[WN] Passen deze westernzadels?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Passen deze westernzadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 18:29

Van een vriendin heb ik twee westernzadels mee gekregen om te passen. Ik wil geen western rijden, maar zo'n zadel lijkt me wel lekker voor buitenritten. Ik kan er één overkopen voor een vriendenprijsje. Volgende week vrijdag komt er iemand kijken of ze passen en die neemt ook andere zadels mee om te verkopen... Maar ik hoop natuurlijk dat één van deze past, want dan ben ik met dat vriendenprijsje een stuk goedkoper uit.

Ik was dus voor vrijdag wel nieuwsgierig wat jullie ervan vinden. Past één van deze twee een beetje? Ik heb het idee dat zadel 1 niet past (helaas net de mooiste), maar dat zadel 2 wel aardig ligt.

Ik ben zelf een dressuurprikker, dus verstand heb ik er niet van helaas. Daarom dat er ook iemand komt ;) Maar dat is pas volgende week. Tot dan rijd ik er natuurlijk niet mee, maar was ik wel nieuwsgierig. Daarom dit topic. En ook, wat vinden jullie van deze zadels? Vind er een groot verschil in zitten qua uiterlijk. Weten jullie wat voor type zadels het zijn?

Zadel 1
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met pad
Afbeelding

Zadel 2
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met pad
Afbeelding

"Ik weet niet hoor baas, of dit zware ding wat voor me is" :')
Afbeelding

rina

Re: Passen deze westernzadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:41

Is heel simpel vanaf een foto bijna niet te zien. Daarvoor ben je een pasmal nodig om te kijken of hij ook in het midden netjes de contouren van je paard volgt. Dat is zonder zon mal niet te zien of voelen. En omdat een westernzadel geen kussens heeft is dat meer dan belangrijk. Maar als ik zo de foto's bekijk, geen van beide. De eerste is sowieso te smal als je het pad eronder hebt liggen. Dat is net als met te kleine schoenen lopen. En gaat je paard heel erg zeer doen. De 2e lijkt kwa hoek van de schouders niet te passen. Waarbij ik ook nog eens een aantekening maak over de kwaliteit van deze beide zadels. Doe je paard een plezier en ga hier niet mee rijden.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 18:45

Ik ga er ook absoluut niet mee rijden :) Ik wacht sowieso af tot vrijdag. Dan neemt hij ook wat andere zadels mee.

Maar bij een dressuurzadel kan ik zelf wel ongeveer zien of het past, maar bij dit totaal niet. Daarom dit topic. Ik weet ook niet wat de methodes hiervan zijn om te kijken of het past. Pasmal, nooit van gehoord ;). Maar goed, dan weet ik dat de kans klein is dat het 1 van deze word.

Maar kwaliteit lijkt ook niet erg goed? Het zijn geen dure zadels, dat niet.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 26-02-14 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:47

de zadels lijken mij niet te passen, je ziet ze van de voorkant al haast op een punt drukken. Maar als je er niet mee gaat rijden waarom pas je ze dan?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 18:48

Omdat ik ze vandaag alvast mee kreeg om ze volgende week vrijdag te passen en kon het niet weerstaan ze er even op te leggen :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:49

Lijkt mij zadelmarktachtige rommel.
Leuk voor aan de muur, ver van je paard houden.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:50

Denk dat rina bedoelt: er uberhaupt niet mee gaan rijden ook niet als de zadelmaker is geweest..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:52

Dat valt vanaf een foto niet te zeggen. Wel heb ik het idee dat ze naar voren kantelen en de boom niet goed past. Verder zou ik er als ze passen niet (te intensief) mee gaan rijden, de kwaliteit lijkt me niet super voor zover ik dat van de foto kan beoordelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:53

Als je eeb goedkoop zadel met westernlook en comfortabele zitting wil, kun je een westernzadel wel uitsluiten. Met een tweedehands barefoot daarentegen zouden jij en je paard wel eens gelukkig worden...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 18:54

Oké. Bedankt. Dan word het hem sowieso niet met deze twee. Hopelijk zit er volgende week dan wat bij..

@Gypsy: Dat is toch boomloos?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:55

Goed zo!
Briljante foto trouwens, die laatste.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:56

Jep, maar soms heb je dan wel een mooi westernzadel voor een tiende van wat je voor een western zadel met boom neer moet leggen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 18:58

Ik geloof alleen niet zo in boomloos. Ik ben er onbekend mee. Er zijn tegenstrijdige onderzoeken of het nou wel goed is of niet. Daarom dat ik op save speel en me er liever niet aan waag :). Toch bedankt voor de tip.

En word het volgende week vrijdag niets (zit er niets bij), dan niet. Het is gewoon voor de buitenritten, maar het hoeft niet perse. Mijn dressuurzadel zit ook wel lekker.

Maar voor max 300 zou je geen goed tweedehands westernzadel kunnen krijgen? Want dat is mijn budget.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:59

Dan zou ik nog even door sparen.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:00

Zo snel mogelijk de kliko in of een leuke barkruk van maken, absoluut niet mee gaan rijden als je je paard heel wilt houden.
Het leer van dit soort zadels is vaak dusdanig slecht dat het voor jou gevaarlijk kan worden als er iets afbreekt. Daarnaast zijn de bomen vaak van zeer slechte kwaliteit (scheef, ongelijkmatig en slecht afgewerkt).
(Een bokker heeft een link in haar onderschrift waarin je kunt zien hoe dit soort zadels er van binnen uit zien, kan even niet op haar naam komen)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:02

De kliko gaan ze niet in. Ze gaan weer terug naar de eigenaar :) Ik wil ze in ieder geval niet meer :)
Laatst bijgewerkt door ElineS op 26-02-14 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:02

Ik kom van oorsprong ook uit de dressuur, en daarbij kan je idd nog wel zien of het past of niet. Dat is met een westernzadel dus echt niet mogelijk. Je kan niet zien hoe goed (of niet) je zadel de vorm van de rug volgt. Tenminste niet zonder een mal. Moest even een foto oploaden, maar dit is een zadelpasmal op de rug van 1 van mijn paarden.
Afbeelding

Die mal maak je dus helemaal pas op de rug, en daarna leg je hem in het zadel (welke op dat moment dan op zijn kop/knop ligt) dan pas kan je enigzins bekijken of het zadel de contouren van de rug volgt.

Elke andere manier van passen.......... Don't do it en zeg gelijk zo niet. Het (beroemde) handje onder het zadel door is nl de absoluut foute manier om dat te voelen. Je drukt het zadel omhoog en het geeft dus een vertekend beeld van het wel of niet passen.

En nee de kwaliteit is niet goed. Verfomfaaide fenders (steigbeugelriemen ;) ) kreukels erin, is een teken van hele slechte kwaliteit. Daarbij de vorm van deze pommels (de voorkanten die zo vierkant lijken van voren) is een model die geen mens meer wil. Je komt hier nl heel snel met je been tegenaan.

Grinnik ik bedoelde idd wat Avelienvd schreef ;)

En boomloos is zo slecht nog niet. Al zit ook daar wel kaf tussen het koren.

Beestenfreak je bedoeld DubbelDun ;)

En als laatste nee voor 300 euro zul je geen fatsoenlijk westernzadel kunnen kopen, die ook nog eens goed je paard past. Maare je zit in Assen toch??? Je bent welkom om eens langs te komen hoor, ik heb ook een aantal westernboomloze zadels (al zitten ook die boven een 300 euro). Ik zit net over de grens bij Sellingen.

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:03

Westernzadels zijn helaas duur. En er mist wat mij betreft een beetje een middel segment dat je wel in de dressuur en springwereld hebt. Daar heb je duur, maar ook wat goedkopere merken die wel goed zijn. Bij western heb je eigenlijk alleen duur en de rest is rommel. Deze twee zadels ook. Zou ik niet op mijn paard willen hebben.

Voor 700 heb je een wat ouder tweedehandszadel. :) Die zijn dan wel goed.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:05

DubbelDun inderdaad, dankje :)
link gevonden: http://saddlesores.webs.com/
De barefoot zadels zijn van prima kwaliteit overigens, maar de een is er beter over te spreken dan de ander :)
Voor 300,- een western zadel (met boom) van goede kwaliteit gaat erg lastig worden vrees ik.
Is een Australian stock zadel niet iets? schijnt ook erg fijn te zijn voor lange ritten :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:08

Dat is inderdaad jammer. Nou, dan houd ik het voor gezien met westernzadels. Ik zal morgen de passer even bellen. Die had wel wat goedkopere modellen (en veeeeel duurdere) zei die, maar dat zullen dan ook wel van dit soort type zijn dan, lijkt me. Maar aangezien ik dat niet kan zien. Ik vertrouw het niet echt meer om een goedkoop zadel te kopen nu haha.

Ik koop wel een bontje voor mijn dressuurzadel. Zit ook wel zacht :')

Het was ook wat impulsief. Ze had ze liggen. Ik mocht ze mee. Ze kende ook nog wel een passer. Het leek me geweldig leuk voor buitenritten. Maar als de prijs zo hoog is, dan ga ik me daar niet aan wagen. Dat kan ik beter besteden aan andere dingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:10

Beide zadels zou ik absoluut niet op een paard willen hebben. Spaar nog maar even door.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:24

ElineS schreef:
Ik koop wel een bontje voor mijn dressuurzadel. Zit ook wel zacht :')

Ik denk dat je daar idd heel verstandig aan doet ;) Het westernzadel en passen is echt een kunst op zich. Dat kunnen er niet veel en de kwaliteit van de verschillende zadels is het volgende punt. Dat is voor een leek idd bijna niet te onderscheiden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:26

Mijn eerste Westernzadel was een simco. Oerdegelijk zadel en het lag goed op mijn pony. De tweede was ook een simco geloof ik. Die heb ik tweedehands gekocht voor minder dan 300 euro. Ik zie die zadels vaker staan voor rond die bedragen. Anders moet je denk ik rond de 500 euro kijken.

Bontje is natuurlijk nog goedkoper :D

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:34

Een barefoot is echt ontzettend fijn.
Wat heb je er op tegen?
Dat boomloos slecht druk verdeelt is ontzettend achterhaald.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:39

wes2009 schreef:
Westernzadels zijn helaas duur. En er mist wat mij betreft een beetje een middel segment dat je wel in de dressuur en springwereld hebt. Daar heb je duur, maar ook wat goedkopere merken die wel goed zijn. Bij western heb je eigenlijk alleen duur en de rest is rommel. Deze twee zadels ook. Zou ik niet op mijn paard willen hebben.

Voor 700 heb je een wat ouder tweedehandszadel. :) Die zijn dan wel goed.

Whitestar bv vind ik wel een wat goedkoper merk dat wel goed is. :)