerlijk te zijn zou ik er gewoon niet aan beginnen punt. Tenzij het echt maar amper aanwezig is en dan dus met instructie die hier verstand van heeft.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:31

eerlijk? ik zou geen nieuw zadel kopen. Ik vraag me af of bareback geschikt is voor een rug met kissing spines (misschien kan de dierenarts hier meer nuittigs over kwijt).
Een zadel kopen voor een paard waar je niet veel mee gaat doen, is nogal zonde van het geld lijkt mij. Tenzij het geld je niet uitmaakt, en je het plezier wat je dan misschien nog wel hebt belangrijker vind.

Als het mijn paard was, en ik zou het niet zien zitten om nog te trainen, zou ik ervoor kiezen om er helemaal niet meer op te zitten. Een nieuw/ander zadel kopen voor die paar keer zou ik niet doen (maar dit is mijn mening natuurlijk ;) )

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:41

bareback is sowieso niet goed voor een paard met KS. dan zit je gewoon op de ruggengraad terwijl een goed passend zadel de druk verdeeld rondom de ruggengraad, en de graad dus vrij ligt. overigens zou ik je paard echt longeren en bijv met de easy longe of een andere longeerhulp. ik heb zelf een paard met KS en ik merk het als ik de oefeningen niet doe, en als ze stil gestaan heeft. er zit dan bijna geen beweging meer in de rug.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:51

De dierenarts zegt niet voor niets dat je moet blijven trainen. Buitenritten zijn niet erg, maar dan wel buitenritten waarbij je lang-laag rijdt. Een paard 'is niet gebouwd om op te rijden', als een paard in de krul loopt, of juist helemaal niet gevraagd wordt naar de goede hoofdpositie dan wordt de rug naar beneden geduwd, waardoor de wervels tegen elkaar aan komen te liggen, dat kan uiteindelijk kissing spines veroorzaken. Als een paard ontspannen lang-laag loopt, dan spant hij zijn rug juist aan, wat voorkomt dat de wervels tegen elkaar aan gaan staan.

Kies voor een zadel dat zoveel mogelijk de ruggenwervel ontlast.

Wel heel veel sterkte met het nieuws dat je hebt gekregen! Moet ontzettend naar zijn geweest om dat te horen!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:54

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:56

Hier ook een KS-paarden-eigenaar. Wat een vreselijk bericht! Heel veel sterkte met het zoeken naar wat goed is voor jullie allebei.
Ook ik heb overwogen of ik wel verder wilde na de diagnose, maar aangezien hij nog maar 3 was toen het werd geconstateerd, kon ik het niet over mijn hart verkrijgen hem af te laten maken. Op een weitje zetten wordt hij alleen maar slechter van en hij had ook geen vergroeiingen of botoplossing, alleen 'maar' drie wervels tegen elkaar.

Als je besluit om door te gaan, kan ik maar 1 ding aanraden: trainen, trainen en trainen. Zijn bovenlijn moet losser en zijn buik strakker. Maar zoals genoemd werd, wel op de juiste manier! Ik train heel veel (momenteel nog echt 90% minimaal) onbelast, met dubbele longe en kijk echt per dag wat ik met hem doe. Soms zet ik m flink aan t werk, soms meer lang en laag om zijn rug te stretchen en dagelijks oefeningen. Ik merk dat ik het mis om onder het zadel met hem te stretchen, maar dat zou ik zeker gaan doen. Of ga lange teugelen. Ga aan de slag met soepelheid van zijn bovenlijn, sterker maken en dragen op het achterbeen. ga zijgangen doen, onder het zadel of aan de lange lijnen, vraag stelling, rijd slangevoltes en wissel heel veel af. Ik heb les in lange teugelen en ook gehad in longeren.

Wat zadel betreft: ik heb ervoor gekozen (en hij ook eigenlijk want met mijn eigen zadel werd ik eraf gerodeod) om over te stappen op een VZH omdat die korter is. In mijn geval zat de ks achter de lepel, en bij jou? Het is een superzacht, wolgevuld zadel en ik laat het om de paar maanden nakijken. Zadel, tandjes en een zo los mogelijk lijf is nu belangrijker dan ooit. Ik ben ook aan het kijken of een Kingsley pad wat voor mij is om nog wat extra schokken op te vangen misschien, google maar eens.
Als je alleen nog maar stapritjes aandurft momenteel, is dat je goed recht. En dat kan, maar dan moet je hem ook tijdens die ritjes nagevelijk rijden. Ik zou wel echt minimaal 2,3 dagen een andere training voor hem bedenken(voorlopig) om extra spieren op te bouwen, die heeft hij hard nodig om zijn rug te stabiliseren. Je mag me altijd PB-en als je vragen hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:48

Een simpele wintec met cair vulling? :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:11

Ik zou bij KS ook zeker niet voor boomloos/bareback gaan. Een goed passende boom is echt heel erg belangrijk. En bedenk goed dat het verzet puur een reactie van pijn is, geen kwestie van niet willen. Succes en sterkte.