Welke bitloos hoofdstel, jonge merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Welke bitloos hoofdstel, jonge merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 09:01

Beste allemaal,

Ik heb een merrie van bijna 5 jaar die ik dit jaar wat meer wil gaan doorrijden.

Ik zit in de paddock vaak zonder zadel en soms met alleen een halstertouw en stappen we beetje rond. Nu rijd ik af en toe eens een klein buitenritje met zadel en het bitloze coock hoofdstel, kaak gekruist dus.

Qua rijden hebben we het trouwens over 1 x per week of 2 weken en dan max 10/15 min.

Momenteel heeft ze een fase dat als we buiten lopen en we terug naar stal gaan dat ze een beetje gaat hyperen. Nu merk ik dat ze qua sturen wel aardig goed reageert op het hoofdstel en dat kan ook gewoon vrij lichtjes, maar als ze wel een keer gaat hyperen en ik de stop op het hoofdstel even nodig heb, dat ze er dan eerder tegendraads tegenin gaat. Ze vind daarin het hoofdstel niet fijn dus.

Wat zijn jullie ervaringen om te gebruiken bij jonge paarden?
Ik kreeg al als advies een sidepull, maar misschien zijn er optomingen waar ik nog niet naar gekeken heb....

anne_bento

Re: Welke bitloos hoofdstel, jonge merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:15

En hoe reageert ze op het touwhalster dan? Kun je daar niet mee naar buiten? Des noods onder je andere hoofdstel puur om in te kunnen grijpen als dat nodig is? Een touwhalster lopen ze niet zo gauw doorheen..

Ik rij zelf met kaakgekruist en sidepull, mijn pony reageert op beiden goed. Ik gebruik mijn sidepull momenteel weinig dus mocht je een paar keer willen testen mag je die best gebruiken!

Caily

Re: Welke bitloos hoofdstel, jonge merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:24

Ik heb heel veel op side pull gereden, gekruisd heeft niet mijn voorkeur. Inmiddels heb ik een bosal, en dat bevalt veruit het beste!