Van bit rijden, naar bitloos, nu een ander bit erbij :)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Van bit rijden, naar bitloos, nu een ander bit erbij :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 09:37

Hee!
Zoals jullie misschien weten ben ik sinds een tijdje bitloos (met touwhalster) aan het rijden :)
Maar ik merk, wanneer zij enthousiast word, je haar niet makkelijk meer kan 'remmen'...
Niet echt erg wanneer ik met haar achter ons huis loop (als bak zegma :) ), maar ik wil binnenkort weer een keer een buitenritje maken :)
Het bit waarmee ik reed kreeg ze echt een hekel aan... (ik heb het hoofdstel, en het bit dus ook, van de vorige eigenaren gekregen, zij reden er ook zo mee). Mijn vorige bit was ongeveer deze:
https://www.google.nl/search?q=enkel+ge ... B814%3B358

Maar mijn vraag:
Welk bit kan ik nu het beste eens proberen? (ik wil een rustiger, vriendelijker bit :) )
Alvast bedankt!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:40

De meeste paarden die ik zelf gereden heb reageerde goed op dubbelgebroken bit. Misschien is dat te proberen?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 09:42

miss_lizje schreef:
De meeste paarden die ik zelf gereden heb reageerde goed op dubbelgebroken bit. Misschien is dat te proberen?

Oké :) Welke dikte/lengte moet ik eens proberen denk je? :)

smurffie

Re: Van bit rijden, naar bitloos, nu een ander bit erbij :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:48

Enkel gebroken reageren maar weinig paarden goed op.
Ik zelf zou voor ongebroken kijken, nog net even zachter dan dubbel gebroken.

Hoe dik en welke lengte is van het paard afhankelijk, even meten welke maat je moet hebben en bv door je tandarts laten adviseren voor de dikte.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:49

Dat ligt helemaal aan de vorm en groote van de mond van jou paard. Sommige mensen denken vaak dat een dun bit scherper is, maar een te dik bit in een te kleine paardenmond is veel gemeener dan een dunner maar passend bit. Misschien is er een persoon in omgeving die bitadvies kan geven.
Zo iemand misschien? http://www.paul-versluis.nl/versluis.php?pagina=0004 Dan kan je ook een bit testen.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 09:50

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:50

Persoonlijk vind ik myler bitten er fijn, het ene paard loopt er zo mee weg, de andere kan er niets mee.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:50

Ik kom maar even als olifant door de porseleinkast, maar na alle tips die je hebt gevraagd m.b.t. bitloos rijden kies je voor een optoming die niet past bij wat je wil met je paard, of je paard reageert er niet goed genoeg op binnen een erg kort tijdbestek, en dan stap je maar weer over op bit?

Kies dan tenminste voor een optoming die wél bij jullie aansluit en waar je wel mee kan rijden zonder dat het "hogere wiskunde" wordt. Hier geen enkel probleem met remmen op een bitloos hoofdstel. In je andere topic geef je aan dat er een ongeluk is geweest en dat je paard duidelijk vervelend reageert op het bit. Hartstikke goeie reden om over te stappen. Maar nu het niet helemaal gaat zoals je wilt, grijp je weer terug naar iets wat je paard aangaf niet fijn te vinden.

Je gaf ook aan vroeger veel op de teugels te rijden. Juist dan zou ik een bitloze optoming nemen die veel lijkt op wat je al had, zodat de overstap voor zowel jou als je paard gemoedelijker gaat en zodat je kan leren om op zit te rijden (in plaats van ineens alle druk wegnemen, touwhalster met slappe teugels er aan en zadel er af).

Succes met het vinden van een bit, ik hoop dat het jullie problemen op lost.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:52

Een dubbelgebroken of ongebroken bit is erg vriendelijk, maar welke het fijnste is dat is per paard verschillend. Ik heb een billy allen bit, dat ligt er eigenlijk precies tussen in; de bitringen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen, maar het bit kan niet dubbelklappen en knijpen in de mondhoeken zoals een dubbelgebroken bit wel doet.
Als je niet houd van het koude, harde ijzer in de mond dan is een leerbit ook nog een optie. Dat schijnen ook erg fijne bitten te zijn.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 09:54

Snadrem schreef:
Ik kom maar even als olifant door de porseleinkast, maar na alle tips die je hebt gevraagd m.b.t. bitloos rijden kies je voor een optoming die niet past bij wat je wil met je paard, of je paard reageert er niet goed genoeg op binnen een erg kort tijdbestek, en dan stap je maar weer over op bit?

Kies dan tenminste voor een optoming die wél bij jullie aansluit en waar je wel mee kan rijden zonder dat het "hogere wiskunde" wordt. Hier geen enkel probleem met remmen op een bitloos hoofdstel. In je andere topic geef je aan dat er een ongeluk is geweest en dat je paard duidelijk vervelend reageert op het bit. Hartstikke goeie reden om over te stappen. Maar nu het niet helemaal gaat zoals je wilt, grijp je weer terug naar iets wat je paard aangaf niet fijn te vinden.

Je gaf ook aan vroeger veel op de teugels te rijden. Juist dan zou ik een bitloze optoming nemen die veel lijkt op wat je al had, zodat de overstap voor zowel jou als je paard gemoedelijker gaat en zodat je kan leren om op zit te rijden (in plaats van ineens alle druk wegnemen, touwhalster met slappe teugels er aan en zadel er af).

Succes met het vinden van een bit, ik hoop dat het jullie problemen op lost.

Ik wil zeker doorgaan met bitloos rijden, maar ik wil ook graag bekijken hoe zij reageert op een ander bit :) En het ongeluk heeft niks te maken gehad met paardrijden of een andere omgang met een paard! Dit is gwn in het 'dagelijkse leven' gebeurd ;)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:04

myler bitten ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:06

Je zou ook kunnen kiezen voor een andere bitloze optoming :)

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:10

Kneveltrens? Ligt erg stil in de mond

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:38

Kijk eens naar een Rambo Micklem multi bridle.
Je kan deze op 3 manieren bitloos gebuiken.
Sidepul, kaakgekruisd en kin gekruist.
Gebruik je hem als Sidepul / kaptoom kun je er gewoon een bitje bij doen. Desnoods een extra teugel aan het bit en een aan de neusriem.

Dan heb je voor jezelf net dat beetje extra " ik voel me.veilig "
Zou kijken naar een ongebroken bitje of een zgn easy control. Dit is feitelijk dubbel gebroken maar buigt niet door waardoor je werking krijgt van ongebroken ;-)

Succes

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:53

Oké, bedankt voor alle reacties tot nu toe!!
Ik wil graag ook bitloos, omdat mijn vader altijd alleen maar mét bit heeft gereden, en dit ook fijner vind, en ook veiliger, hij rijd soms ook met haar :) (Dit is niet vaak, soms eventjes op buitenrit wanneer ik er ook bij ben).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:58

Heb je haar gebit al eens na leren kijken? Misschien heeft de TA een advies voor je?
Ik vind zelf dubbelgebroken bustrensjes erg fijn, of als je er wat meer geld voor over hebt een mylerbit level 1.
Maar het verschilt per paardenmond. Er is niet zoiets als een heilig bit.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 07-03-14 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:02

Snadrem zegt iets heel zinnigs imo :j

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 16:07

Tuurlijk je hebt helemaal gelijk, met dat ik veel over bitloos heb gevraagd :) Maar ik wil graag weer bit erbij gaan rijden :) :
- Als afwisseling
- Mijn vader rijd soms ook met haar (kleine stukjes) en hij is alleen maar bit gewend
- Ikzelf en mijn ouders vinden rijden met bit (een vriendelijk bit) wat veiliger, zeker op buitenrit
- Ik wil graag kijken hoe zij op een vriendelijker bit reageert

Het gaat ook zeker wel goed met het bitloos rijden, alleen ik merk dat ik zelf onzekerder ben met bitloos hoofdstel.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 17:01

Hee!
Iemand heeft me er toch van kunne overtuigen, om eerst toch nog met een bitloos hoofdstel te gaan proberen :) .
Een vriendin van mij komt donderdag met haar bitloze hoofdstel, en gaan we het proberen!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:08

Ik zou ook proberen met een dubbelgebroken of een ongebroken.
Dubbelgebroken heb ik ervaren dat een bol tussenstukje voor de meeste paarden beter werkt. Als je voor een ongebroken gaat, zou ik een happy mouth nemen, die zijn uit plastiek ipv metaal en daardoor ietwat flexibel: https://www.google.be/search?q=happy+mo ... B600%3B600

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:09

Ik zou eerst eens heel bewust worden van jezelf en je pony.
Wat wil je doen?
Hoe ben ik zelf als ruiter?
En vooral heel veel uittesten, er zijn zoveel bitjes met zoveel verschillende werkingen.
Maar voor alles geldt, wanneer je het niet goed gebruikt, maak je je pony kapot. Of het nou is in zijn mond of door zijn neus te breken.

Filmpje werking bit: http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY

Edit. Ik rijd trouwens bitloos en met bit (dubbel gebroken & enkel gebroken)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:17

Citaat:
Maar voor alles geldt, wanneer je het niet goed gebruikt, maak je je pony kapot. Of het nou is in zijn mond of door zijn neus te breken.

Uiteraard kun je alle soorten tuig misbruiken, maar neus breken is wel een erg hardnekkig verhaal... Dat gebeurd echt niet zomaar of per ongeluk...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:00

FelineNanet schreef:
door zijn neus te breken.

dat is de grootste fabel die er bestaat. Zo lang de neusriem op de juiste plek zit is het onmogelijk om de neus te breken.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:10

__Astrid schreef:
Ik zou ook proberen met een dubbelgebroken of een ongebroken.
Dubbelgebroken heb ik ervaren dat een bol tussenstukje voor de meeste paarden beter werkt. Als je voor een ongebroken gaat, zou ik een happy mouth nemen, die zijn uit plastiek ipv metaal en daardoor ietwat flexibel: https://www.google.be/search?q=happy+mo ... B600%3B600

Die van plastic kunnen wel flink gaan schuren, vind ik persoonlijk geen fijne bitjes om te voelen.
Schuren heb ik overigens zelf nog nooit meegemaakt, wel gezien bij stalgenoot.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:14

Als je echt weer een bit wilt, probeer een Myler Comfort Snaffle.

Maar in principe moet je enthousiasme met touwhalster onder controle kunnen brengen. Heb je de One Rein Stop aangeleerd? Zo ja, hoe goed zit die? De ORS is de beste manier om een paard af te remmen dat harder gaat dan je wilt.

Weer overstappen naar bit is een shortcut. Je had de goede weg te pakken met de bitloze optoming en met name touwhalster. Alleen horen daar oefeningen bij, heb je die echt allemaal meegenomen?

Te vroeg in een bittraject overstappen op bit, alleen om te kijken hoe je paard daarop reageert, kan alles stukmaken wat je tot nu hebt bereikt. Dat zou jammer zijn.

Als er een ding is wat belangrijk is bij de omgang met paarden, dan is dat wel geduld hebben.