singelbontje? Of toch een andere singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_R

singelbontje? Of toch een andere singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 10:38

Hoi Bokkers!

Ik vroeg me af of jullie misschien met mij mee willen denken. Mijn paard reageert best heftig met het vastmaken van de singel.. het is voornamelijk bij het opzadelen, bij aansingelen in de bak of als ik er al op zit reageert hij vrijwel niet.
Best vreemd want ik doe de singel juist nog totaal niet strak bij het opzadelen maar gewoon net zo strak dat het zadel in ieder geval blijft liggen met het naar de bak lopen. :+
Het lijkt wel alleen het moment te zijn dat de singel vastgemaakt wordt, daarna is het over. Hij slaat niet en bijt niet (kijkt soms wel eens achterom met z'n oren plat). Hij reageert door zijn hoofd wat omhoog te doen en dan steeds een klein beetje omhoog gooien (snappen jullie het nog? :') )

Mijn vraag is dus.. Zal ik een singelbontje proberen? Of een andere (zachtere of anatomisch gevormde) singel? Ik rijd nu gewoon met een neopreen dressuursingel.

Alvast bedankt! :wave:

Gordy18

Re: singelbontje? Of toch een andere singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:30

Is het niet spierpijn van de training de dag daarvoor ? Want ik denk niet dat een singelbontje dan werkt ?

Corrigeer me als ik er helemaal naast zit :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:40

Hoogstwaarschijnlijk past je zadel niet.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:42

Geen idee, maar ik denk van niet! Hij deed t namelijk ook toen ik 5 dagen niet mocht rijden ivm acupunctuur behandeling! Het is puur t moment dat er voor het eerst druk op komt. Hoe hard die druk is maakt dus niet uit.. het is echt het moment van vastmaken?!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:43

Vilar schreef:

Maar dan zou je tijdens het rijden toch ook reactie moeten krijgen? En dan merk ik totaal niks! Hij loopt fijn ontspannen over z'n rug!

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:45

Ik zou inderdaad je zadel na laten kijken. De mijne doet het ook als het zadel niet goed meer ligt tijdens het rijden merk ik er niks van. Alleen met singelen

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:45

Inderdaad , het zadel zou het ook wel kunnen wezen ! Misschien inderdaad laten nakijken !

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:46

Jessica_R schreef:
Vilar schreef:

Maar dan zou je tijdens het rijden toch ook reactie moeten krijgen? En dan merk ik totaal niks! Hij loopt fijn ontspannen over z'n rug!

Als je de singelnijd blijft negeren en dus met het zadel blijft rijden, dan gaat het paard zich op den duur ook tijdens het rijden uiten.
Niet opgezadeld willen worden en niet aangesingeld willen worden zijn de eerste tekenen van het paard waarmee hij aangeeft dat het zadel geen pretje voor hem is.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:55

Ik was sowieso van plan om binnenkort het zadel te laten checken ;) Wie weet komt er inderdaad wel uit dat het zadel niet helemaal goed meer ligt.
Zelf dacht ik eigenlijk meer in de hoek van gevoeligheid onderaan de buik.. Hoe denken jullie daar over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:26

Heel herkenbaar!

Mijne doet het ook al heel lang, zadelmaker is pas nog langs geweest, mijn zadel ligt prima.

Singel met elastiek misschien? Bij mij is dit met het vzh zadel altijd minder (aan die singel zit elastiek). Voor mijn dressuurzadel heb ik een gevormde singel, maar dat helpt helaas ook niet. Zodra ik er indd ook opzit heeft meneer er niks van maar sta ik ernaast is het toch even hoofd omhoog met een boos gezicht omkijken.

Helaas heb ik nu een wondje, heb wel een bontje besteld dus misschien doet dit wel wonderen.

Eventueel zou je ook nog de rug kunnen laten nakijken, dit heeft bij mij ook niet geholpen tho.
Maar mijn paard is de jouwe niet.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:32

Heb jijzelf een acupunctuur behandeling gehad of het paard?
Als het om het paard gaat... dan zal daar ook een reden voor zijn geweest.
Misschien kun je dan een link leggen naar het gedrag met aansingelen?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:53

Jessica_R schreef:
Ik was sowieso van plan om binnenkort het zadel te laten checken ;) Wie weet komt er inderdaad wel uit dat het zadel niet helemaal goed meer ligt.
Zelf dacht ik eigenlijk meer in de hoek van gevoeligheid onderaan de buik.. Hoe denken jullie daar over?

Wat vind je paard ervan als je bijvoorbeeld tijdens het borstelen of knuffelen met je vlakke hand of de borstel over de singelplek gaat? Reageert hij dan net zo heftig?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:59

het kan ook singelnijd zijn... als je zadel niet zou passen zou je paard het ook moeten doen in de bak als ie wordt aangesingeld.... Ik denk niet dat een bontje oid werkt. het is gewoon een slechte gewoonte van je paard hihi

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:04

Beloven schreef:
Heel herkenbaar!

Mijne doet het ook al heel lang, zadelmaker is pas nog langs geweest, mijn zadel ligt prima.

Singel met elastiek misschien? Bij mij is dit met het vzh zadel altijd minder (aan die singel zit elastiek). Voor mijn dressuurzadel heb ik een gevormde singel, maar dat helpt helaas ook niet. Zodra ik er indd ook opzit heeft meneer er niks van maar sta ik ernaast is het toch even hoofd omhoog met een boos gezicht omkijken.

Helaas heb ik nu een wondje, heb wel een bontje besteld dus misschien doet dit wel wonderen.

Eventueel zou je ook nog de rug kunnen laten nakijken, dit heeft bij mij ook niet geholpen tho.
Maar mijn paard is de jouwe niet.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Typisch dat jouw paardje precies hetzelfde doet!
Singels met elastiek heb ik zelf geen ervaring mee maar je hoort vaak dat er dan sneller te strak wordt aangesingeld! Hij is helemaal nagekeken en behandeld door osteopaat/acupuncturist 2 weken terug!
Laat je nog even weten wat het bontje doet bij jouw paard? :D

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:07

Nora_nora schreef:
Heb jijzelf een acupunctuur behandeling gehad of het paard?
Als het om het paard gaat... dan zal daar ook een reden voor zijn geweest.
Misschien kun je dan een link leggen naar het gedrag met aansingelen?

Het paard is behandeld! Stond scheef rechts in z'n heup. Is recht gezet en met naaldjes behandeld. Ik had dus ook de hoop dat de reactie minder zou worden.. helaas hetzelfde gebleven! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:07

Zal ik doen, op zich valt dit wel mee hoor met te strak singelen!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:08

baszo17 schreef:
het kan ook singelnijd zijn... als je zadel niet zou passen zou je paard het ook moeten doen in de bak als ie wordt aangesingeld.... Ik denk niet dat een bontje oid werkt. het is gewoon een slechte gewoonte van je paard hihi

Ja dat dacht ik dus ook!
Overigens vond ik via de zoekfunctie veel verhalen waarbij singelnijd en dergelijk gedrag toch veel minder werd met een bontje of andere singel!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:09

Beloven schreef:
Zal ik doen, op zich valt dit wel mee hoor met te strak singelen!

Oke ;) ik zal het in ieder geval in m'n achterhoofd houden!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:18

Misschien een singel met een singelbontje eromheen :)

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:48

De mijne doet het ook met opzadelen. Echter als ik buiten ben en aansingel dan is er helemaal niks meer aan de hand, heel vreemd...

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:51

bij mij zorgde de dressuursingel voor veel problemen.. wondjes, schuurplekjes, ik zou even goed onder de buik kijken of je iets merkt? en even een andere singel proberen. :)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:57

@arinazazoe11 er is verder niks te zien of te voelen. Met poetsen van de buik doet hij ook niks!, zelfs niet stevig borstelen met een harde borstel!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:58

Vilar schreef:
Jessica_R schreef:

Wat vind je paard ervan als je bijvoorbeeld tijdens het borstelen of knuffelen met je vlakke hand of de borstel over de singelplek gaat? Reageert hij dan net zo heftig?

Nee, dan reageert hij helemaal niet..

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:08

Jessica_R schreef:
Vilar schreef:

Nee, dan reageert hij helemaal niet..

Dan is er ook geen sprake van gevoeligheid onder de buik en ligt de oorzaak in het zadel.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:48

Mijn paardje heeft precies hetzelfde Jessica! Het hoeft echt niet het zadel te zijn want ik heb een maand geleden een nieuw zadel laten aanpassen dus die ligt goed. Ik blijf even volgen of een bontje o.i.d. werkt. Heb nu ook een neopreen singel. Momenteel negeer ik het gedrag gewoon.