Wat is belangrijk bij een springzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

christel82

Wat is belangrijk bij een springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:26

Goedemiddag :-)

Ik ben rustig aan op zoek naar een springzadel. En omdat ik alleen maar kennis en ervaring heb met dressuurzadels, ben ik benieuwd naar waar je op moet letten voor het aanschaffen van een springzadel.
Dus wat zijn de voor of nadelen van:
- kniewrongen (wel of niet?)
- diepe zit of juist niet?

En zijn er nog andere dingen die je als beginnende springruiter mee moet nemen in jouw zoektocht?

Ben benieuwd naar tips en adviezen

(ik heb zelf als merk al op het oog Rossner maar verder dan dat kom ik niet en Stubben wil ik niet)

Anoniem

Re: Wat is belangrijk bij een springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:48

Wat vind je fijn? En wat ga je er mee doen?

Zelf spring en cross ik met mijn paard. Om deze reden wilde ik geen diepe zit (minder makkelijke verlicht zitten). Ook vind ik op een springzadel dikke wrongen niet fijn, omdat die je in 1 houding duwen.
Maar dat is erg persoonlijk.

Je kunt ook nog naar euroriding kijken die zijn rond de zelfde prijs klasse als rossner, en Kentaur heeft ook fijne zadels.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:51

Allemaal eigen smaak.
Zadel moet goed liggen de rest is net wat je fijn vindt.
Ik wil een zo plat mogelijk zadel zonder wrong of diepe zit zodat ik vrij kan bewegen maar ken ook mensen die het liefst zo vast mogelijk zitten

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 09:22

Ok dank jullie voor het antwoord.
Het moeilijke is dat ik niet precies weet wat ik fijn vind. Omdat ik nooit een springzadel heb gehad.
Ik ben een echte dressuur ruiter die springlessen neemt en af en toe ook oefencrossen wil gaan rijden. Daarbij heb ik lange benen (ben 1.80).

Maar euroriding dus en kentaur is ook fijn. Mooi dan ga ik daar ook eens naar kijken.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:24

Ik heb een springzadel van Chamberlain te koop staan! Als je miss interesse hebt :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:36

wat voor dressuurzadel heb je? Als je in je dressuurzadel graag gesloten zit is de kans vrij groot dat je dat in een springzadel ook wil.
Het springzadel van rossner vind ik lekker zitten, prestige is bij mij favoriet

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 09:48

Ik heb een kieffer phryso, zonder diepe zit maar met kniewrong.
Ik heb bij een vriendin wel eens een rossner gereden, maar weet niet meer welk model, zijn beide modellen fijn? (amerika/ atlanta?)

Ok Chamberlain.. wat voor boommaat en hoeveel inch?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:49

Kieffer heeft ook hele fijne springzadels!

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 09:52

Weet je welke modellen van kieffer?

Het belangrijkste is dat het zadel wol gevuld is. Dan kan mijn zadelmaker daar nog wat mee als het paard veranderd in bespiering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:57

Liselot schreef:
wat voor dressuurzadel heb je? Als je in je dressuurzadel graag gesloten zit is de kans vrij groot dat je dat in een springzadel ook wil.
Het springzadel van rossner vind ik lekker zitten, prestige is bij mij favoriet

Voor mij geld dat niet :o

Ik rijd met een kentaur afrodite (super dikke wrongen en diepe zit) En als springzadel rijd ik met een mac rider (platte zit en weinig wrong). Mac rider zou ik trouwens niet aan raden, fijne zadels. Maar minder goede ervaringen met die zadelmaker

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:04

Is het niet een slim plan om een zadelpasser te laten komen met veel verschillende 2ehands zadels zodat je kan passen en proberen? Dan weet je direct wat je wel en niet prettig vindt :)
Ik hou zelf van een niet al te diepe zit, maar wel van een flinke kniewrong zodat ik genoeg steun heb

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:03

christel82 schreef:
Weet je welke modellen van kieffer?

Het belangrijkste is dat het zadel wol gevuld is. Dan kan mijn zadelmaker daar nog wat mee als het paard veranderd in bespiering.

Wij hebben zelf een Kieffer Norbert Koof, zelfs ik als dressuurmuts kan er fijn meer rijden!

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:05

Ik zie dat je in Breda woont. Als wilt mag je mijn Kent en Masters springzadel eens proberen om te kijken of het wat is

edit in breda zit zadelmaker Isabelle die kun je ook laten komen en verschillende proberen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:07

Van dressuur naar spring is natuurlijk best een overgang maar zelf vind ik het heel belangrijk om me gelijk "thuis" te voelen in een zadel. Als ik opstap moet ik gelijk het gevoel hebben zo de baan in te kunnen.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 12:07

Liselot dat ben ik met je eens hoor, alleen heeft mijn zadelmaker geen zadels om te passen. En ik weet in mijn omgeving geen andere zadelmaker die ik vertrouw om zadels te komen passen.

In ieder geval ben ik blij met de tips en ervaringen die jullie delen. Dat helpt in mijn keuze.
Het is vooral lastig als je op marktplaats of bokt kijkt naar 2e hands zadels. De meeste merken ken ik niet.
Heb vroeger in een ruitersportzaak gewerkt en de merken van toen weet ik nog wel, maar er is zoveel bijgekomen.

Dus deze aanvullingen helpen in mijn zoektocht. Dank jullie wel. Meer tips en adviezen zijn zeker welkom!

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 12:08

Dank je wel Wortel115, ik heb een kent en masters op haar rug gehad, maar die lag niet goed helaas. Zijn wel supermooie zadels dus had die graag willen kopen. (Isabelle ken ik, maar daar ben ik niet weg van :o )

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:10

Ah dat is dan wel lastig inderdaad.
De kieffer norbert koof vind ik ook erg prettig zitten :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:11

Als je op safe wilt gaan zou ik voor een bekend kwaliteitsmerk kiezen, zoals bijvoorbeeld Stubben. Wij hebben een Stubben Siegfried, dit model is nog steeds te koop. Die van ons is zeker 20 jaar oud, mogelijk ouder, maar nog steeds in prima staat. Zadelmaker heeft hem vorig jaar aangepast op ons toen nieuwe paard. Ik ben absoluut geen springruiter (mijn man wel) maar maak er ook af en toe een sprongetje mee of rijd een onderlinge wedstrijd ermee, en ik kan er prima mee uit de voeten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:13

Als je iets minder wilt uitgeven is BR trouwens ook een goed alternatief, zeker tweedehands zeer goed betaalbaar.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:01

BR welk model of hebben ze maar 1 model?
Stubben siegfried dus, maar staat ze niet bekend om heel hard? En hoe zitten de kussen onder jouw zadel SusanH? Ik heb er 1 gezien waarbij de kussen heel dicht tegen elkaar aan liggen zodat de wervelkolom eigenlijk onvoldoende ruimte heeft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:42

Zitting is idd hard, maar dat went heel snel. Ik rij er ook gewoon buitenritten mee, je moet er geen uren mee rijden maar max twee uur kan prima. Er zit zat ruimte tussen de kussens, paard kan vrij bewegen. Mijn man crosst er bijvoorbeeld ook mee, we doen galoptraining ed ook met dat zadel en dat gaat prima. Ligt heel goed op ons paard.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 07:32

Je vraag over atlanta en Amerika springzadel. Verschil is dat de atlanta minder gedwongen is dan de Amerika. Zitten beide heel lekker maar atlanta vond ik lekkerder zitten. Beide hebben ze een breed tussenkanaal en wolgevuld. Hoop dat je er wat aan hebt in je zoektocht

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 07:47

in een springzadel heb je toch vaak al snel een vlakkere zit als in een dressuurzadel.
dat moet ook wel, want je moet er makkelijker uit komen voor de verlichte zit.

Ik heb op mijn springzadel wel redelijk grote wrongen zitten omdat ik ook cross met de pony en voor de afsprong wil ik niet naar voren glijden :p

belangrijkste is gewoon dat het zadel goed past.
ik lees dat je nu een kieffer zadel hebt voor dressuur.
je hebt inderdaad ook met wol gevulde kieffer springzadels.

Ik ben zelf ook helemaal weg van kieffer (ligt ook echt super op de pony) en heb hier dus ook een springzadel en een dressuurzadel van :))

verder is een springzadel meer naar voren gebouwd dan een dressuurzadel.
de eerste keer dat je hem oplegt zal je ook het idee hebben dat hij niet goed ligt.
een springzadel leg je namelijk niet, zoals een dressuurzadel achter de schouder, maar op de schouder...
als je het springzadel achter de schouder legt ligt hij te ver naar achteren op de rug :)

rossner vind ik op zich wel fijn zitten, maar ik ben er geen fan van.
stubben zijn van die houten planken, doen altijd zeer aan je kont :P
prestige zadels en kentaur zijn ook fijne zadels.

en wat hier ook al gezegd is, hoewel de overgang van dressuur naar een springzadel erg groot is (ik vind de overgang van dressuur naar spring makkelijker als anders om. anders om weet ik namelijk nooit meer wat ik met mijn benen aan moet, dan heb ik echt het idee dat ik veels te lang zit :') _O-)
moet je zadel wel vertrouwd zitten. het moet het gevoel zijn als of je thuis komt na een lange dag werken en je eindelijk in je favoriete stoel neer ploft.
Mijn zadelmaker omschrijft je zadel ook zo...
het is jou stoeltje en iedere ruiter doet het het beste op zijn eigen stoeltje :)