[WN] Cutting zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Cutting zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 20:59

Hallo,

Ik heb momenteel een goed passend cuttingzadel waar ik zelf ook lekker in kan zitten ondanks dat de zittingmaat aan de ruime kant is.
Ik train reining gericht (nog geen slidingstops of rollback, gezien paardje daar nog niet klaar voor is).
Kan ik gewoon met het cuttingzadel blijven rijden of kom ik in de problemen als we met sliding stops bezig gaan qua houding van mijn benen ofzo?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:14

ik heb daar niet zo'n probleem mee , maar als je wel op show gaat , of plannen daar voor gaat maken, zou ik wel een reiner kopen , maar dan ook weer niet te krap , wat je vaak ziet.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:16

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 17:28

echt serieuze shows ga ik toch niet doen, hooguit een onderlinge wedstrijd op de ranch waar ik les volg (puur voor de ervaring). Zal het filmpje straks eens kijken op de computer.

sevke

Re: Cutting zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:28

Suzanne Fernandez rijdt reiningshows mee in de open met een cuttingzadel. ( en niet onverdienstelijk) Ik zie het probleem dus niet.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 18:48

Ok thanks. Vroeg het me even af omdat er iemad commentaar gaf dat ik mee reed in de reining les met een cutting zadel..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:32

Lekker laten kletsen, als jij lekker zit in je zadel (en het goed op je paard past) en niet op hoog nivo wilt meekomen gewoon lekker met dit zadel blijven rijden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 21:39

Het gaat trouwens om dit zadel
Westwood

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:25

Zie het als 'dry work' ;)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:26

dry work? Bedoel je dan de training die een cutting paard krijgt naast het echte werk tussen de koeien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:29

Het wedstrijdonderdeel 'dry work' is deels met koeien en deels reining. Ik kan me niet indenken dat men daarvoor zijn cutting zadel omwisseld voor een reining zadel :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:30

Alle oefeningen uit de reining komen uit het koeienwerk. Cirkelen om de kudde bij elkaar te houden, sliding stop en roll back om koeien de pas af te snijden en terug te drijven, spinnen als je jezelf onverhoopt midden tussen de koeien zou bevinden. Het zou vreemd zijn als je die niet uit kunt voeren met een cuttingzadel...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:34

Oké top, er hadden een hoop mensen commentaar dat ik reiningles volgde met een cutting zadel.. Is op het moment het enigste zadel wat niet klappert op haar en waar ik fijn op kan zitten.

Goh wist ik niet dat dat onderdeel ook bestond, waar de pony staat, geeft Roel Breeur ook les. Hoop dat hij nog een keer een clinic teampenning geeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:36

De enige die er last van kan hebben ben jij, als je naar voren kukelt bij een stop en je krijgt die horn in je buik :))

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:37

Ibbel schreef:
De enige die er last van kan hebben ben jij, als je naar voren kukelt bij een stop en je krijgt die horn in je buik :))

Autsj haha! 'Gelukkig' kan de pony nog geen sliding stops dus heb ik nog even tijd om goed te leren zitten zodat ik dat ding niet in mijn maag krijg :Y)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:42

Lekker blijven rijden met je cuttingzadel en de mensen laten praten.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:42

Oké dank u, begon toch wat te twijfelen.
Heeft er iemand van jullie ervaring met Westwood?
Ik heb hem nu in gebruik en wil hem er wel bijkopen (pony is ook nog niet van mij) (uiteraard nadat hij nagekeken is door iemand met verstand van westernzadels).
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... a81c4a.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... 05da13.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... a68714.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... 880559.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... 24ce94.jpg
956-CUT17 Dit staat er op de keeper.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:50

Het enige verschil is dus de hogere pommel en horn.
Overigens vind ik op het zadel wat Trocka laat zien behoorlijk wat opbouw zitten. Ik ken ze een stuk vlakker.

@MelissaV : zit er op dat zadel over de breedte van de seat zo'n ribbel ??
Dan zou ik eens goed proberen of het zadel beweegt bij de buigproef.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:52

DubbelDun schreef:
Het enige verschil is dus de hogere pommel en horn.
Overigens vind ik op het zadel wat Trocka laat zien behoorlijk wat opbouw zitten. Ik ken ze een stuk vlakker.

@MelissaV : zit er op dat zadel over de breedte van de seat zo'n ribbel ??
Dan zou ik eens goed proberen of het zadel beweegt bij de buigproef.

Die heeft er gezeten ja klopt. Heb die buigproef gedaan samen met iemand die zadels doet repareren en hij bewoog niet. Die ribbel is inmiddels ook weg heeft er 2 weken gezeten. Weet nog steeds niet waar het vandaan komt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:53

Ik vind het zadel vooral in slechte staat..
Kan natuurlijk ook vertekenen.

Heb je al een zadelpasser laten komen? Want het zadel laten nakijken is niet genoeg.
Het moet je paard passen natuurlijk.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:56

Kirrr schreef:
Ik vind het zadel vooral in slechte staat..
Kan natuurlijk ook vertekenen.

Heb je al een zadelpasser laten komen? Want het zadel laten nakijken is niet genoeg.
Het moet je paard passen natuurlijk.

Nee gezien de pony nog van de manege is heb ik dit nog niet gedaan. Zodra de pony in juni op proef komt haal ik er uiteraard iemand bij met verstand. Mijn andere pony heeft een heel jaar problemen gehad door een slecht passend zadel dus daar let ik voortaan wel mee op.

Het zadel wordt op het moment gebruikt voor lessen te geven en de fotos zijn gemaakt met een mobiele telefoon om half 10 's avonds. Het wordt dus niet gepoetst en onderhouden. Ik heb er gisteren eens een doek overgehaald en het ziet er al een stuk beter uit. Tuurlijk wel gebruikssporen maar niks kapot of echt bijna kapot. Eerst lag er een Billy Cook cutting zadel op maar die klapperde bij het draven en galoperen 20cm omhoog en daar vroegen ze 1350,- voor en zoveel budget heb ik op het moment niet.

Weet iemand hier wat die Westwood's ongeveer waard zijn?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:04

Ik was in de veronderstelling dat je het zadel al had.

Waarom zoek je niet naar een reiningzadel als je geen cuttingplanenn hebt?
Daarin is de keuze toch veel groter? Dus het budget meestal wat lager.
Ik wel las dat dit het 'enige' was dat goed paste, maar hoeveel heb je er natuurlijk getest dan.

Kan je dit niet blijven gebruiken tot het paard van jou is en dan een goed zadel zoeken? Dan is je budget mss ook wat hoger?

Ik vind het ook vreemd dat het zo'n vreemde aanhechtingen heeft voor een back-cinch, niet echt gebruikelijk voor een cuttingzadel.

Zoals ik het op foto zie, vind ik niet meer waar dan €500. En dat zou ik er dan zelf nooit aan geven.
Maar dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen. Wat zei de man die het gezien heeft met verstand van zadels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:06

Op Ebay gaan 2e hands tussen de 350 en 500 euro weg (die van 500 was bijna nieuw).

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 09:16

De keuze is inderdaad groter maar ik zit zelf niet fijn op reiningzadels, heb er enkele geprobeerd en allemaal lopen ze hoger op naar de pommel en dat vind ik niet fijn zitten. Ook moet mijn moeder er op kunnen rijden en die rijdt fijner op een vlakke zit, vandaar de keus voor een cutting zadel.
We hebben er een stuk of 30 getest, ik heb korte benen dus enkele vielen af door veel te lange fenders, het meerendeel klappert ontzettend op haar rug en diegene die goed lag ligt er nu op.

Ik mag het gebruiken tot 1 juni en dan verkoopt hij het. Ik zou deze graag kopen omdat zowel mijn moeder als ik er fijn op rijden en het ook redelijk ligt op de pony (natuurlijk wordt dit nog nagekeken)

De man heeft niet echt verstand van merken, hij reapeert enkel de zadels zoals fenders vervangen en de tree nakijken. Hij zei dat hij de prijzen op dit moment niet echt kende.

Ik heb inderdaad op Ebay zitten kijken maar mijn ouders durven het niet aan om daar een zadel te kopen zonder het te passen en ze zijn bang dat ze iets totaal versleten thuis krijgen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:17

Ik zou het eerst nakijken of het echt wel goed ligt op je paard.. wat ben je anders vooruit?

Als binnen een paar maanden dan blijkt dat het toch niet zo goed lag, dan heb je het voor niks gekocht.