Hoge, lage of normale tongboog bij dressuurstang?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Hoge, lage of normale tongboog bij dressuurstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 15:52

Ik rijd Z2 dressuur met mijn paard... Soms kan hij sterkt worden en rommelen met zijn mond.
Nu rijd ik met een simpel setje RVS S&T bitten, met een normale tot lage tongboog. Nu vraag ik mij af of ik hem meer plezier doe met een hogere tongboog.. Wie heeft ervaring, en wat past het beste bij jouw paard. Brand los!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:59

Het kan zijn dat de hele set aan bitten gewoon teveel is in de mond. Dan heeft het niets te doen met wel of geen tongboog, maar met gewoon "teveel". In dat geval zou je kunnen kijken of je naar dunnere bitten kunt gaan, dat scheelt ruimte, waardoor het misschien wel past. Bij weinig plek zou een pelham (met dubbele teugels) ideaal zijn, maar daar mag je niet mee starten. Misschien wel fijn voor je trainingen?

Wisselen van onderlegtrens (weet niet of je enkel of dubbel gebroken hebt) kan ook schelen.

Udo2001

Re: Hoge, lage of normale tongboog bij dressuurstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 16:10

Ik heb dubbel gebroken aurigaan trens in gewoon hoofdstel, en ook dubbel gebroken onderleg trens..
Ik had idd ook al een dunnere stang gekocht... Maar dat maakt weinig verschil. Heb dus nog nooit een hogere tongboog geprobeerd, vandaar de vraag of er meerdere zijn die overgetapt zijn en wat de ervaringen zijn.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:14

Ik had een merrie die het goed deed op eem dunne pompstang met dun dubbelgebroken onderlegtrensje :j
Mijn ruin rommelt altijd, maar met hoge boog werd het alleen maar erger en nog sterker..
Je kan kijken naar een Bemelmans? Hoewel mijn ruin daar ook niet anders van werd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:23

Mijn merrie loopt op een enkelgebroken onderleg watertrens, met een stang met lage tongboog. Beiden van Aurigan/Argentaan. Heb ook een hogere tongboog geprobeerd, maar dat was geen succes, slaan met het hoofd, protest. Die heb ik er dus weer uit gegooid.

Hangen je bitten hoog genoeg in de mond? Komen ze niet tegen de ruinentand aan? Die zitten nog wel eens op ongelijke hoogte, waardoor de stang toch tegen een van de twee aan kan komen. Controleer ook of de stang er niet tegenaan komt bij een strakkere stangteugel.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:34

Een hoge tongvrijheid lijkt vriendelijk, maar dat valt vies tegen.
Kan flink in het gehemelte prikken.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 16:38

Ik heb hem wel eens met correctiebit van sprenger gereden, daar werd hij erg onrustig van... Zou dat met een hoge tongboog hetzelfde effect hebben? Dat is dan wel zonder hefboomwerking!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:31

En gewoon op trens starten? Maakt dat veel verschil?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:28

Een hoge tongboog komt even hoog als een correctiebit, dus dat zal je paard dan waarschijnlijk ook niet op prijs stellen.

Als je een trens wilt met net iets hefboom, dan zou je een baucher trens kunnen overwegen, die zijn vanaf de Z1 toegestaan.