Paard flipt met anatomische singel?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Talonius

Paard flipt met anatomische singel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 13:46

Beste mede-bokkers,

Even een vraag, dan wel een discussiepunt. Want ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen :j
Vorige week vrijdag is de zadelmaker langs geweest om mijn zadel ter plekke bij te vullen en wat andere zadels te passen. Merrie is na dracht sinds november 2013 weer onder het zadel (8 jr oud) en daarvoor op L niveau gereden. Rechtsachter is altijd haar moeilijke kant geweest, maar de afgelopen 3 weken was ze weer zo vooruit gegaan, dat ik het been super onder de massa kon rijden. Geen probleem zou je zeggen. Behalve dat ik het zadel na wilde laten kijken omdat ze me toch wat naar links trok en de vulling vorig jaar is vernieuwd en deze wat ingeklonken was.

Conclusie van de zadelmaker was dat mijn eigen zadel eigenlijk nog keurig lag, alleen iets bijgevuld moest worden. Dit is ter plekke gedaan en ik heb er ook gewoon mee gereden tijdens het consult. Doordat de merrie rechtsachter wat minder fijn ondertreedt, ook maar een leren anatomische singel geprobeerd (2 verschillende). Hier voelde ik echt verschil mee, want de merrie trok het achterbeen er veel meer onder en kwam ook wat mooier uit de schoft omhoog, waardoor de stap beter werd. Deze singel dus gekocht en mijn stübben neopreen singel in de kast gegooid.

Nu na 3 dg te hebben gereden met deze singel is de merrie onwijs aan het zeiken. Nu is het al een miep die op alle veranderingen heftig kan reageren, maar bokken of steigeren heeft ze nog nooit gedaan. Eergisteren met aangalopperen flipte ze totaal en heb ik een behoorlijke rodeo uitgezeten (lees: net een jong paard die voor het eerst gelongeerd wordt met zadel). Gisterenochtend de merrie gelongeerd met dezelfde singel en ondanks dat ze boos oogde, liep ze keurig. Rechtsachter weliswaar wat stijver, maar na 5 minuten nam ze die prima mee. Ik was dus van mening dat het gewenning is aan de druk op het borstbeen. Gisteravond een les van 30 min gereden en op 1 staakpoging niets aan de hand. Ze trekt wel wat scheef en wil uitzwaaien op beide zijden, maar dat wijt ik toch maar aan de verandering in het lichaam waar ze moeite mee heeft.

Vanmorgen echter weer opgestapt en ik ben niet veel verder gekomen dan stapoefeningen en wat kleine drafstukjes. Mevrouw nam haar achterbeen niet mee en was wederom ontzettend boos, wanneer ze rechtsom moest lopen. Een hoop gehuppel, knarsetanden en uitzwaaien. Nul komma nul ontspanning dus. Ze is overigens in stap wel prima te rijden en kan moeiteloos een travers stappen of andere buig-oefeningen doen, waarbij ze rechtsom wel hol moet worden.

Morgen doe ik de oude neopreen er weer omheen, om te kijken of dit het probleem oplost. Maar echt blij ben ik niet met de situatie. De training ging de laatste weken zo fijn, dat ik haar in april in de L2 of M1 mee wilde nemen en nu ben ik gewoon weer 10 stappen achteruit......

Wie heeft er ook met verandering van singel meegemaakt dat het paard zo heftig kan reageren? Die van mij vertoont nu echt lichamelijk ongemak. En wat is wijsheid? Doorrijden omdat de merrie moet leren omgaan met de nieuwe situatie en het lijf anders moet gaan gebruiken? Of singel aanpassen en de rust herstellen en op een later moment (wanneer het paard er lichamelijk klaar voor is) de singel weer gaan proberen?

Als aanvulling:
We hebben iedere week les, ik heb ervaring met meerdere paarden (zadelmak tot Z) en merrie is onlangs nog voor 'onderhoud' door de fysio gezien. Tandarts komt ook 1x per jaar.

Ben erg benieuwd naar ervaringen van Bokkers, waarvan het paard ook 'bijzonder' reageert met een anatomische singel!

bulck

Re: Paard flipt met anatomische singel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:52

Gho het kan zijn dat de singel toch andere spieren aanspreekt, waardoor er ongemak ontstaat.
Verder is het een merrie, en die hebben toch graag een beetje hun eigen ding. (hun manier of geen manier- principe)
Bij merries zie je vaak dat ze zich in de spieren verstoppen om ander ongemak te verlichten. (zeker merries die last hebben van hengstigheid)

Persoonlijk zou ik ook even je oude singel nemen. Loopt ze daar beter op, neem je die gewoon terug.
Hoewel je het ook anders kan bekijken en mss toch verder kan nadenken waarom die singel zo'n andere reacties uitlokt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:52

Heb je een reden dat je heel graag de anatomische singel erop wilt houden? Ligt het zadel in principe dan bijv. prettiger? Als ik je verhaal zo lees, dan leid ik af dat de merrie in principe niet verkeerd liep, maar je het zadel (verstandig) even wilde laten nakijken om problemen in de toekomst te vermijden. Nu lijkt het erop dat je merrie buitengewoon nijdig reageert op de nieuwe singel; als je geen reden hebt deze singel liever te gebruiken, dan zou ik zeggen; oude singel aan je zadel, kijken of ze dan niet zo reageert, en als het dan goed is gewoon lekker bij die singel blijven!

Edit: Grappig dat ze eerst voor je gevoel dus wat 'beter' liep met die singel. Ik weet erg weinig af van singels, maar zou het misschien niet zo zijn dat ze na die eerste keer waarbij je zegt dat je echt verschil voelde, toch spierpijn oid heeft overgehouden en daarom nijdig reageert?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:55

Geen ervaring mee, maar zoals jij het beschrijft gebruikt ze haar lijf met de nieuwe singel op een andere (betere) manier? Dan zeg ik volhouden, als zij daardoor haar lijf beter gaat gebruiken heb je er later alleen maar voordeel van.

Geen verschil in hoe ze dan haar lijf gebruikt? Dan zou ik terug gaan naar de oude, want dan heb je er ook geen voordeel aan om haar hieraan te laten wennen.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 14:08

Hanmar schreef:
Edit: Grappig dat ze eerst voor je gevoel dus wat 'beter' liep met die singel. Ik weet erg weinig af van singels, maar zou het misschien niet zo zijn dat ze na die eerste keer waarbij je zegt dat je echt verschil voelde, toch spierpijn oid heeft overgehouden en daarom nijdig reageert?

In totaliteit zijn we vrijdag wel 2,5 uur bezig geweest met singels en zadels. Toen ik er een Anky zadel op had liggen, ging mevrouw galopperen en kreeg ik er bijna niet meer terug. Dus er zit ook echt wel een 'merrie' kop op. Als haar iets niet zint, dan laat ze het ook blijken. Ze was het vrijdag dan ook wel zat na al dat getr-ut met zadels, maar uiteindelijk heb ik haar maar een klein half uurtje met deze singel gereden. Echt spierpijn lijkt met van dat half uurtje dan ook sterk.

Reden voor keuze voor de anatomische is omdat ze door de druk op het borstbeen meer vanuit de schoft moet komen en ze meer van achter kunnen ondertreden. Het is al een drippelkont, maar ik merkte dat ze met meer tact en regelmaat stapte vanuit de schouder met deze singel.
Vreemd genoeg is ze niet te genieten nu, maar ze stapt beter en ook het vlug/heet worden in het werk is minder. Ze wil nog wel eens onder me vandaan schieten als ze het moeilijk heeft in bv een volte 10 mt na de schouderbinnenwaarts en dat heeft ze met deze singel nog niet gedaan. Heel tegenstrijdig dus.
Morgen ben ik sowieso van plan om de oude singel weer te gebruiken en kijken hoe ze dan is. En anders is het misschien toch een kwestie van doorzetten omdat ze nu spieren moet aanspannen die ze al die tijd heeft kunnen compenseren..

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:40

Nee, dan kan dat het redelijkerwijs niet zijn natuurlijk. Maar nu je ook zegt dat ze eigenlijk nog steeds wel fijner loopt, ware het niet dat ze nogal nijdig is, dan zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat ze van die druk op het borstbeen nijdig wordt, en daarom niet te genieten is. Als ze in elk geval veel fijner loopt zou je kunnen proberen dat door te zetten.

In elk geval de moeite waard nu eens te vergelijken met de oude singel; als de nijdigheid dan als sneeuw voor de zon verdwijnt weet je in elk geval heel zeker dat het aan de singel ligt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:50

Ik heb voor mijn dressuurzadel ook een soort anatomische singel (lederen kieffer) en eigenlijk zit die heel slecht bij mijn merrie. De gespen komen net bij haar oksel wat haar schoudervrijheid beperkt. Ik ga dus binnenkort een andere singel aanschaffen speciaal voor haar, maar die singel was wel 100€ -O-

Heb je geen foto van hoe die ligt. Wel heb ik al vaker ervaren dat sommige paarden anders reageren als je verandert naar singel met elastiek of naar een zonder. Als een bepaalde singel gewoon niet goed ligt kan het dus goed zijn dat ze daarom zo reageert.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 15:15

betadine schreef:
Ik heb voor mijn dressuurzadel ook een soort anatomische singel (lederen kieffer) en eigenlijk zit die heel slecht bij mijn merrie. De gespen komen net bij haar oksel wat haar schoudervrijheid beperkt. Ik ga dus binnenkort een andere singel aanschaffen speciaal voor haar, maar die singel was wel 100€ -O-

Heb je geen foto van hoe die ligt. Wel heb ik al vaker ervaren dat sommige paarden anders reageren als je verandert naar singel met elastiek of naar een zonder. Als een bepaalde singel gewoon niet goed ligt kan het dus goed zijn dat ze daarom zo reageert.

Singel ligt goed pas. Geen drukplekken te zien na het afzadelen en ik strek beide voorbenen, zodat (wanneer er een kneepje zit), dit gladgetrokken wordt voor ik erop kruip. Het is een singel van 200,-, dus boterzacht leer, goede vorm en de juiste maat. Ellebogen liggen dan ook helemaal vrij en hij knijpt nergens. Persoonlijk denk ik echt dat het de druk op het borstbeen is, wat haar irriteert.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:19

Ga eens weer met je oude singel rijden, sommige paarden hebben gewoon niet genoeg ruimte voor een anatomische singel. Als het net niet goed gaat door de vorm van de singelplaats bij je paard dan krijgt je heel veel druk op een heel klein gebied en ja, dat doet pijn.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:22

Je paard geeft duidelijk aan dat het niet zint.
Zou dus gewoon met je oude singel een paar dagen rijden.
Als dat niet helpt is het zadel misschien wel verkeerd?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:25

Is het misschien bij die singel niet zo dat je moet leren minder strak aan te singelen? Dat je de singel zo los als mogelijk moet zetten zonder dat je zadel gaat schuiven. Dus op het randje van vast zitten? Dat was het advies bij mijn singel namelijk ook. Steeds een gaatje losser doen en voor je gevoel toch nog vast zitten. Want hij moest niet zo strak als mijn oude singels.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:28

Kan het niet zijn dat ze alleen fijner liep omdat je zadel toen net was opgevuld?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 15:32

beestenfreak schreef:
Kan het niet zijn dat ze alleen fijner liep omdat je zadel toen net was opgevuld?
Nee, want we hadden deze singel voor het opvullen er ook al om gehad om te kijken of het verschil uitmaakte en na het opvullen ook gelijk weer. Alle testzadels heb ik er ook mee geprobeerd.

Kostolany schreef:
Is het misschien bij die singel niet zo dat je moet leren minder strak aan te singelen? Dat je de singel zo los als mogelijk moet zetten zonder dat je zadel gaat schuiven. Dus op het randje van vast zitten? Dat was het advies bij mijn singel namelijk ook. Steeds een gaatje losser doen en voor je gevoel toch nog vast zitten. Want hij moest niet zo strak als mijn oude singels.

Hij zit aan beide zijden op gelijke hoogte gesingeld en idd wat losser dan normaal.

bigone schreef:
Ga eens weer met je oude singel rijden, sommige paarden hebben gewoon niet genoeg ruimte voor een anatomische singel. Als het net niet goed gaat door de vorm van de singelplaats bij je paard dan krijgt je heel veel druk op een heel klein gebied en ja, dat doet pijn.
Merrie is ook slechts 18 cm tussen de voorbenen, dus dat is ook niet heel breed nee.

De zadelmaker komt de 13e naar stal voor 2 stalgenootjes en ik ga zo bellen of hij toch nog een half uurtje voor me kan indelen. Ik sluit liever alles even uit, want ik baal als een stekker dat dit probleem nu naar voren komt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:37

Daar doe je denk ik verstandig aan. En kan het niet zo zijn dat ze een maagzweer heeft die er nu meer uit komt door deze singel te gebruiken? Ach het zijn maar ideeën. Verstandig dat je laat kijken. Wij zien niets en oordelen op verhaal:)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:39

Is je paard altijd rechtsachter niet goed? Lijkt me dan toch ergens niet lekker te zitten.... kan overigens door zadel komen, zelf ondervonden.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 15:49

vencedor schreef:
Is je paard altijd rechtsachter niet goed? Lijkt me dan toch ergens niet lekker te zitten.... kan overigens door zadel komen, zelf ondervonden.

Ze staat pas sinds november weer in training. Heeft een zware dracht gehad en heeft heerlijk 10 mnd mogen uitrusten. Spieren waren uiteraard afgenomen en ieder paard heeft een voorkeurshouding. Haar bolle kant is idd rechts en wanneer zij rechtsachter onvoldoende aantreedt, dan merk je dit in je aanleuning en verder alles. Ik ben zo'n muts die echt alles voelt en helaas ook soms teveel :o
Fysio heeft haar helemaal nagelopen toen ik haar net een week of 3 in training had gezet. Ze is verder los in het lijf en loopt super aan de longe. Als dit met een paar dagen niet betert, dan bel ik de fysio weer op hoor. Soms jammer dat ze niet kunnen praten die dieren..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:08

Denk dan toch dat het grootste probleem bij de singel ligt, laten liggen en de oude er weer aan, als het goed is merk je meteen het verschil.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:09

Mijn merrie heb ik bewust ook op een anatomische singel. Een Eric le tixerant. Ze heeft heel erg gekloot met het zadel en toen we daar doorheen waren liep ze steeds heel stijf met d'r rechter achterbeen. Soms zelf beetje kreupel.

Heel lang en veel gepuzzeld. Uiteindelijk deze singel geprobeerd. Geweldige verandering. Ze liep ruimer, kwam beter omhoog uit de schoft. Minder dribbellig en na een paar keer rijden was de zadeldwang (daarvoor een mega probleem) verdwenen.
Maar na 2/3 weken begon ze wel mega narrig te zijn. Boos, dreigen met bokken en staken. Maar daar heb ik stug op door gereden. Wel korter dan anders, maar ik had echt het gevoel dat ze moeite had met het feit dat ze nu heel anders ging bewegen. Na een tijdje korter gereden te hebben werd het minder. Toen ben ik weer gaan uitbouwen.

Moet wel zeggen dat ik er ook nog altijd een prolite pad onder heb. Hierdoor loopt ze nog net een tikkeltje beter.

Heb nu een super fijn paard. Kan er een kind mee wegsturen, en dat had ik nooit gedacht.

livia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:14

Je zegt dat hij het zadel een beetje bijgevult heeft. Kan daar niet iets zijn wat ze niet fijn vindt? Ik zou iig proberen met de andere singel, mocht je daar nou geen verschil in merken is er misschien iets in het zadel wat zij niet fijn vindt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:14

zit je zelf niet scheef? (ook vanwege scheve kussens?)
Want dan kan ze nu recht lopen aan de longe op beide kanten, maar als jij haar aan 1 zijde de ruimte niet geeft, en ze niet kan buigen, kan heel goed dat ze daarom protesteert.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 20:20

nombrado schreef:
zit je zelf niet scheef? (ook vanwege scheve kussens?)
Want dan kan ze nu recht lopen aan de longe op beide kanten, maar als jij haar aan 1 zijde de ruimte niet geeft, en ze niet kan buigen, kan heel goed dat ze daarom protesteert.

Merrie is zelf bol op rechts, waardoor ze mij graag op links gooit. Hier ben ik tijdens training heel bewust van en speel hier op in. Ook aan de longe zie je dat rechtsachter sterker
Moet worden. Zelf doe ik aan verschillende sporten naast het rijden, om te zorgen dat ik zowel links als rechts goed ontwikkel. Merrie krijgt ruimte genoeg om te lopen en het zadel ligt recht. Het zadel is verder minimaal gevuld en ligt verder echt niet hoger dan anders. Er is geen drukplek of verkeerde zweetplek te zien na het werk.
Het is dus echt van de singel waarop ze zo reageert.

Ik ken de merrie al ruim twee jaar en ben vanaf nul met haar begonnen. Ik ben de 4e ruiter in 5 jr tijd en ze was compleet vastgereden. Zit ook gewoon een kopo waar je mee om moet kunnen gaan. Vandaar dat we haar hebben laten dekken, zodat ze rust had en we haar een paar x in de week aan de dubbele lijnen hebben gezet. Beetje de bbasis erin gereden en toen lekker 10 mnd weggezet. Ze is nu pas 4 mnd lekker aan het werk en pakte ditjuist heel ffijn op.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 20:26

Ik ben er overigens niet vies van om naar mezelf te kijken hoor. Merrie spiegelt al heel snel in gedrag, maar dit is zo'n totaal andere reactie en ze vertoont echt lichamelijk ongemak. Omdat het is begonnen met wisseling van de singel, ben ik ook echt benieuwd of anderen dit ook hebben ondervonden.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:30

Ik ga hem morgen bij mijn tinker proberen .... ben Benieuwd.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:34

Ik zou gewoon terug eens met de oude singel rijden en kijken hoe ze daar op reageert.

Als ze dan minder nijding is kan je besluiten dat het door de singel komt, als ze blijft zeiken is er misschien wat anders aan de hand... Heeft je zadelmaker iets aan je zadel gedaan? Dat kan namelijk ook het geklier verklaren.

Wat voor anatomische singel is het? Een gewone rechte met een breder stuk in het midden en uitsparingen voor de voorbenen? Of een banaanvormige?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:44

idd, dan zou ik eens met de andere singel proberen