welk myler bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lvl

welk myler bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 02:21

Ik zoek mensen die ervaring hebben met mylerbitten.
Voor welke paarden zijn deze bitten geschikt en wat is de inwerking?
Ik weet onlangs maar pas dat deze bitten bestaan en ben wel geïnteresseerd, ik weet enkel niet welk level ik moet nemen.

Ik heb een merrie van 14 jaar en ze is zeer temperamentvol, elke dag is anders rijden.
Haar voornaamste problemen zijn:
- moeilijk aan de hand krijgen als ze in beweging is
- moeilijk stil te krijgen, hoog tempo, moet praktisch 'sleuren' wat ik btw probeer te vermijden
- neemt bit vast en sleurt eraan
- niet ontspannen genoeg
- heel gevoelig op hulpen, wat ik bedoel: je moet je been nog niet aanleggen, een zweep vasthebben of sporen aandoen en ze is onstopbaar en gestrest waardoor ik ze vaak moet tegenhouden, vaak gebruik ik ze eens nog niet!
... kortom niet het makkelijkste paard.

Ik rij al 7 jaar met een enkelgebroken bustrens, de eigenaars daarvoor weet ik niet.
Ik voel dat ik haar pijn kan doen als ik haar moet tegenhouden wat zorgt voor nog meer stress, daarom wil ik eens overstappen naar een 'gerenomeerd' bit.

Wie kan hierbij helpen?

Lisa_vera

Re: welk myler bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:08

Hey je kan testen bij een aantal winkels dat is wel echt een aanrader!
Ik heb een level 1 met vaste ringen.
Je moet het bij ieder paard ook echt gewoon weer proberen wat lekker loopt. Het ligt natuurlijk aan veel factoren dan alleen het bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:12

Persoonlijk denk ik dat een myler niet je oplossing is, Een myler moet je zien als een dubbelgebroken trens die niet door kan slaan. Wat hem trouwens niet perse vriendelijker maakt. Hij is namelijk dunner dan een normaal bit.

Ik zou als ik jou verhaal hoor, een keer een kraker langs laten komen en eerst een dubbel gebroken bit gaan proberen.
Je kunt mylers wel testen, maar vaak is de testperiode (1 week meestal) te kort om echt een goed beeld te krijgen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:39

Jouw problemen klinken meer als dingen die je niet moet oplossen met een ander bit, maar juist met gedegen training. Verhaal klinkt precies zoals mijn merrie toen ik d'r net reed. Inmiddels is ze steeds normaler te rijden.

Maar, terug naar de myler. Ik zou altijd starten met een Level 1. Ik vind het een fijne werking hebben doordat het niet kan kraken, de tongboog vrijheid geef, de los van elkaar bewegende delen. Mijn merrie loopt er prettig op en de ruin die met zijn hoofd sloeg bij een normaal dubbel gebroken heeft nu heel stille aanleuning. Het dunne is juist voor deze paarden fijn en absoluut niet scherp. Dikker bitje propte alleen maar de mond te vol.
Dus naast dat er een hoop werk aan de winkel is, zou ik wel een myler aan willen raden :)