Welke longeersingel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

melvinrandy

Welke longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 23:13

Hallo,

Zouden jullie mijn kunnen helpen met welke longeersingel ik het beste kan kopen?
& bijbehorende accessoires? (zoals lijnen, hulpteugels ect.)

Heb namelijk geen flauw idee wat het beste voor het paard is. En waar ik het meeste mee kan uiteraard :)

Angela

Re: Welke longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 03:01

Omdat iedere hulpteugel iets anders probeert te bereiken is het belangrijk dat je deze aanpast op je paard en zijn/haar opleidingsniveau. Verder is het belangrijk wat je zelf aan longeerachtergrond hebt, want niet iedere hulpteugel moet je gebruiken als je daarvoor de ervaring niet hebt.

Neem eens een longeerles en vraag de instructie welke hulpteugel voor jou paard behulpzaam gaat zijn.

De longeersingel is eenvoudig: hoe meer ringetjes eraan zitten (en zeker ook 1 onder de buik, tussen de benen) hoe meer je kunt instellen en hoe meer je ermee kunt.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:54

Hoe je het beste je paard kan longeren hangt van de bouw van je paard af. Dus foto tijdens 'los' longeren zijn wel handig ;-)

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 10:56

Het is een bijna 4 jarige e pony. Ik zal wel een keer een foto sturen.

ik krijg wel hulp van een ervaren iemand, maar hij weet niet precies welke singel ik het best kan nemen omdat hij daar niet in thuis is zegmaar. En ik ga niet zomaar iets kopen. Voor vind ik het belangrijk dat de singel comfortabel is

Het rijden wil op het moment niet i.v.m gezondheid. Dus om toch het paard te trainen zoek ik meer uitdaging. Uiteraard krijg ik er hulp bij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:29

Goed dat je hulp hebt. Overleg met hem/haar over de hulpteugel. De longeersingel dus eentje met veel ringetjes, en in ieder geval een ring tussen de benen, die heb je bij veel hulpteugels nodig.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 16:21

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:04

Wil je meteen met dubbele longe gaan werken dan? Want die van je link is een dubbele.

Van singel zou ik die niet kiezen. Die heeft een behoorlijk breed singel stuk en dus op het bovendeel minder ringen dan kan. De singel van Harry's Horse heeft er volgens mij meer (nog 1 eronder aan beide kanten) en deze van Kieffer heeft er ook per kan 1 meer.
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... ingel.html

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:06

Ik zou niet anders meer willen dan de Lammert Haanstra singel.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:12

Waarom geen longehulp, ideaal voor jonge ponys en paarden. Longeer-singel is dan niet nodig. Google maar eens op Longehulp.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 19:29

Arjan1983 schreef:
Waarom geen longehulp, ideaal voor jonge ponys en paarden. Longeer-singel is dan niet nodig. Google maar eens op Longehulp.

Volgensmij moet ik dan de longeerlijn aan het bit/halster bevestigen toch?
Daar wil ik juist een alternatief voor zodat ik allebei kan oefenen ;) (ook om de situatie rijden meer na te bootsen)
Laatst bijgewerkt door melvinrandy op 23-02-14 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:30

Je maakt de longeerlijn toch altijd aan het halster/hoofdstel vast?

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 19:33

KozieZ schreef:
Je maakt de longeerlijn toch altijd aan het halster/hoofdstel vast?

Haha dat sowieso, maar met de longeersingel gaat het van het hoofd, naar de singel naar je hand zegmaar.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:41

LongeHulp is een afzonderlijk iets en staat los van de longeer lijn. Ik snap wat je wilt bereiken met de Longeersingel(ieder zijn eigen trainings methode) ik zou dan voor de Longeer singel LH kiezen.

Bedenk wel dat het opleiden van een jonge pony/paard, de basis heeft; voorwaarts/neerwaartse lengtebuiging en Zijwaartse lengte buiging. Hoofdoel is lekker los over de rug laten lopen. De Longehulp is hiervoor in mijn ervaring het meest effectieve, geeft ook het meest vrije bewegings gevoel bij paarden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:42

Citaat:
Haha dat sowieso, maar met de longeersingel gaat het van het hoofd, naar de singel naar je hand zegmaar.

Dat is niet waar. Als je met een gewone enkele longe longeert, gaat je longe van hoofd naar hand. Of je wel of geen hulpteugels gebruikt met wel of geen longeersingel.

Soms doen mensen de longe door het bit naar de longeersingel om extra stelling te vragen, maar ook dan heb je hem vanaf het "hoofd" vast. (dus singel/hoofd/hand)

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:49

Wat goed dat je aan de slag bent met een instructeur die je daarmee goed kan helpen. Qua singel, gebruik altijd een singeldekje/bontje eronder, eventueel met antislip, zodat die voldoende comfort heeft en niet schuift. Als je paard een lastige schoft heeft, en/of de singel snel naar voren schuift, kun je eventueel een staartriem gebruiken. Zelf werk ik veel met deze longeersingel:

http://lammert-haanstra.nl/winkel/longe ... aanstra-2/

Maar ook die van kieffer en harry's horse (die zijn dan weer van nylon en een stukje goedkoper) zijn een heel goed alternatief:

http://www.agradi.nl/harrys-horse-longe ... in-cob.htm

http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... ingel.html

Qua hulpteugel is het altijd moeilijk adviseren als je het paard niet kan zien lopen. Loopt je paard moeilijk over de rug of is je paard juist te licht in de hand? Dan adviseer ik meestal een pessoa. Hiermee kun je in halshouding variëren en stimuleert rug- en achterhandgebruik.

Wil je de situatie van het rijden het meeste nabootsen, gebruik je meestal een dubbele longe, maar daar ben ik bij onervaren longeurs geen fan van. Als alternatief gebruik ik dan touwtjes, omdat deze de ruiterhand nabootsen: nageeflijk = geen druk, niet nageeflijk = druk. Zo leert je paard door een actieve achterhand (uiteraard áltijd met zweep werken, dit bootst juist je been na) op een weerstandbiedende hand na te geven. Hiervoor kun je simpel touw of een slof gebruiken, maar je hebt er wel speciale touwtjes voor, die vind ik zelf wel makkelijk knopen. Die touwtjes kun je ook op verschillende hoogtes instellen, zodat je paard in verschillende hoofd-halshoudingen kan werken.

Al deze manieren stimuleren het over de rug lopen van de pony, mits je met zweep longeert. Zonder activiteit van achter kun je aan de voorkant niks verwachten. Je zweep vervangt je been, dus die heb je wel echt nodig.

Bijzetteugels of elastieken ben ik helemaal geen fan van. Bijzetteugels kunnen maar in 1 stand worden gezet en in elastieken gaan paarden hangen en kunnen ze zo lang worden als ze zelf willen.

Overleg eens met je instructeur wat zijn/haar mening hiervan is en wat in zijn/haar optiek de beste optie is, en dan hoop ik dat je fijn aan de slag kunt, succes :)!

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 19:57

Bedankt voor je reactie

Mijn instructeur had het inderdaad over een pessoa. Daar werkt hij het meest mee.
Die harrys horse is qua prijs ook nog te doen. Zeker als er de pessoa en de lijnen bij moeten ben je al wel het een en ander kwijt.

En hoe bedoel je touwtjes? maak je die dan vast aan de singel en de longeerlijn gewoon aan het bit?

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:49

Touwtjes kun je op verschillende manieren bevestigen, maar de leidraad is: singel - bit - singel. Hoogtes kun je hierin variëren, van onder de longeersingel door het bit naar een ring aan de zijkant van de singel, of van een ring aan de zijkant, door het bit, naar een andere ring aan de zij/bovenkant. Ik bedoel dan deze dingen:
Afbeelding

Hiermee kun je je paard goed gymnastiseren, je kan stelling vragen zoals je dat onder het zadel ook doet, je paard kan laag/diep/rond, je paard kan op de loodlijn en de touwtjes kunnen ook een begrenzer zijn voor de schouders bijvoorbeeld.

Met touwtjes kun je zelf het meeste invloed uitoefenen. Maar voor mensen met de minste longeerervaring is de pessoa wel het fijnste. Dat ding regelt zelf het van achter-naar-voor systeem en je hoeft hem alleen maar korter/langer te maken als je van halshouding varieert. Echte rijtechnische problemen zijn hier echter niet mee op te lossen. Daar heb je dubbele longe/touwtjes voor.

Qua longeerlijn, neem gewoon een enkele! Het is niet fijn dat als je de dubbele longe niet gebruikt, je dan een stuk longeerlijn over hebt. Kun je beter een enkele nemen, die hangt nooit in de weg.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:56

Ik heb de pagony singel van divoza , vind ik persoonlijk erg fijn werken.