Welk bit voor buitenrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

donnar

Welk bit voor buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 17:05

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten welk bit jullie aanraden om buiten mee te rijden. Ik rijd op dit moment gewoon met een dubbel gebroken D-trens, ik wil een bit waarmee ik als het nodig is in kan werken en verder gewoon zo vriendelijk mogelijk. (het liefst met dubbele teugel) Hij word altijd erg heet buiten en hij is enorm sterk, ik houd hem dan niet altijd goed en wil hem niet sterk in de mond maken. Ik rijd eigenlijk altijd met een lange teugel, maar als hij er vandoor schiet wil ik dan even in kunnen werken en dan weer klaar zodat ik hem niet sterk in de mond maak. Het is dus ook tijdelijk, ik wil hem daarna zo snel mogelijk weer op het dubbel gebroken bitje hebben. Rijtechnisch zijn we er al mee bezig en in de bak gaat het super, buiten word hij gewoon erg heet en op zo'n moment ook enorm sterk.

Groetjes

Ik wil verder ook geen reacties dat ik het rijtechnisch op moet lossen, want dat zijn we al aan het doen. Ik wil dus gewoon af en toe in kunnen werken en daarna gewoon weer met lange teugel verder rijden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:09

Ik zou bitje eraan hangen en misschien een slof als extra rem?
En voordat mensen er wat over gaan zeggen; gewoon los laten en als ie hard gaat even een kneepje eraan. Niet blijven trekken!

Heb ik ook gedaan met mijn Haf en na een tijdje kon ik haar buiten op mijn pinken remmen.

En verder, probeer een rustig paard mee te nemen naar buiten, eentje die rust uitstraalt naar jouw paard.

Succes :).

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:12

Als je graag met een dubbele teugel wilt werken zou je kunnen kijken naar een pelham bit.
Ik rijdt zelf ook regelmatig een fjord die op buitenritten nog wel eens heet/enthousiast wordt. Die loopt super op een thiedeman bitje. Ik rijdt ook met ontspannen teugel, maar als het nodig is kan ik net even wat beter duidelijk maken dat ik het tempo bepaal. Maar een thiedeman bit is misschien weer niet zo handig met een dubbele teugel.

Tessebes

Re: Welk bit voor buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:18

Ik rij ook met een pelham. Werkt prima. Net even een beetje extra op het moment dat mijn paard denkt dat zij over het tempo gaat.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 17:28

Wat voor pelham hebben jullie, of welke raden jullie aan? Een stang, een gebroken, een tongboog, licht gebogen oid?

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:30

Bij een bit met een hefboom zoals een pelham werkt een ongebroken mondstuk het zachtste in. Gebroken mondstukken kunnen nog eens extra scharen. Ik zou zelf dus kiezen voor een ongebroken mondstuk.