Wat zijn goede onderleggers voor onder het zadel ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Wat zijn goede onderleggers voor onder het zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 19:04

Hoi,

Zoals de titel zegt, wat zijn goede zadelonderleggers ?
Is een lamsvellen bontje altijd het beste ?
Of prolite ? Of sedelogic ? Of ......

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen !

Anoniem

Re: Wat zijn goede onderleggers voor onder het zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:05

Dat ligt er maar net aan waarom je een onderlegger nodig hebt? Een goed passend zadel moet je niks tussen gaan stoppen ,dat zorgt er alleen maar voor dat t zadel minder goed past.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 19:07

Ik heb hem nodig omdat mijn paard wat terugvalt in bespiering en het zadel daardoor wat hoger moet liggen. Het zadel past verder prima ( met een onderlegger eronder).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:11

Ik volg even.
Hier paard met artrose in de rug en hoor weleens dat het fijn voor paard is als er toch wat tussen zit.
Ik had eerder ook een bontje eronder de vorige leaser zei hij loopt beter en is minder gevoelig op zijn rug.

Ik liep tegen drukpunten voor aan paar maanden terug en nu dus zonder bontje.
Zadel zit verder goed.
Maar zit weleens te denken....

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:21

Waarom heb je een onderlegger nodig?, dat zou mijn eerste vraag zijn. Wanneer je daar een antwoord op hebt kun je gericht zoeken naar de juiste onderlegger. Want moet er een lichte correctie aangebracht worden of wil je gewoon iets onder het zadel hebben?

Succes.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:56

Als je paard terugvalt in bespiering en je zadel wordt te ruim, moet je die nieuwe extra ruimte alleen opvullen. Om die reden is een drukverdelende pad niet heel zinvol, maar kun je alleen aan de slag met een opvullende pad. Een prolite pad is daar goed geschikt voor. Die pad heeft inlages, die je zowel voor als achter erin en eruit kan halen, naargelang de pasvorm.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:15

Marjolijnvdh schreef:
Waarom heb je een onderlegger nodig?, dat zou mijn eerste vraag zijn. Wanneer je daar een antwoord op hebt kun je gericht zoeken naar de juiste onderlegger. Want moet er een lichte correctie aangebracht worden of wil je gewoon iets onder het zadel hebben?

Zoals ik al schreef, heb ik een onderlegger nodig om het zadel iets op te hogen en de wijdte van de voorboom iets te verkleinen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:19

Ik zou gewoon een zadelpasser laten komen en je zadel laten opvullen..Alles wat je er extra er onder doet zijn lapmiddelen en maakt het kussenkanaal alleen maar smaller..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:19

Bontje heeft mijn voorkeur, zeker als ik lees waarvoor je het wilt.
De prolite vond ik te stug onder het zadel en kroop helemaal in de kamer, waardoor dat veel te vol werd.
De sedologic heb ik geen ervaring mee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:32

Elco schreef:
Ik zou gewoon een zadelpasser laten komen en je zadel laten opvullen..Alles wat je er extra er onder doet zijn lapmiddelen en maakt het kussenkanaal alleen maar smaller..

Is geen optie. de kussens zijn al redelijk maximaal gevuld. En een kamermaat kleiner is te smal....

Setteke, vond jij prolite stug ? In verhouding tot een gelpad wel ja, maar ik vind de prolite wel veel meer comfort geven.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:36

@Maris jij hebt toch een Wow zadel.?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:40

Elco schreef:
@Maris jij hebt toch een Wow zadel.?

nee niet meer ;)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:07

Oke niet meer dus..En nu met je nieuwe zadel weer problemen.? Dan ben je er ook niets mee opgeschoten..jammer en erg vervelend..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:34

Ja klopt, ik vond de prolite stug. Dan heb ik nog liever een gelpad :D
BR schijnt ook een soort bontje te hebben, waar je delen in kan stoppen om het zadel voor of achter op te hogen. Alleen geen ervaring mee.
Deze bedoel ik; http://www.piafferuitersport.nl/zadels- ... en-inlages

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:42

Hier eenzelfde situatie, zit nu een bontje onder en bevalt goed. (alhoewel de combinatie nu wat te krap wordt en morgen dus weer zadelpasser komt kijken wat we er nu weer van kunnen maken :P). Vind een schaapje toch wel fijn op een "spierloos" ruggetje in tegenstelling tot een pad, misschien gevoelsmatig maar toch een fijner idee. Gebruik wel altijd een schapenbontje met ruggegraatvrijheid ander krijg je inderdaad gauw dat de kamer zo vol raakt.

Een prolite pad of iets soortgelijks is wel handiger om geleidelijk steeds minder opvulling te gebruiken, totdat je uiteindelijk weer toe kan met alleen je zadel. Maar vond het persoonlijk te veel gedoe en ik ben te snel geneigd om er vulling tussenuit te halen omdat ik vind dat ze weer breder geworden zijn, terwijl dat eigenlijk nog best even mocht blijven zitten :P.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 07:32

Is de bespiering weggevallen naast de schoft? Zo ja, wat is daar de reden van?, dat zou mijn eerste vraag zijn. Want dat kan verschillende redenen hebben en ik ga er vanuit dat wanneer je een probleem hebt, je eerst de oorzaak moet vinden om tot de juiste oplossing te komen.
Vaak heeft een probleem verschillende oplossingen, de juiste hangt af van de situatie.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 08:50

Elco schreef:
Oke niet meer dus..En nu met je nieuwe zadel weer problemen.? Dan ben je er ook niets mee opgeschoten..jammer en erg vervelend..

Nou, das niet waar. Ik ben er erg veel mee opgeschoten om van zadel te wisselen. Gelukkig !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 08:52

Marjolijnvdh schreef:
Is de bespiering weggevallen naast de schoft? Zo ja, wat is daar de reden van?, dat zou mijn eerste vraag zijn. Want dat kan verschillende redenen hebben en ik ga er vanuit dat wanneer je een probleem hebt, je eerst de oorzaak moet vinden om tot de juiste oplossing te komen.
Vaak heeft een probleem verschillende oplossingen, de juiste hangt af van de situatie.

Dit heeft geen zin...... ik ben echt op zoek naar een onderlegger ! Geloof me nou maar, ik heb genoeg geprobeerd.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:56

Ik heb de rossner xchange pad. Die kun je zelf opvullen met een soort foam, aan de voorkant, in het midden en aan de achterkant. Wanneer de foam 'op' is, kun je dit bij een goede stoffenwinkel gewoon nieuw kopen. Ik vind het ideaal. Mijn zadel ligt anders net niet lekker en nu ligt ie goed.
Blijft tijdens het rijden ook goed liggen, schuift niet en id dus in dikte instelbaar. Daarom vind ik hem erg fijn :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:57

Is zo'n Rambo pad nix? waar je lucht in kan doen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 08:58

Ik zal straks eens googlen op die pad !

Een Rambo pad waar je lucht in kan doen ? Nooit van gehoord, nog meer google werk ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:00

Deze bedoel ik.
Afbeelding

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:03

Ik weet niet wat het beste is, maar ik heb dus ook een paard met een erg moeilijke rug. Zit precies tussen twee boommaten in en dat word dus lastig zoeken.
Kan wel een zadel op maat laten maken, maar dat is gewoon hartstikke duur en dat geld heb ik gewoonweg niet.
Wat ik nu moet doen, is op zoek naar een zadel met een medium wijde boom en die waarschijnlijk een cm laten versmallen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:11

Ik heb zelf een prolite pad en ben er erg tevreden over! Deze kun je precies opvullen waar nodig, in tegenstelling tot een bontje die overal even dik is.
Ik heb de prolite i.o.m. zadelmaker er onder gelegd en zij heeft de inlages er dan ook zo optimaal mogelijk onder gelegd, ze heeft me beetje uitgelegd hoe op te vullen en met volgende controle kijkt ze het weer na.
Normaal is het de bedoeling als tijdelijke oplossing, maar in mijn geval is dat niet mogelijk. Paard heeft aan een kant minder bespiering i.v.m. chronische blessure. Spieren bij trainen werkt dus niet daardoor en een zadel scheef opvullen is ook geen optie. Echter kan ze nog heerlijk genieten van buitenritten zonder kreupel te zijn en is het wel prettig dat het zadel dan toch zo goed mogelijk ligt!

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:35

Ik heb in overleg met zadelmaker ook een prolite pad. Dit omdat mijn fries nog 4 jaar moet worden en dus nog niet goed in zijn bespiering zit. Mijn zadelmaker vond dit de handigste oplossing, omdat je anders maar aan je zadel blijft veranderen en dat is natuurlijk ook niet optimaal voor je zadel. Ik ben erg tevreden over de prolite, heb er geen nare ervaringen mee met opzadelen en/of rijden.
Heb je al een zadelmaker laten kijken? Een zadelmaker kan natuurlijk het beste inschatten wat voor jou de beste oplossing is. :D