Zadel voor paard met hoge schoft, brede twist en vlakke rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Zadel voor paard met hoge schoft, brede twist en vlakke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 10:57

Ik heb jaren met veel plezier op mijn KN Symfonie gereden, maar spijtig genoeg ligt deze niet meer goed.

Mijn paard is het laatste jaar echt uitgezwaard. Ondanks dat het een KWPN'er is, heeft hij de bouw van een flinke andalusier, alleen dan inclusief hoge schoft.

Ik heb dan ook een zadel nodig die een zeer brede twist heeft, en rails die zeer vlak lopen. Ik vind het lastig uit te leggen, maar de echte zadelkenners begrijpen hopelijk wat ik bedoel.

Even voor de duidelijkheid: het gaat niet om de boommaat, want die is niet afwijkend. Het gaat dus echt om de vorm van de boom.

Tot nu toe paste de Symbion Baroque fijn op hem, maar die is niet tweedehands te koop. Daarbij was ik niet gelijk weg van het zadel.

Welke merken hebben een boom met een brede twist en vlakke rails? Dan kan ik aan de hand daarvan mijn zadelmaker weer informeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:00

Misschien een MSFC professional ? Alhoewel die boom minder vlak schijnt te zijn als wat iedereen denkt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:01

Msfc professional of ocala.

DiantaM

Re: Zadel voor paard met hoge schoft, brede twist en vlakke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 11:30

Het beste zou zijn als iemand de kale boom van MsFc gezien zou hebben, dan kun je pas goed zien hoe de vorm is.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:33

Massimo heeft zadels met vlakke rails , brede twist , en schoftuitsparing.
Moet het zadelzitgedeelte ook een brede twist hebben? of heb je liever zelf een smalle twist?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:34

Tulandro schreef:
Het beste zou zijn als iemand de kale boom van MsFc gezien zou hebben, dan kun je pas goed zien hoe de vorm is.

Vraag dat anders eens aan een MSFC fitter, er zitten er hier op Bokt ook een paar.

Nammie, een brede rail en een smalle twist gaan toch niet samen ?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 11:37

Ik heb ook een MsFc fitter, dus ik vermoed eigenlijk dat ik die kale boom al op mijn paard heb gehad maar dat ook die niet vlak genoeg is.

Massimo heb ik al vaker gelezen, die houd ik in gedachten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:39

Maar alleen een kale boom zegt ook niet alles he ?! Ik bedoel de rug van je paard veranderd ook in beweging. Dus je moet eigenlijk gewoon zo'n zadel uitproberen en kijken hoe je paard eronder loopt. De zadelmaakster dacht dat een bepaald type zadel gewoon gemaakt was voor de rug van mijn paard, maar hij liep er voor geen meter mee. Vervolgens een zadel opgelegd wat zeker niet haar keuze was, en vervolgens loopt mijn paard goed.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 11:43

Daar heb je zeker gelijk in Maris. Mijn zadelmaker vertelde dit ook.

Maar aan de kale boom kan ik inmiddels nu wel ongeveer beoordelen of het op mijn paard kan passen. De meeste bomen lopen namelijk absoluut niet vlak en daardoor blijven er maar een aantal merken over.

Daarbij ben ik ook nog een belangrijk punt in het verhaal. Ik heb snel rugpijn van zadels. Dus het moet voor ons beide te doen zijn, maar ik begin even met de zadels die geschikt zouden kunnen zijn voor mijn paard en we kijken dan weer verder.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:44

En een Zaldi? Dat is een Spaans merk dus misschien geschikter voor een steviger paard?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:50

ik denk dat het vooral engelse zadelmerken zijn waarin je zal moeten zoeken. Black country b.v.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 12:01

Ik ben al een aantal reacties tegengekomen dat een Zaldi niet zo'n brede twist heeft. Maar dat weet ik niet zeker.

Black country heb ik volgens mij opgehad en dat was dus een zadel die in theorie heel goed zou moeten liggen, maar daar blokkeerde hij onder.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:07

Mijn paard heeft wel zo ongeveer dezelfde bouw en ik heb er een tietse's choice de luxe op. Word gemaakt voor barokke paarden en die van mij past hem perfect.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:28

Maris schreef:
Tulandro schreef:

Vraag dat anders eens aan een MSFC fitter, er zitten er hier op Bokt ook een paar.

Nammie, een brede rail en een smalle twist gaan toch niet samen ?

Bedoel je brede twist voor het paard en een smalle twist voor de ruiter?
Daar ken ik wel 1 merk zadel van , maar of je daar vrolijk van wordt...errug duur!

ts; een anatomica schijnt ook platte rails te hebben , en de prof crown[heerlijk zadel , brede twist voor paard , maar voor ruiter valt het mee] , maar ook daar moet je de goede boom van hebben geloof ik.
En zijn de friso's misschien geschikt?
Ik vond de zit veel te dwingend , vandaar dat ik die niet genomen heb...
Het is een zware zoektocht , die ik gelukkig achter de rug heb :D

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:32

welmoed__ schreef:
Mijn paard heeft wel zo ongeveer dezelfde bouw en ik heb er een tietse's choice de luxe op. Word gemaakt voor barokke paarden en die van mij past hem perfect.

Denk ook dat TC een goede keus zou zijn. Zit je niet te opgesloten in ook, omdat hij dijwrongen heeft en niet van die enorme blokken voor je hele been.
Mocht iemand interesse hebben, heb er een te koop staan. Zwart TC deluxe met buffelleren kniestukken. Izgst. 17,5-18".

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:38

Ik las net dat jijzelf ook rugklachten hebt , had ik overheen gelezen...
Dan zou ik je echt een massimo wandern willen aan raden , om die eens te proberen.
Die kan je zadelmaker 20 dagen op zicht krijgen zonder betaling.
Maar dat is geen dressuur zadel , en ik weet eigenlijk niet precies in welke discipline je nu zoekt.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:26

Bliss of London (en hun goedkopere lijn Loxley by Bliss) heeft zo'n boom gemaakt! Speciaal omdat ze dit soort ruggen steeds vaker tegenkomen. Mijn paard heeft model gestaan voor deze boom. Op hem heeft een tijd lang de freedom tree van Black Country (boom met vlakke rails) goed gelegen omdat hij een brede rug had. Toch kwam het zadel steeds verder op de schoft te liggen omdat zijn schoft er meer uit kwam. De speciale warmbloed boom van Bliss heeft dus vlakke rails en brede twist maar een hoger oplopende voorboom.
Ook hebben ze meerdere ontwikkelingen doorgemaakt waardoor ze een brede boom voor de ruiter zo smal mogelijk kan laten voelen.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:33

Ik heb zelf een andalusier merrie met een hele brede rug en ook een aardig doorlopende schoft. Ik heb een equestor contour master hierop liggen. Heb je al eens een equestor geprobeerd?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 09:20

@lovelance ik heb nog nooit een equestor geprobeerd, ik zal het eens gaan opzoeken.

Inmiddels heb ik dit weekend weer een aantal zadels uitgeprobeerd, maar ook hieronder liep hij niet fijn. Onder mijn eigen zadel dan nog het fijnste.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 09:22

Nammie schreef:
Ik las net dat jijzelf ook rugklachten hebt , had ik overheen gelezen...
Dan zou ik je echt een massimo wandern willen aan raden , om die eens te proberen.
Die kan je zadelmaker 20 dagen op zicht krijgen zonder betaling.
Maar dat is geen dressuur zadel , en ik weet eigenlijk niet precies in welke discipline je nu zoekt.

Ik zoek dus echt een dressuurzadel, indien dit mogelijk is.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:23

Klinkt als de rug van die van mij..
Ik heb er een prestge zilver star opliggen.
Doet het goed!
Spoiler:
(na dat ik 30 andere had gepast )

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 09:11

Een aantal mensen hebben via pb om foto's van zijn rug gevraagd. Ik gooi ze even in het topic voor het gemak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De zadels die nu op mijn lijstje staan, zijn de symbion Baroque, de MsFc Ocala pro en de Massimo trail.

Ik vraag me alleen af of de Massimo goed gaat komen, omdat mijn paard een hoge schoft heeft.

Nog andere ideeen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:18

Een paard van mij heeft ook zo’n rug. De boom loopt vaak teveel in een omgekeerde V-vorm i.p.v. U-vorm en de kussens staan altijd van de rug af, omdat de boom teveel gebogen is voor zijn kaarsrechte rug. Hebben ze dat niet, dan geven ze te weinig ruimte aan zijn hoge schoft. Twee zadels gaan goed: Ideal Roella en Barnsby Majestic. Misschien kun je daar wat mee?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 10:22

Dank je Lorette, die namen had ik nog niet gehoord en ik lees in de omschrijving dat deze inderdaad geschikt zouden kunnen zijn.

Jij omschrijft het probleem inderdaad goed m.b.t. de boom.

Shulshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:22

Hier exact hetzelfde probleem, dus ik lees even mee! Tot nu toe ligt de Symbion Baroque het prettigst op mijn fries, maar inderdaad niet tweedehands te verkrijgen en helaas ligt dit zadel nieuw buiten mijn budget. Komende week zou de zadelmaker nakijken welke opties er zijn bij Massimo.

Het is jammer dat er in verhouding zo weinig zadels te vinden zijn met een plattere omgekeerde 'V-vorm'.