Hoe 'perfect' bandageren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maximepatser

Hoe 'perfect' bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 14:21

Hoi bokkers! /3

Sinds een tijdje ben ik redelijk fan van het bandageren, en ik begin het aardig onder de knie te krijgen. Het enige wat maar niet wil lukken is om alle vier de bandages 'gelijk' te krijgen. hiermee bedoel ik alle logo's/klittebandjes aan de buitenkant van het been. Ik weet niet of hier überhaupt een manier voor is, maar ik vind het er wel extra netjes en afgewerkt uitzien. dit is wat ik ongeveer bedoel:

http://www.calevo.com/calevo/images/items/1180201g.jpg

Iemand die hier een maniertje voor weet? :D

Kwal

Re: Hoe 'perfect' bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:42

Oefenen, oefenen, oefenen :D

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:09

Jaa, ik zeg ook oefenen

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:31

Op de juiste plek beginnen :) Als je steeds hetzelfde paard bandageert kijken wanneer je goed uitkomt, dus waar je precies begint en hoeveel slagen je maakt. Als je steeds een ander doet wordt het wat lastiger.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:32

Waarom bandageer je, alleen voor de leuk?? daar is het ook alleen voor bedoelt want het voorkomt totaal geen blessures, sterker, altijd maar met bandages rijden verhoogt de kans op peesletsel.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:34

NoekAa_ schreef:
Op de juiste plek beginnen :) Als je steeds hetzelfde paard bandageert kijken wanneer je goed uitkomt, dus waar je precies begint en hoeveel slagen je maakt. Als je steeds een ander doet wordt het wat lastiger.

Lijkt me lastig :+
Dan moet je natuurlijk ook iedere keer een even lang 'flapje' (dubbelgeslagen eerste stuk) doen.

Wat veel doen is als je niet goed uitkomt, gewoon bandage weer een aantal slagen terug oprollen en wat losser of strakker bandageren. Scheelt je zo die paar centimeter

bigone schreef:
Waarom bandageer je, alleen voor de leuk?? daar is het ook alleen voor bedoelt want het voorkomt totaal geen blessures, sterker, altijd maar met bandages rijden verhoogt de kans op peesletsel.

Dat was de vraag niet :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:44

Nee maar een gewaarschuwd mens telt voor twee toch??

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 18:24

bigone schreef:

Ja, alleen voor de leuk inderdaad, ik bandageer ook niet elke keer dat ik rij, gewoon af een toe eens :D

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:31

Ik bandageer altijd met de klok mee, ik maak het begin, dan 4 gelijke slagen naar beneden, daar maak ik het V-tje en ga dan weer in gelijke slagen omhoog, ik kom dan altijd netjes uit ! Ik gebruik trouwens elastiesche.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 19:12

LoveWodan1 schreef:
Ik bandageer altijd met de klok mee, ik maak het begin, dan 4 gelijke slagen naar beneden, daar maak ik het V-tje en ga dan weer in gelijke slagen omhoog, ik kom dan altijd netjes uit ! Ik gebruik trouwens elastiesche.

Hmmm, dat ga ik proberen! Alleen ik heb fleece bandages. Hoe bevallen de elastiche? en gebruik je ze met onderlappen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:15

LoveWodan1 schreef:

Hoe krijg je dat dan voor elkaar? Paard heeft toch geen 4 rechterbenen? Bij mijn weten bandageer je nog altijd het linkerbeen linksom en het rechterbeen rechtsom...Zodat bij aantikken het paard met de bandage mee strijkt ipv er tegenin....

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:51

Hmmm, dat ga ik proberen! Alleen ik heb fleece bandages. Hoe bevallen de elastiche? en gebruik je ze met onderlappen?[/quote]

De elastiche bevallen mij goed ! Ik gebruik ze met een onderlap.

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:53

0000 schreef:
LoveWodan1 schreef:

Hoe krijg je dat dan voor elkaar? Paard heeft toch geen 4 rechterbenen? Bij mijn weten bandageer je nog altijd het linkerbeen linksom en het rechterbeen rechtsom...Zodat bij aantikken het paard met de bandage mee strijkt ipv er tegenin....

Interessant ! Heb eigenlijk geleerd om ze kloksgewijs aan te brengen, ik zal het eens proberen zoals jij het aangeeft ! Bedankt voor de tip trouwens !

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:57

Wat bedoelen jullie met "klosgewijs"???

Ik bandageer met fleecebandages en ben ook nog zoekende.

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:02

Kloksgewijs wil zeggen met de klok mee bandageren als je snapt wat ik bedoel, dus van links naar rechts afrollen. Maar net gaf 0000 aan dat dat alleen bij de rechter benen moet, en dat je de linker benen tegen de klok in moet bandageren ( zoals ik het begrijp)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:35

Nouja, dat is wat ik heb geleerd tenminste. Of het zo moet laat ik maar in het midden haha.

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:39

Jaa dat klopt, vindt het eigenlijk wel logischer omdat links en rechts spiegelbeeld van elkaar zijn, nogmaals bedankt voor de tip ! :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:33

maximepatser schreef:
LoveWodan1 schreef:

Hmmm, dat ga ik proberen! Alleen ik heb fleece bandages. Hoe bevallen de elastiche? en gebruik je ze met onderlappen?

Fleece bandages vind ik veel fijner. Deze komen niet snel te strak en kunnen gewoon zonder onderlappen gebruikt worden.
Elastische bandages moet altijd met onderlappen en om dat mooi glad te krijgen is al helemaal een kunst :+ Daarbij knellen die sneller af door het elastiek erin.

Zat even op youtube een filmpje te zoeken van manier hoe ik bandageer. Maar kwam er achter dat er echt 1001 manier zijn :+

Ik begin met de rol aan de binnenkant van het been en laat deze richting hoofd van het paard wijzen (dus bij alle benen). Ik begin in een soort hoek met een omhoog stekende flap van 5-10 cm en rol dan de bandage 1x rond, daarna doe ik die flap recht naar beneden over de pees, en bandageer verder.
Zo kan je bandage veel minder snel afzakken en minder dubbelvouwen bij het begin

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:00

De klittenbandjes moeten naar achter steken. Dat wil zeggen dat je bij het begin de flap naar voren moet laten steken en de rol naar achter. Dan gewoon bandageren (deed ze eerst zoals op de manier hierboven, maar tegenwoordig vouw ik ze niet meer), v-tje onderaan en weer ophoog. Als je het vaak doet kom je gewoon mooi uit en met het klittenband aan de zijkant bovenaan.