Artikel over teugeldruk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Artikel over teugeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 23:37

In dit artikel leggen we uit welke rol teugeldruk speelt tijdens het rijden.

...met een brede/dikke en stroeve teugel (en/of met handschoentjes met grip) kun je meer kracht zetten dan met een dunne, smalle en gladde teugel (en met blote handen rijdt). Een teugel van 2 cm breed kan ook 2 x zoveel trekken als een teugel van 1 cm breed, waardoor er 2 x zoveel kracht gezet kan worden en dit in bovenstaand rekenvoorbeeld al 80 N/cm² druk in de mond veroorzaakt terwijl de ruiterhanden daar qua druk helemaal niets van merken.

...Tijdens het onderzoek in Nederland (De Cocq 2008) werden teugelkrachten gemeten tijdens het rijden met paarden van verschillend ras, getraind in verschillende niveaus en disciplines, gereden door ruiters van verschillend niveau. De gemeten krachten bedroegen hier als volgt.

teugelkrachtmetingen 1 teugel op beide teugels **
minimaal maximaal gemiddeld minimaal maximaal gemiddeld
stap 1,36 kg 5,94 kg 2,90 kg 2,72 11,88 5,80
draf lichtrijden 1,56 kg 6,73 kg 3,04 kg 3,12 13,46 6,08
draf doorzitten 1,74 kg 8,20 kg 3,18 kg 3,48 16,40 6,36
galop 1,62 kg 8,91 kg 3,50 kg 3,24 17,82 7,00
** Voor het gemak gaan we er hier en in de berekeningen vanuit dat op beide teugels evenveel kracht staat, iets wat in de praktijk vrijwel nooit het geval is.

....Het verschil tussen de druk in de ruiterhanden (0,016) en op de paardeneus (0,011) is 0,7 in het voordeel van het paard. Dit betekent dat het paard met een neusriem en met een gemiddelde teugelkracht in stap dus 0,7 x minder druk op z'n neus heeft dan de ruiter in z'n handen. En dat is dus het omgekeerde van het rijden met een bit.
In deze tabelTeugeldruk vind je de berekende druk bij een sidepull en een hackamore in alle gangen, zowel op de neus van het paard als in de handen van de ruiter. Bij een sidepull heeft de ruiter meer druk in z'n handen dan het paard op z'n neus, maar bij een hackamore (met een hefboomwerking met de factor 4) wordt dit dus voor het paard 4 x meer, terwijl de druk voor de ruiter hetzelfde blijft.
Kijken we naar de hoogst gemeten teugelkracht in galop (8,91 kg per teugel), dan heeft het paard een druk op z'n neus van 0,028 kg/cm². Als we hier een extra hefboomwerking aan toevoegen (zoals de hackamore), dan komen we uit op 0,102 kg/cm² en is de druk voor het paard opeens groter dan de druk in de ruiterhanden.
Deze 0,102 kg/cm² is overigens net zoveel druk als bij een 'vriendelijk nietsdoend' bit in draf lichtrijden bij een minimaal gemeten teugelkracht (en dus vriendelijke ruiter). Dit betekent dat een onvriendelijke ruiter met een hackamore in stap net zoveel druk veroorzaakt bij het paard als een vriendelijke ruiter met een 'nietsdoend' bit in draf.

http://www.permicavallo.nl/teugeldruk.php

Ik heb de interresantste stukjes geknipt en geplakt, het volledige artikel kun je vinden in de link :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:42

Is dit topic nog niet af, of ligt het aan mij dat het een beetje "out of the blue" is allemaal? :=
Edit: het was nog niet af, haha.

antje_vip

Re: Artikel over teugeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 23:43

:+ ik drukte op een toets en voor ik het wist was het verzonden

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Artikel over teugeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:18

Aangezien dit topic niet goed staat op een forum maar wel op wiki plaats ik hier een slotje.