Zadel op maat : Wat kost het en waar laten doen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Zadel op maat : Wat kost het en waar laten doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 02:30

Hallo allemaal,

Voor mijn nu bijna 7 jarige mannetje wil ik in de loop van de tijd een zadel op maat laten maken.
Dit omdat hij (zoals de zadelmaker het zei) extreem kort is en ik zelf ook niet al te groot ben.

Ik wil dus op zoek naar een dressuurzadel met kortere zweetbladen. Anders voel ik me net zo'n kindje die enkel de zweetbladen aanspoort in plaats van het paard :+
Dressuur zadel is voor mijn mannetje echt wel nodig omdat een veelzeidigheidszadel eigenlijk al te ver op z'n schouder ligt.

Momenteel heb ik een KN zadel voor hem die ligt als een huis, maar die, even heel simpel gezegd , langzaam aan in een oud lijk begint te veranderen voor de ruiter. Voor hem ligt hij nog goed, hij is vrijdag nog gecontroleerd en opgevuld, maar de scheuren zitten in de zitting.....dus hij zal geen jaren meer mee gaan.

Dus leek het me wijs om alvast een beetje een kostenplaatje in m'n hoofd te maken zodat ik een beetje weet waar ik aan toe ben en hoe hard ik door moet sparen :P

Mijn vragen aan jullie :

Welk merk hebben jullie en hoe bevalt hij ?
Waar heb je hem laten maken en hoe is de service ?
En wat was je er aan kwijt ? (hoeft niet het precieze bedrag te zijn ;) )

Alvast bedankt !

Shayla

Re: Zadel op maat : Wat kost het en waar laten doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 17:12

Echt helemaal niemand die een zadel op maat heeft laten maken ?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:18

Ik heb geen zadel op maat laten maken maar ik heb een Equestor zadel met een verstelbare boom. Dit zadel is niet al te lang. Misschien hoef je helemaal geen zadel op maat te laten maken en kan je een kort zadel nemen.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 05-03-14 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:20

Ik heb een Tribal zadel, op maat laten maken via Country Mill in Nijkerk. Heerlijk zadel, alles is mogelijk. Ik heb bijvoorbeeld ook kortere zweetbladen omdat ik korte pootjes heb! Kosten voor mijn zadel 3 jaar geleden waren kaal 1900 euro geloof ik.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:21

ik heb een zadel op maat laten maken bij Arno Brandt beginprijs is ongeveer vanaf 1700
kan je zelf maken zoals je het wilt

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:23

Misschien een stomme vraag , maar kan je de zitting niet opnieuw laten overtrekken?
Ik heb net een heel zadeldrama achter de rug , en ben gewoon jaloers als mensen schrijven dat ze een goed liggend zadel willen vervangen :7

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:25

Nee, een zitting is in principe niet opnieuw over te trekken, dat zit heel strak geperst. Zit er een scheur oid in?

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:26

Wat is je plan precies, wil je een spiksplinternieuw zadel dat precies naar jouw wensen is gemaakt?
Of heb je al een zadel gezien dat eventueel aan jouw eisen zou voldoen?

Als dat laatste het geval is, kun je een stuk goedkoper uit zijn. Veel zadelmakers kunnen ook tweedehands zadels geheel aanpassen naar jouw wensen. Misschien ook een optie om over na te denken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:27

Ik heb een Wintec dressuur voor mijn Tinker x Fries (die nu 9 jaar is, geen "bol" model) van een bokker overgenomen, een paar jaar terug.
Kostte zo'n 500 euro zowat in nieuwstaat, heb er nog veel plezier van (heb alleen de voorboom moeten vervangen, maar er zat een setje bomen bij).
Zadel past geweldig goed, tot nu toe.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:30

Echt op maat laten maken gebeurd alleen nog bij daaleman in Nederland. Een goede zadelpasser die je paard opmeet en dan een zadel in Engeland besteld is ninon Schutte van zadelatelier.nl

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:33

Ik ben persoonlijk geen fan van Daaleman, maakt(e) altijd zadels met hele smalle kamers. Tribal, waar ik het hierboven ook al over had, wordt ook hier aangemeten en in Engeland gemaakt.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:38

Ik heb mijn zadel laten maken door Ninon Schutte. Vanaf de kale boom op je paard. Kosten ligt eraan wat je wilt maar ongeveer rond de 2000 euro.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:50

Laatst bijgewerkt door veerle92 op 05-03-14 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:56

Persoonlijk zou ik geen zin hebben om zo'n maat-gemaakte klap geld uit te geven bij een in training zijnd paard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:57

terpentijn schreef:
Persoonlijk zou ik geen zin hebben om zo'n maat-gemaakte klap geld uit te geven bij een in training zijnd paard.

Ik lees niet dat het een paard is dat niet van TS is, maar dat ie nu gewoon getraind wordt?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:05

Ik bedoelde: een paard dat zich qua fysiek nog in een ontwikkelingsfase bevindt (bijv. qua spier-opbouw).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:15

Het dier is wel zo onderhand uitgegroeid, alleen spiertechnisch kan ie nog groeien. Een goede zadelpasser houdt hier wel rekening mee.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:26

Daaleman doet dit inderdaad, maar daar zou ik zeker niet heen gaan met een paard met een korte rug. Ik heb nu in een jaar tijd twee keer een zadel van Daaleman gezien die op maat was gemaakt, kort daarvoor nog een keer was nagekeken en correct passend bevonden door Daaleman die veel te lang bleken te zijn voor het paard waar het zadel op gepast en op was gemaakt.

Inmiddels ligt op beide paarden die een te lang Daaleman zadel hadden een Macrider. Die schijnen een stuk korter te zijn in de rug en voor de ruiter is er ook vrij veel mogelijk. Vanafprijs is wel vanaf € 2500 ofzo.

Verder inderdaad de kent & master zadels, die modellen heeft voor korte ruggen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 18:56

In de zitting zitten nu diverse "scheuren" nog niet helemaal door, maar inderdaad rekening houdend met doorscheuren wil ik me alvast een beetje oriënteren op een gemiddelde prijs en ervaringen.
Dan kan ik alvast een spaarpotje gaan maken ;) En adressen zoeken.
Mocht de zitting eerder doorscheuren gooi ik er wel een bontje overheen voor mezelf, zolang het voor de ligging van het zadel geen gevolgen heeft kan ik met een hoop dingen leven ;)

@ Terpentijn, hij staat nu inderdaad nog niet zo lang in training, maar echt haast is er ook nog niet met een nieuw zadel. Mag gerust ook pas over een jaar of 2 ;)
Wintec past helaas niet meer, die komt er vanaf. (Wintec 2000) En toen heb ik met spoed deze voor hem gekocht.
Ik wil ook niet eerder gaan zoeken dan over een minimaal een jaartje zodat z'n spieren echt de tijd hebben om te ontwikkelen en hij nog wat meer tijd heeft om uit te zwaren. (Z'n moeder is tenslotte na dr 7e ook nog uitgezwaard)
Maar hopelijk heb ik dan wel een zadel waar ik de rest van z'n leven mee kan doen.

Maaiike94 schreef:
Wat is je plan precies, wil je een spiksplinternieuw zadel dat precies naar jouw wensen is gemaakt?
Of heb je al een zadel gezien dat eventueel aan jouw eisen zou voldoen?

Als dat laatste het geval is, kun je een stuk goedkoper uit zijn. Veel zadelmakers kunnen ook tweedehands zadels geheel aanpassen naar jouw wensen. Misschien ook een optie om over na te denken.

Wil hem echt het liefst nieuw op maat laten maken.
Dressuur zadels waar ik wel goed met m'n korte pootjes zit zijn geloof ik nog niet uitgevonden :+

Natuurlijk zal ik goedkopere opties zeker overwegen, maar ik denk dat mijn beenlengte een groter probleem wordt dan zijn ruglengte :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:07

Een zitting opnieuw bekleden is een flinke klus en zal dus kostbaar zijn maar het is zeer zeker mogelijk, als je zadel nu goed ligt en voor jou goed past is het wel het overwegen waard

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:13

Ik ben ook in het bezit van ééntje met een kort rugje :D Dressuurzadel laten maken door Ninon Schutte... paard en ik reuzeblij ! *\o/* Prijskaartje 2000euries, maar dat had ik er wel echt voor over.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 19:24

knollentuin schreef:
Een zitting opnieuw bekleden is een flinke klus en zal dus kostbaar zijn maar het is zeer zeker mogelijk, als je zadel nu goed ligt en voor jou goed past is het wel het overwegen waard

Precies, maar om nu meer geld in een zadel te steken dan dat hij nog waard is..... Zadel is minimaal 10 à 15 jaar oud. En zou even positief denken nog minimaal 20 jaar mee moeten.....
Dus vandaar dat ik denk dat het wijzer is om voor een compleet nieuw zadel te gaan.

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe ! :D