Kingekruist bitloos dressuur, stelling

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Kingekruist bitloos dressuur, stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 17:21

Sinds kort rijd ik mijn paard bitloos. Met een kingekruist bitloos hoofdstel. Dat gaat verder boven verwachting goed en ik wil dit blijven doen. In stap en draf is stelling en buiging geen probleem, dit gebeurd dan ook met name op gewichtshulpen en beenhulpen.
In galop heb ik echter wat meer ondersteuning nodig met de teugels, alleen lijkt het nu alsof ik wat meer druk op mijn binnenteugel krijg. Komt dat door het kingekruiste en moet ik dat zo laten, of moet ik toch meer naar de buitenteugel?
Ik kan er verder niets over vinden.

Snadrem

Re: Kingekruist bitloos dressuur, stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:24

Ik rij ook kingekruist dressuur. Heb geen last van meer druk op de binnenhand. Is geen bijkomstigheid van de optoming maar een rijtechnisch probleem. Hoe lang rij je al met dit Hoofdstel? Kan de overgangsfase zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:31

Nadeel van gekruisd is dat je je teugelhulpen verkeerd moet gaan geven. Waar bij "gewoon" een linkerhulp links komt, komt bij gekruisd een linkerhulp op de rechter kant (als je alleen kijkt naar de teugelhulp). Je moet dus met je binnenteugel een hulp gaan geven voor de buitenkant van het hoofd van je paard, en daar moet je maar net mee om willen gaan en bij jou en je paard passen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 17:31

Sinds 2 weken, ik had het met bit nooit eigenlijk. Dan kon ik ook in galop mijn binnenhand helemaal naar voren steken ter controle of ze op de buitenteugel liep.
Ik heb in travers en schouderbinnenwaarts eigenlijk bijna hetzelfde gevoel bij bitloos als met bit.

Het lijkt wel minder te worden, want het lijkt me dat buitenteugel nog steeds de buitenteugel moet blijven dus ben ik wat aan de gang gegaan met schouder voor galopperen en dan toch met je binnenbeen naar buitenteugel te rijden.

Hoe lang heeft een paard zo'n beetje nodig om te wennen?

Snadrem

Re: Kingekruist bitloos dressuur, stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:08

Met twee weken zit je nog vol in de overgangsfase.

Angela, dat is niet helemaal waar van die hulpen. Ik rij inmiddels gewoon exact hetzelfde als met een bit, ik hoef de hulpen niet kruislings te geven. Je moet met dit hoofdstel echter wel veel meer op je zit rijden.

Per paard is het verschillend qua periode om aan te moeten wennen. Mijn ervaring is dat de meeste paarden na een week of twee zwaar op de hand gaan worden/ gaan hangen/ op één teugel gaan hangen. Dat is een balans probleem wat je nu pas bemerkt omdat je minder scherp kan inwerken dan met bit. Veel overgangen rijden, echt met de basis aan de gang gaan en voltewerk heeft bij mij goed geholpen. De binnenteugel kan ik nu dus ook gewoon naar voren steken zoals jij beschrijft, zonder dat er wat met mijn stelling gebeurt.

Het is een beetje afhankelijk van je rijkunsten en de snelheid waarop je paard leert, met betrekking tot hoe lang zo'n overgangsfase duurt. Heb je ook les? Ik heb nog altijd dezelfde instructeur als toen ik nog met bit reed, er hoeft in principe niet zoveel te veranderen aan de manier waarop je rijdt. Aanleuning en oefeningen blijven gewoon hetzelfde immers.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Ik rij al een aantal jaar heel fanatiek en heel tevreden met kingekruist!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 19:40

Ik ervaar geen balansproblemen, maar mijn paard is ook wel redelijk ver afgericht inclusief de verzameling.
Ik heb geen les (meer), ik reed voornamelijk in het bos omdat het gewone dressuurwerk wel tot aan de max was wat dit paard betreft. Ik haalde als ik startte nog wel een winstpuntje maar met de aanleuning zoals die was kon ik toch niet met goed fatsoen over gaan.
Bovendien werkte het gewoon niet. Nu wil ik eerst wennen en dan kijken wat ik er mee doe. In ieder geval in de zomer zoveel mogelijk bosritten maken. Mogelijk dat als het bitloos rijden blijvend fijn is dat ik weer wat echte dressuurambitie krijg en dan ook het lessen oppak.
Ik ben wel aangenaam verrast over hoe goed het nog gaat bitloos. Ik kan er gewoon alle oefeningen mee rijden en zelfs wisselen in halshouding van halsstrekken naar oprichten.
Maar boven alles merk ik aan alles dat mijn paard het gewoon heel prettig vindt. Ook bij 2 jonge kindjes was ze heel braaf bitloos, ondanks dat ze 1.75m is en de kindjes 8 en 11.De oudste galoppeerde er zelfs mee. Ook voor hun is ze goed terug te nemen. Ook deels op stemhulpen en het fijne karakter natuurlijk.

Ik denk dat ik inderdaad maar ga proberen te rijden zoals met bit gangbaar is. Ik wilde vooral weten of ik niet iets tegenstrijdigs vroeg dus dank je wel.