passend zadel+ pad= oplossing probleem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sterrendief

passend zadel+ pad= oplossing probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 19:37

Hallo bokkers!

Allereerst, ik ben me bewust van het feit dat dit kei penny klinkt, dat dit een reltopic kan worden, en dat ik er zelf niet mee moet klooien, want er moet gewoon een zadelpasser bij. Helemaal waar, klopt volledig, en die komt ook asap.

Nu mijn probleempje: na een lange zoektocht heb ik eindelijk een zadel gevonden wat goed op mijn paard ligt. Goed, tot op zekere hoogte. Ik heb eenmalig een proefrit gemaakt met dit zadel, en hier zag ik dat de voorste kussens, de kussens achter het zweetblad en de schouder, de bespiering moeten compenseren die eigenlijk naast de schoft zou moeten zitten. Zelf zeg ik vaak grappend "dat ik een gatenkaas als paard heb" maar dit vormt dus wel degelijk een probleem :(
Omdat hij daar dus bespiering mist, wordt de ruimte in de kamer al snel te krap en drukt het dus een beetje op de schoft. Probleem! Verder ligt het zadel echt prima en het rijdt heerlijk. Ik dacht zelf dat een pad de ruimte bij de schoft op zou kunnen vullen totdat meneer daar was spieren heeft. Is dit een gek idee? Zo nee, kan ik dit voorleggen aan mijn zadelpasser? En hebben jullie nog eventuele tips/ ervaringen die mij verder op weg kunnen helpen?
Het zadel is een wintec 500(0)? Dressuur met een blauwe boom, misschien dat dat nog interessant is :)

alvast heel erg bedankt! Ook voor het lezen :p

Princesj

Re: passend zadel+ pad= oplossing probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:47

Dat kan je zeker voorleggen aan je zadelmaker. Ik zou in dit geval kiezen voor een prolite pad, waarbij je inlages kan stoppen op de plekken waar op dit moment de bespiering mist. Op het moment dat je paard bespiering opbouwt, kun je inlages eruit halen, net zo lang tot de bespiering het weer volledig zelf kan oplossen.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:55

Ik heb zelf een prolite pad gehad en vind het maar niks. Die dingen zijn nog duur ook!
Heb een goed zadel gekocht die elke 3/4 maanden werd nagekeken. Dit is toch echt de beste oplossing..

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:59

Is het een idee om met zo een lad met beugels eraan te rijden?
Of eerst een paar weken te longeren tot je bespiering opgebouwd heb?
Verder is mijn ervaring met pads dat ze niet werken,schuifen, broeien en niet veel beter werken dan ze zouden moeten.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:06

Als een zadel niet past (je ziet het zelf al!) snap ik idd niet dat je zelf wat gaat bedenken: je lost helemaal niks op je verdoezeld dat je zadel niet past....

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:15

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Paard is scheef en mist bespiering aan schouders waardoor het zadel op dit moment nog niet ideaal ligt (zadelpasser is wel langsgeweest!). Aangezien we aan het rechtrichten zijn, wil ik geen scheef zadel kopen. Vandaar nu tijdelijk een prolite pad in gebruik waardoor ze direct beter ging lopen!

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:18

Bij mij heeft de zadelpasser dit zelf geadviseerd, ik heb een prolite pad met alleen voor vulling (je hebt ze ook met voor, midden en achter net wat je nodig hebt) met verschillende diktes. In het begin de dikste vulling in de pad gedaan en inmiddels is de bespiering zo goed dat we zonder pad rijden. Ik vind het geen gek idee dus! :)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:28

Ik heb er ook 1 gehad met alleen voorin vulling, maar ik vind het niks. Ik denk dat je het zelf eerst moet proberen om erachter te komen. Het had mij een hoop geld uit gespaard als ik gelijk m'n andere zadel had gekocht en deze een aantal keer had na laten kijken.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:53

Mijn paard mist nu ook enorm veel bespiering. Ben nu aan het revalideren en moest voor haar rug met enorme schoft een ander zadel aanschaffen omdat mijn oude ook drukte. Ze mist dus bij die schoft ook nog de bespiering waardoor ze daar 2 'kuilen' heeft. Na even zoeken nu eindelijk een fijn zadel meteen dropdown panel (zo noemde zadelmaker het) van kent en masters. En ik rij nu tijdelijk ook met een prolite pad. Werkt fantastisch. Door zadel en pad loopt ze lekker soepel en bovendien zit ik ook recht door die pad. Die kan er straks vanzelf onderuit. Wel zou ik je aan raden nog een zadelmaker langs te laten komen. Succes!

Edit: mijne was iets van 34 euro inclusief de vullingen. Vond het wel meevallen..

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:56

lauran__ schreef:
Mijn paard mist nu ook enorm veel bespiering. Ben nu aan het revalideren en moest voor haar rug met enorme schoft een ander zadel aanschaffen omdat mijn oude ook drukte. Ze mist dus bij die schoft ook nog de bespiering waardoor ze daar 2 'kuilen' heeft. Na even zoeken nu eindelijk een fijn zadel meteen dropdown panel (zo noemde zadelmaker het) van kent en masters. En ik rij nu tijdelijk ook met een prolite pad. Werkt fantastisch. Door zadel en pad loopt ze lekker soepel en bovendien zit ik ook recht door die pad. Die kan er straks vanzelf onderuit. Wel zou ik je aan raden nog een zadelmaker langs te laten komen. Succes!

Edit: mijne was iets van 34 euro inclusief de vullingen. Vond het wel meevallen..

Ga maar is googlen, de meeste beginnen bij 90 euro hoor. Jij hebt m tweedehands zeker? Of een ander merk?

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:00

Als het zadel een te ruime voorboom heeft, waarom zet je er dan niet tijdelijk een smallere in?

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:37

Sissi87 schreef:
lauran__ schreef:

Ga maar is googlen, de meeste beginnen bij 90 euro hoor. Jij hebt m tweedehands zeker? Of een ander merk?

Zeker weten nieuw en ook geen ander merk want er staat prolite ingeborduurd op de middenstreep :+ het is wel eentje die je echt alleen bij der schoft legt met van die blauwe vulling.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:38

Mijati schreef:
Als het zadel een te ruime voorboom heeft, waarom zet je er dan niet tijdelijk een smallere in?

Waarschijnlijk (ik kan het niet zien vanuit hier) maar gaat een kleinere boommaat knellen als ik het zo lees.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:41

lauran__ schreef:

Ga maar is googlen, de meeste beginnen bij 90 euro hoor. Jij hebt m tweedehands zeker? Of een ander merk?[/quote]

Die heb ik ook gehad, waar heb jij hem gekocht dan?

Zeker weten nieuw en ook geen ander merk want er staat prolite ingeborduurd op de middenstreep :+ het is wel eentje die je echt alleen bij der schoft legt met van die blauwe vulling.[/quote]

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:42

Waar heb jij hem gekocht dan? ALs je hem nieuw koopt voor 1/3e van de prijs?

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:43

Misschien is een frontraiser pad van wintec een tijdelijke niet te dure oplossing?

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:05

Gekocht van de zadelpasser (naam via pb). Trok hem nieuw uit de verpakking.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:16

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:24

Ja hoor dat kan een oplossing zijn. Een zadel kopen dat nu past is geen slim idee, want dan kan het natuurlijk amper spier opbouwen plus je moet meteen weer een nieuw zadel kopen. Een eerlijke zadelmaker zal je ook aanraden om er tijdelijk iets onder te doen, eventueel met een ander zadel. Maar zou niet zomaar wat eronder gaan doen, maar er even nar kijken met een ervaren iemand.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 18:52

De zadelmaker komt sowieso nog! Mocht iemand nog goede ervaringen hebben met een zadelmaker in de buurt van breda, pb mag altijd :) de boom past denk ik wel goed, ik ben natuurlijk geen kenner, maar boven de schoft ligt het hoog genoeg. (sorry.. Rare uitleg :p ) alleen naast de schoft drukt het dus, omdat hij geen spieren meer heeft daar. Iedereen iig bedankt! En ik zal het eens vragen aan mijn zadelmaker!

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:54

Ik ben fan van de passervice van divoza! die heeft mij toen ook dat pad aangeraden en heb er nog geen spijt van gehad! :)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:58

Heeft de zadelmaker het zadel uberhaupt al op jouw paard gezien?

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 19:02

Maar kun je bij divoza ook laten passen met je eigen zadel? want ik heb nu dus een eigen zadel, en als divoza dan kan passen :D zou ideaal zijn.

En nee, hier is nog geen zadelpasser bij geweest, daarom is het ook eigenlijk geen "eigen" zadel, maar een bijna eigen zadel, ik heb het nog niet gekocht. De persoon die ernaar heeft gekeken heeft wel aardig wat ervaring qua ruggen en zadels, alsnog geen zadelpasser en daar ben ik me bewust van :)

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:08

Wendybrian schreef:
Is het een idee om met zo een lad met beugels eraan te rijden?
Of eerst een paar weken te longeren tot je bespiering opgebouwd heb?
Verder is mijn ervaring met pads dat ze niet werken,schuifen, broeien en niet veel beter werken dan ze zouden moeten.

Een barebackpad met beugels? Heeeel slecht voor de drukverdeling en het is dus ook absoluut niet de bedoeling dat er beugels aan zitten.
Ts, ik heb geen verstand van boomzadels dus kan je niet heel ver op weg helpen.. Maar ik denk dat het zeker wel een slim plan is om het idee van de pad voor te leggen bij de zadelmaker. Het klinkt vrij logisch ook, dus neem aan dat het wel iets zou moeten helpen. Maar nogmaals, heb er verder écht geen verstand van. Veel succes verder!

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 19:11

Hihi, ik ook niet, daar begint het probleem :p Dankjewel in ieder geval! Ik zal t gaan bespreken :)