Ik wil graag wat meer info over de verschillende bitten.
Dit weekend zou ik op een paardenbeurs eens een nieuw bitje willen kopen om te zien welk effect het heeft op m'n merrie. Ik rij al 7 jaar met dezelfde enkelgebroken bustrens en tegenwoordig hoor ik verschillende ervaringen over bitjes met smaken.
Ze is niet altijd even makkelijk om te rijden. Ik ben ongeveer de 4 of 5de eigenaar en door de jaren heen is ze blijkbaar heel moeilijk geworden om te rijden doordat ze gedwongen is op jumping, stress,... zo van die dingen. De eerste x dat ik haar zag rijden had ze 3 maand stil gestaan en was het direct op de buitenpiste, een en al stress en galop enz.
Ik heb ze nu ondertussen al een 7tal jaar, heb er veel werk en les ingestoken, maar ze blijft een een heet temperamentvol karaktertje hebben.
Ik stap haar lang om te ontspannen en haar aan de hand te doen krijgen en een beetje een regelmatige draf te hebben, maar ik heb gewoon eens zin om iets nieuws te proberen. Soms is ze niet altijd goed stil te krijgen, schrikt ze eens,loopt ze eens weg, maar ik probeer zo ontspannen mogelijk te rijden, zo min mogelijk sleuren om haar in te houden (ik moet toegeven dat dit niet altijd lukt, soms komt het ook eens m'n strot uit)
Ik weet hoe ik haar moet rijden, ik heb goede leraars gehad (die het zélf nog moeilijk hadden!)
Maar om het dus kort te houden: wat raden jullie aan, enkelgebroken of dubbelgebroken? Nadelen/voordelen? En wat is dat toch met die bitten met smaak? Ik weet dat appelbitjes geen lang leven bespaard zijn, maar ik denk toch om het uit te proberen aangezien ze blijkbaar meer ontspannen dr van worden. Of zijn er duurzamere opties?
Ik ga geen stangen uitproberen, dit zijn de enige 2 opties. Maar aangezien ik totaal geen ervaring heb met dubbelgebroken graag jullie mening