Biothane bitloos hoofdstel, welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BillieJean

Biothane bitloos hoofdstel, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:49

Na een tijdje gereden te hebben met de bitloze leren F.R.A. Indy (=systeem 5, kaak en kingekruist), wil ik de overstap maken naar een biothane hoofdstel, die ook bitloos is. Leer slijt toch na een tijdje dus moet binnenkort een nieuwe kopen, en biothane lijkt mij zo gek nog niet ;)

Wie heeft ervaringen met de biothane bitloze hoofdstellen en welk model is dan het meest geschikt of bevalt goed? Ik zie hoofdstellen van Marylot voorbij komen en Zilco. Ik zoek dus een bitloos model, waar eventueel nog een bit aan bevestigd kan worden. En ik zoek niet een gewoon 'halster'-model zonder bit, maar wel een enigszins bitloos-kruisende werking (sidepull, of ook kaak/kingekruist, of iets dergelijks).

En wat zijn dan weer de verschillen tussen RVS en Messing hoofdstellen? Ik wil in de toekomst endurance gaan trainen, dus las ook al verhalen over dat de ijzeren clipjes kunnen gaan irriteren enzo...

Tips zijn welkom!! :)

BillieJean

Re: Biothane bitloos hoofdstel, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 23:42

Ps. Heb je dan alleen de keuze uit Marylot Crosslink en Marylot Endurance Sidepull? ;(

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:35

Ik heb zelf een biothane hoofdstel met een bloem eraan. Super systeem. Maar helaas niet te combineren met een bit. Volgens mij zijn de 2 die je noemt idd dan de keuzes die je hebt. Zelf heb ik ook nog een biothane bithoofdstel. Dus ik heb er gewoon 2, probleem ook opgelost :) Is wel weer duurder natuurlijk...

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:38

kijk is op de site van goedhard! daar staan veel modellen op en die zijn heel erg goed!

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:39

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:50

Ik heb van Marylot het halsterhoofdstel dus met bithangers eraan, aan de bithangers heb ik mijn hackamore bevestigd. Zo heb je ineens meer keus, ze heeft alleen dus 2 neusriemen op haar hoofd maar zitten elkaar niet in de weg

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:21

risky schreef:
Ik heb van Marylot het halsterhoofdstel dus met bithangers eraan, aan de bithangers heb ik mijn hackamore bevestigd. Zo heb je ineens meer keus, ze heeft alleen dus 2 neusriemen op haar hoofd maar zitten elkaar niet in de weg

Dat heb ik ook, ik heb alleen niet het halsterhoofdstel. Ik heb de clickbridle waarbij je een halster hebt en je het kopstuk met frontriem en hackamore eraan kan klikken. Ideaal! :)

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:16

Vind het wel jammer dat er zo weinig keus is met bitloze biothanes! Maar ik ga dan denk ik ook maar voor de Marylot Crosslink. Nu een wellicht nog moeilijkere beslissing: welke kleur? :P Hahaha. Ik rijd nog geen endurance, dus heb nog niet een bepaald kleurenthema waarin ik rijd. Tegen die tijd doe ik dat misschien wel. Heb nu al mijn harnachement in het bruin, maar denk niet dat bruin zo'n mooie kleur is met biothane. Daar ga ik nog wel een nachtje over slapen ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:18

Dr. Cook bitloos kaakgekruist is er ook van biothane.
Qua kaakgekruist zou ik daar eerder voor kiezen ivm verschuiven van de kaakriemen.
En ik heb een Nurtural bitless bridle in bruin biothane met teugels te koop als je interesse hebt.
Via ebay gekocht maar hij past niet, nooit gebruikt.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:12

BillieJean schreef:
Vind het wel jammer dat er zo weinig keus is met bitloze biothanes! Maar ik ga dan denk ik ook maar voor de Marylot Crosslink. Nu een wellicht nog moeilijkere beslissing: welke kleur? :P Hahaha. Ik rijd nog geen endurance, dus heb nog niet een bepaald kleurenthema waarin ik rijd. Tegen die tijd doe ik dat misschien wel. Heb nu al mijn harnachement in het bruin, maar denk niet dat bruin zo'n mooie kleur is met biothane. Daar ga ik nog wel een nachtje over slapen ;)

Je kunt bij goedhard een paar kleurstaaltjes opvragen van de kleuren waar je tussen twijfelt, dat heb ik destijds ook gedaan.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:43

Ik heb wel een bruin biothane hoofdstel. Mijn tuig is sowieso al bruin en deze kleur bruin past mooi bij de lichtere kleur in mijn zadel. Ik ben er erg happy mee! :)

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:37

Kun je niet een westernhoofdstel, of het bitgedeelte van een clickbridle, combineren met de neusriem die je nu hebt? En die dan (laten) onderleggen in dezelfde kleur?

Qua materiaal van de gespen e.d. merk ik geen verschil, behalve dan de prijs. Het is maar net wat je beter bij je paard vindt staan. Op den duur zullen misschien messing gespen wat groen uit gaan slaan maar ik heb daar eerlijk gezegd totaal geen last van nog.

En qua kleur biothane, tja... ik heb een lila sidepull, ik heb rode teugels die samen met een rode kinriem aan een hoofdstel van tuigleer komen (lichtbruin dus) en ik heb een zwart hoofdstel met verwisselbare neusriemen in allerlei kleurtjes, ook een paar daarvan zijn van biothane. Allemaal voor een vrij donkere vos. Het is maar net wat je bij je paard vindt passen :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:04

Ah, beetje late reactie, maar ik heb ook een bruin biothane hoofdstel! Zie profiel of de foto's in mijn onderschrift.

Overigens heb ik nu een hoofdstel van goedhard.nl, maar een volgende keer zou ik zeker voor Zilco gaan. Die hoofdstellen heb ik pas later in het echt gezien, maar vind ik persoonlijk van veel betere kwaliteit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:06

Outdoorruitersport heeft super mooie biothame hoofdstellen.
De winkel is van Gilbey hier op bokt.
Zij weet ook veel over deze hoofdstellen.
Ik denk dat je haar kunt pb-en voor informatie...