Half doorgesneden singelstoot.. Wat te doen?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Half doorgesneden singelstoot.. Wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:49

Heey bokkers!

Ik rij op een pony op de manege, waarvan de singelstoot volgens degene die hem verzorgd van de zomer al is doorgesmeden.. Tot 3 week geleden was het me niet opgevallen, dus ik weet niet hoor :P

De singelstoot is nu iets over de helft geknapt/gesneden. Vanaf 1 kant.
Vrijdag kon ik de manegehouder niet vinden dus heb ik een ander paardje gepakt.

Wat vinden jullie? Kan ik hier nog mee rijden?
Als hij knapt, dan zit de singel nog aan de andere singelstoot vast.

Ik kan ook het zadel van een andere pony of een KN zadel eropdoen, maar die zullen vast niet perfect passen..

Wat zouden jullie doen?
Ik rij er namelijk wel erg graag op! Maar moet natuurlijk ook een beetje aan mezelf denken :)

_Charlot

Re: Half doorgesneden singelstoot.. Wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:51

heeft dat zadel geen 3 singelstoten? :)

en als die knapt zit het inderdaad nog aan 1 vast.
maar bij mij knapten ze alle 2 tegelijk haha :)

ik zou er niet mee rijden, gewoon overleggen of het gemaakt kan worden of dat er toch ergens een ander zadel is wat eventueel met gelpad wel goed op die pony ligt?!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:53

Apart... Mag je zomaar een ander paardje pakken? Rijd je er vrij op of les? Toch even melden! Zo snel mogelijk!

Is de singel boven de gesp gescheurd of onder de gesp?

En is er idd geen derde gesp?

Sabbientje

Zo'n zadel moet gerepareerd worden. Daar kun je niet veilig meer op rijden.
Kun je aan de kant waar de singelstoot kapot is de singel zo doen dat deze boven het gescheurde stuk uit komt?
Dan kun je het zadel nog wel veilig gebruiken. Anders zou ik het er niet op wagen.
Maar zou het wel melden bij de manege-eigenaar of degene waarvan je les krijgt.

Anoniem

_lotteeee schreef:
heeft dat zadel geen 3 singelstoten? :)

en als die knapt zit het inderdaad nog aan 1 vast.
maar bij mij knapten ze alle 2 tegelijk haha :)

ik zou er niet mee rijden, gewoon overleggen of het gemaakt kan worden of dat er toch ergens een ander zadel is wat eventueel met gelpad wel goed op die pony ligt?!

Hij heeft maar 2 :')
Ook redelijk onhandig dus :P

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:55

Niet ieder zadel heeft 3 singelstoten hoor.
Als je inderdaad de singel aan de kant waar hij gebroken is nog een gaatje(of 2 bijv.) erboven kan doen zou je er wel even mee kunnen rijden, maar ik zou toch even aangeven dat die gerepareerd moet worden. Zou me niet veilig voelen om zo te rijden eerlijk gezegd(zeker omdat die van mij nogal rare sprongen maakt en ik maar al te bang zou zijn dat ik met zadel en al in het zand zou liggen..).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:57

Het zadel is van de manege?
Wordt tijd dat iemand het gaat melden dan. Snap eigenlijk waarom dat nog niet gebeurd is? Ze weten dat die gescheurd is maar niemand heeft dat gemeld of het interesseert ze niet?
Ik zou er zelf niet mee rijden. Manege moet gewoon zorgen voor veilig materiaal.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:58

Niet meer op rijden! Kan heel gevaarlijk zijn, ik spreek uit ervaring.
Mijn singelstoot was niet eens doorgescheurd maar zat alleen een oppervlakkig scheurtje in. Ging buiten rijden en we moesten een stukje asfalt over, er kwam een auto van achter, paard springt opzij, singelstoten door de midden, lag ik op het asfalt op m'n rug met zadel en al. Niet fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:14

Tigra_ schreef:
Het zadel is van de manege?
Wordt tijd dat iemand het gaat melden dan. Snap eigenlijk waarom dat nog niet gebeurd is? Ze weten dat die gescheurd is maar niemand heeft dat gemeld of het interesseert ze niet?
Ik zou er zelf niet mee rijden. Manege moet gewoon zorgen voor veilig materiaal.

Pony is van de manege, spullen weet ik niet.. Misschien zijn zadel/hoofdstel etc ook wel van de 'verzorgster'..

Helaas zitten de gaatjes eronder.. Dus een langere singel kan ook niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:14

Just_Sannee schreef:
Niet meer op rijden! Kan heel gevaarlijk zijn, ik spreek uit ervaring.
Mijn singelstoot was niet eens doorgescheurd maar zat alleen een oppervlakkig scheurtje in. Ging buiten rijden en we moesten een stukje asfalt over, er kwam een auto van achter, paard springt opzij, singelstoten door de midden, lag ik op het asfalt op m'n rug met zadel en al. Niet fijn!

Auuwtsch :s

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:26

Ja precies. Het is niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar ook voor de pony, stel de singelstoot breekt, pony bokt het zadel van hem af maar gaat in de beugel staan oid.
Ook kan het veel geld besparen om het nu te laten maken. Singelstoot maken kost niet zoveel, als het niet gemaakt word, singelstoot breekt, pony bokt hem eraf en gaat op het zadel staan, dan mag je een heel nieuw zadel aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:51

Dan wordt het sowiezo met een ander zadel of een ander paardje rijden!

Bedankt :)
En natuurlijk ga ik net zolang 'zeuren' totdat ie gemaakt is :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:53

Vandaag lesgereden met poown!

Mn instructrice (en ik) hebben een stuk of 4 zadels gepast :'), en toen de KN erop gedaan. En die paste redelijk goed! De anderen hadden te weinig ruimte in de kamer..
Hebben we t zadel, moesten we een passende singel zoeken :')
Ook een stuk als 4 gepast :P

Volgende keer weer met dat zadel, en er dan ook even een bontje onder, en dan moet t goed komen!

Blij dat ik niet op het 'kapotte' zadel gestapt ben :) (we gingen ook nog s springen :P :') )

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 07:13

Verstandige keuze TS! Top +:)+
Fijn dat jullie een ander zadel hebben kunnen vinden