Advies gevraagd: Zadel voor rijpaard op leeftijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Advies gevraagd: Zadel voor rijpaard op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 10:56

Een aantal maanden terug heb ik een 21 jarige KWPN ruin gekocht. Verder is hij lichamelijk nog helemaal goed, maar alleen (heel) moeilijk op gewicht te houden. Zeker nu er amper gras is. Hij krijgt genoeg te eten en onbeperkt ruwvoer van rijke kwaliteit. Om dat even uit de wereld te helpen. Alleen als meneer van mening is dat hij niet meer nodig heeft, dan eet ie gewoon niet :') Verder is de bespiering niet meer zo denderend als bijvoorbeeld 10 jaar terug :P

Dit was in de zomer, dus na behoorlijk wat gras
Afbeelding

Doordat hij niet heel constant in gewicht is en minder bespiering heeft, is het gebied rond de schoft behoorlijk ingevallen en op zijn rug zitten ook weinig vetjes. Hierdoor wordt de schoft heel hoog en ligt zijn ruggegraat ook wat "bloot"

Afbeelding

En de winter -O-
Wel een zeer on charmante foto trouwens. sorry daarvoor ;) had hem na het longeren net aan de hand uitgestapt en had de neusriem al losgemaakt. vandaar dat het zo raar lijkt :o
Afbeelding

Nu heb ik bij de koop van mijn paard een stubben Scanadica veelzijdigheidszadel bij het paard gekregen. Ik vind alleen dat deze niet mooi past. Ik ben van mening dat hij met name bij de schoft te weinig ruimte heeft.

Paardje even op de parkeerstand gezet: :')

Afbeelding

Nu heb ik net een zadelmaker gebeld, en deze belt mij vanmiddag terug (denk dat hij bij een klant was) en dacht dat ik tot die tijd misschien ook hier ervaringen kon vragen.

Ik heb momenteel helaas financieel niet zo mega veel ruimte en ik hoop uiteraard dat mijn oude stubben nog kan worden aangepast. Maar heel eerlijk gezegd vrees ik van niet.

Mocht ik een ander zadel moeten, dan twijfel ik nog over het type. Wil heel graag een dressuurzadel maar vind dat dan voor buitenrijden en een sprongetje weer minder fijn. Een sprongetje heb ik nog niet gedaan, maar staat wel op de planning om binnenkort te gaan doen. Maar ik ben een angsthaas dus heel hoog zal dat niet zo snel worden denk ik. Ik zou iig gezien het budget graag een gebruikt zadel willen. Hebben jullie een idee waar ik naar kan kijken qua merken/types en wat je dan ongeveer kwijt zult zijn?

Hebben jullie ideeen? Hoor het graag!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:59

Misschien valt het mee. Zie je drukplekken e.d. Van het zadel? Hoe zit je er zelf op? Als jullie er beide oké mee zijn dan is het toch goed? En misschien kan de zadelmaker ea voor je aanpassen.

pluisje88

Re: Advies gevraagd: Zadel voor rijpaard op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 11:02

Er zijn geen drukplekken te zien. Hij is soms wel wat gevoelig. Dit zou kunnen komen omdat het zadel niet goed ligt, of omdat hij natuurlijk amper "vet" heeft bovenop zijn spieren en botten. Voor mij zou het zitvlak groter mogen, maar als dat het enige blijkt te zijn dat er mankeert aan het zadel dan geeft dat misschien nog even tijd.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:24

Als de boom te breed is zou je kunnen denken aan een prolite pad oid die je op kan vullen op de plekken waar extra vulling nodig is zodat het zadel wat hoger komt te liggen..Is ook fijn voor zijn rug omdat hij bespiering mist..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 11:38

Bedankt pleiada, deze hou ik in mijn achterhoofd. Nog meer mensen met tips?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:21

Boomlooszadel?
Anders blijf je bezig in de zomer en winter met het opvullen van je zadel..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 12:21

Ben persoonlijk niet echt fan van boomloos moet ik zeggen..

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:29

Ik heb zelf ook 2 van die oudjes. Mij is aangeraden altijd met bontje onder het zadel te rijden, door de zadelmaker. Omdat de bespiering (vooral rond de schoft inderdaad) en rug natuurlijk niet beter gaan worden in de loop van de jaren. Zo'n onderlegger is dan net even wat meer schokdemping.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 12:34

Ik heb een tijdje een bontje onder mijn zadel gedaan maar daar werd ie niet beter van. Denk dat het zadel daarvoor te krap is. Heb er dus wel 1, dus ik ik zal de zadelmaker eens vragen hoe of wat ;)
Bedankt voor je reactie! Mensen kunnen je soms goede ideeën aandragen ookal zijn ze soms zo simpel..

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:36

Prolite pad kan ik ook zeker aanraden, daarmee haal je het zadel náást de schoft en ruggegaat wat omhoog en komen schoft en ruggegraat vrijer te liggen. In tegenstelling tot een bontje, dat is meestal ook op schoft en ruggegraat 'vullend' dus dan kan het wel een beetje schokdempend zijn maar je kunt er als het in de kamer gaat zitten ook de boel knellender mee maken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 12:39

Had idd het idee dat het bontje onder mijn zadel afknelde en dat het daarom niet fijn was voor het paard :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:40

je zou een zadel moeten hebben met een teruggesneden kamer,de schoft is redelijk hoog.
Verder misschien een gelpad eronder?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:41

Ik gebruik voor mijn paard een frontriser. Die leg je in de holte waar de bespiering weg is. Werkt perfect en is een effectieve en kostenbesparende oplossing.
De frontriser leg je direct op de rug. Daarover je dekje en dan je zadel. Paard loopt er perfect onder.

Afbeelding

De schoft van mijn paard is zéker 2x zo hoog. Het kuiltje waar je de frontriser in legt, is heel duidelijk te zien, net als bij jouw paard.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 12:48

@ geerke, met een gelpad loopt hij zijn rug kapot. Heb ik al geprobeerd en was helaas geen succes. Iig niet met dit zadel.

@pieteritus ik denk dat als ik alleen onder de voorkant wat onder leg, dat het zadel te ver uit balans komt. Dit had ik ook al met het bontje eronder. Omdat die aan de voorkant ook dikker is ging het zadel achterover liggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:50

o.k...dat is ook geen oplossing dus.Maar dit zadel heeft geen teruggesneden kamer.Ik denk dat een teruggesneden kamer wel scheelt?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 12:51

Misschien wel ja. maar dan kom ik nog op een ander zadel. als dat niet perse nodig is kan dat nog beter een paar maanden wachten hahah

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:57

pluisje88 schreef:
Misschien wel ja. maar dan kom ik nog op een ander zadel. als dat niet perse nodig is kan dat nog beter een paar maanden wachten hahah

:D
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Deze heb ik...past op zo ongeveer ieder paard.Anglo arabier,fries,spaans,grote selle francais :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 13:00

Dat zou niet verkeerd zijn ;) Misschien wel een optie
zou kamulet niet iets nodig hebben met dikkere kussens (aangezien ik ook niet persé de lichtste ben)? heb niet zo heel veel verstand van zadels moet ik zeggen..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:05

Als eerste wat een ontzettend leuk dier zeg! Hij ziet er uit als een echte GVR :D

Ik zou voor een prolite pad gaan :j Die zijn ideaal voor paarden als deze. Je hebt 2 verschillende, ik zou gaan voor die met de 6 inlages. Dan kun je het zadel op 3 plekken (elke kant 3 dus 6 in totaal) aanpassen zodat het zadel beter past. Zeker als een paard jojo't met zijn gewicht kun je per dag bekijken waar het opgevuld of weg gepakt moet worden :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 13:07

Het is zeker een GVR! Ben echt super blij met hem :j
Hou die pad zeker in mijn achterhoofd! hij is nu al vaker genoemd dus blijkbaar meer mensen met goede ervaringen :j Hij varieert idd heel erg. van echt dik in het voorjaar, naar maatje gratenpakhuis en weer terug. Probeer het natuurlijk zo veel mogelijk te voorkomen, maarja...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:10

Sommige zijn onmogelijk wat dat betreft ;) Heb zelf ooit een hackney pony gehad met zo'n gewichts probleem.. En wat je ook voert echt dik worden ze nooit, hoogstens een grasbuik in de zomer :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 13:13

Precies. En die etter van mij vindt nog bijna alles niet te eten ook... Alles wat goed voor hem zou zijn wordt ie achterdochtig van. Dan kijkt ie je aan met zon blik van "oooh komt ze weer. IK WIL NIET VERGIFTIGD!!!! MAMMAAAAAA!!" :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:13

Aller eerst kan ik je een dressuurzadel aanraden. Het is echt niet zo dat je met een dressuurzadel niet kan springen. Als je echte springambities hebt en meer dan één keer in de week wilt springen, kan ik je een VZH aan raden. Maar ook als je echt de hoogte in gaat en streng op je houding wilt letten. Voor wat leuke sprongetjes ter afwisseling hoef je echt niet een vzh aan te schaffen.
Voor jouw houding is het ook beter dat je een dressuurzadel kiest. Het liefst met wat wrong zodat je je benen letterlijk de goede houding in gedrukt worden.
Sterker nog, ik vind een dressuurzadel veel fijner met buitenritten. Maar dat is persoonlijk.

Kamulet is een groot paard met een langere rug, dus een zadel met wat meer inch zou voor kamulet geen kwaad kunnen. Welke inch heb je nu?
Waar je wel aan moet denken is dat Kameel in het voorjaar/zomer waarschijnlijk in vorm zodanig vervormd, dat het zadel wat nu passend zal zijn, dan niets meer waard is.

Je kunt het beste kiezen voor een zadel met een hoog uitgesneden kamer.
http://i339.photobucket.com/albums/n468 ... 5032-1.jpg
(Zadel van Fee)
Maar dit zal de zadelmaker je ook aanraden, gezien Kameel een hoge schoft heeft en nu een wat ingevallen schoft.

Qua kosten, mijn passier zadel was een koopje. De kosten van de zadelmaker kwamen op ongeveer 80,-
Hij heeft de kussens opgevuld en de voorrijkosten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 15:16

Gezien kameels leeftijd denk ik niet dat het metersprongen gaan worden nee ;) daarbij ben ik echt een schijtlaars.

Debujojuvle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:56

Ik heb ook een 'opa' met een hoge ingevallen schoft, en ben met hulp van de zadelmaker uitgekomen op een rider pro neptunus vzh.
Ik was eerst niet weg van het kunststof, maar toen ik erop zat was ik verkocht. Je zit stevig in het zadel, het heeft een redelijk diepe zit en heeft ook genoeg kniewrong.
Het grote voordeel van dit zadel vindt ik de verstelbare bomen! Mijn paard heeft nu de gele boom erin zitten (ik geloof de smalste of op één na smalste) en hij loopt er heerlijk onder! :D
Een nadeel vindt ik dat het gladder is dan een lederen zadel, maar ik heb dit opgelost door een broek met zitvlak aan te schaffen (ik reed eerder altijd zonder..)

Als je wil kan ik proberen een afbeelding te sturen?

edit: dit zadel heeft mij incl een passende boom 199,- gekost nieuw.