zadelproblemen bij fries

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

istri

zadelproblemen bij fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 18:15

Sinds een paar weken heb ik een nieuw zadel voor mij zit hij echt prima maar op mijn paard blijft hij gewoon niet liggen.
De zadelmaker heeft als oplossing een borsttuig maar er moet toch een zadel zijn die wel blijft liggen!
Hij geeft aan door dat ze vrij brede schouders heeft en haar rug afloopt het enige wat het zadel kan doen is naar achteren schuiven.
Heeft hier iemand ook last van en ervaring mee?
Wat heb jij gedaan.

Ben echt op zoek naar een oplossing want ben er helemaal klaar mee.

Groetjes ilse

Ps iemand goede ervaringen met country mill in nijkerk?

Akke_sSpring

Re: zadelproblemen bij fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:22

Geen lapmiddelen als een borsttuig gebruiken in ieder geval. Zo heb ik een nieuw zadel gekocht (bij een bekende msfc'er) maar dan met een bontje eronder onder het mom "dat lijkt je paard prettiger te vinden" Ja, me dunkt het zadel brugde dus ze duwde haar rug weg, met bontje had ze er minder last van. Afijn ik ben uiteindelijk bij boomloos uitgekomen omdat een andere msfc'er duidelijk aan mijn paard zag dat ze zowel boom als zemi boomloos echt niet fijn vond. Met boomloos liep ze zo weg en nog steeds.... Ik ben uiteindelijk door mijn paard overtuigd want ik vond boomloos voor geiten wollen sokken types en zooo lelijk!! Inmiddels al bijna een jaar boomloos, redelijk gewend aan het uiterlijk en het zit heerlijk. Ik heb een dressuurvariant van Barefoot.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:26

Ik heb een arabo fries die sinds juni vorig jaar onder zadel is.
Er ligt nu een fryso op, maar heb al vanaf het begin last van zijwaarts schuiven.
Paard zou scheef zijn en ik moest gaan werken aan recht richten (lijkt me sowieso al geen slecht plan met een jong dier....)
Nu zijn we paar maanden verder maar twijfel nog steeds. Ze is rennerig kan moeilijk ontspannen en rijden is nog steeds moeilijk.
Eind deze maand komt fryso weer en ben heel benieuwd wat er uit komt.
tot die tijd gaan we maar veel longeren

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:29

Ik kan je zeker de Country mill aanbevelen.
Ik heb mijn paard nu een jaar en steeds goede service gehad over de pasvorm van mijn zadel. Mijn paard is enorm aan het groeien in de bespiering en daardoor moet de pasvorm van m'n zadel steeds aangepast worden. Doen ze met alle nauwkeurigheid. Het moet niet alleen goed ogen, maar ze kijken ook duidelijk naar hoe het paard er op reageert. En ook niet geheel onbelangrijk hoe de ruiter er in zit.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:33

Misschien een pad onder het zadel? Zelf heb ik de mfsc rehab pad en de kavalkade vario top. Functie is hetzelfde ;) ben er erg over te spreken! Google maar eens. Je kunt zelf de drukverdeling aanpassen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:54

Hallo,

Waarom blijft het zadel niet liggen? Schuift het, naar achteren of scheef? Waarom loopt de rug af? Is dit de leeftijd: overbouwd aan de voorkant of is dit de conformatie van het paard?

Voor dit probleem is altijd een reden en dus een oplossing.

Ben heel benieuwd naar de antwoorden.
Je mag me ook een PB sturen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:56

Voor elk paard is het juiste zadel te vinden maar niet elke zadelmaker is de juiste, altijd een moeilijke zoektocht vooral als je er zelf nog niet zoveel kijk op hebt.

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:58

Zelfde probleem gehad hier met mijn fries x kwpn en intussen al jaren naar volle tevredenheid boomloos

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:39

Als mijn zadel te veel op de achterzijde drukte werd mijn Fries ook rennerig. Als het teveel op de voorkant drukte ging ze op de rem. Ze was daar altijd heel duidelijk in. Ook al riepen mensen aan de zijlijn dat ze eigenwijs was en ik er maar eens flink boos op moest worden als ze niet vooruit wilde of begon te springen uit protest. Met de Barefoot Lexington en de juiste afstelling van de pad en pommel (voorboom) is al het leed over en groeit ze in haar spieren en looplust.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:23

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:50