Goedkoop alternatief "body bandage"(Band tegen door prikken)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Goedkoop alternatief "body bandage"(Band tegen door prikken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:04

Nee ik prik mijn paard niet lek, en daar wil ik hem dus ook niet voor!

Dat even ter voorkoming van een enorme discussie, Nee mijn paard heeft een flinter dun huidje, en sinds een paar weken heeft ze steeds haar huid kapot of geïrriteerd van mijn singels (inmiddels al van alles geprobeerd, andere singels en allerlei smeersels). Maar het probleem blijft, Nu vond ik de Body bandage op internet. En dat lijkt een oplossing te kunnen zijn voor mijn probleem.

Maar hij is onwijs duur, Weet er iemand toevallig een goedkoper alternatief?

luf_horses

Re: Goedkoop alternatief "body bandage"(Band tegen door prikken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:11

Bij ons zit een goedkope Turkse kledingmaker/stomerij, waar je kleding kan laten maken. Misschien kun je naar zoiets op zoek?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:20

Wat ik zo zie zit hij niet op de plek waar jij de meeste problemen hebt, namelijk bij de singel?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:22

Als een singel irriteert, ben je dan niet bang dat zo'n body bandage niet ook gaat irriteren?

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:30

Merino wollen hoes om je singel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:40

Rije schreef:
Als een singel irriteert, ben je dan niet bang dat zo'n body bandage niet ook gaat irriteren?

Ja wel, Daarom zoek ik ook een goedkoper alternatief.

Echter heb ik alles al geprobeerd, Van sudocreme tot vaseline. En van bontjes tot neopreen.
Eerst had ze het niet terwijl ze al heel de winter geschoren is.

@ Cassidy:
Hij lijkt daar wel te zitten, Maar ik heb hem ook nooit in handen gehad. Dus wellicht is er een bokker die hem wel heeft. En mij daar meer over kan vertellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:52

Smeersels maken de huid zacht. Dus niets meer smeren. En als er eenmaal een wondje heeft gezeten zou je toch echt voldoende tijd moeten nemen om dit te laten genezen. Paard moet eelt kweken op die plekken. En je zegt dat je alle soorten singels al hebt geprobeerd, valt daar mohair ook onder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:58

Cassidy schreef:
Smeersels maken de huid zacht. Dus niets meer smeren. En als er eenmaal een wondje heeft gezeten zou je toch echt voldoende tijd moeten nemen om dit te laten genezen. Paard moet eelt kweken op die plekken. En je zegt dat je alle soorten singels al hebt geprobeerd, valt daar mohair ook onder?

Mohair? Nee die niet, en nog nooit van gehoord. Ik heb leer, neopreen en zo'n soort kunstof geprobeerd en een bontje er tussen. Echter zit het probleem bij mijn dressuur zadel een stukje hoger, op de plek waar de singel nog niet begint. (langer singel gaat niet). En mijn springzadel zit de singel er precies op en is ook helemaal geïrriteerd na het rijden.

Zelf heb ik het idee dat het probleem komt van mijn dressuur zadel. Omdat de singelstoten dus zo op haar huid liggen. Daar heb ik ook al geprobeerd een bontje tussen te doen. Maar dat werkt 3 dagen, daarna zit er al weer te veel zand in, en die bontjes kun je helaas niet onbeperkt wassen. Dus daar zoek ik een andere oplossing voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:04

Waar zitten de plekken dan? Bij de elleboog of hoger?

Als ze hoog zitten kun je kijken of je van een katoenen dweil een hoes kunt maken, die zijn niet duur en dan kun je meerdere maken die je vaker kunt wassen.

En met een mohair singel bedoel ik een ouderwetse koordsingel. Maar als de plek hoog zit, is dat misschien niet nodig, want makkelijk te vinden zijn die niet meer.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:06

Is maar 1 x aanschaffen toch? Gewoon ff sparen... ken de huid helen en kun je daarna weer fris beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:07

Cassidy schreef:
Waar zitten de plekken dan? Bij de elleboog of hoger?

Als ze hoog zitten kun je kijken of je van een katoenen dweil een hoes kunt maken, die zijn niet duur en dan kun je meerdere maken die je vaker kunt wassen.

En met een mohair singel bedoel ik een ouderwetse koordsingel. Maar als de plek hoog zit, is dat misschien niet nodig, want makkelijk te vinden zijn die niet meer.

Even een plaatje van internet

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... DQdz-m_NTG

Ze zitten bij de achterste singelstoot op de plek die dus vrij ligt van de singel. Er zitten geen gaatjes dus een langere singel gaat niet en gaatjes bij maken kan wel, maar en maat langere singel was te lang. dan kan ik niet meer aansingelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-14 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:09

Nivada schreef:
Is maar 1 x aanschaffen toch? Gewoon ff sparen... ken de huid helen en kun je daarna weer fris beginnen.

Dat is ook, maar ik weet nog niet of het gaat werken voor mijn probleem, ik weet ook niet of ze er trager van word voor mijn been. Of dat de haartjes niet alsnog afbreken juist door de band.

Dus vind het veel geld voor weinig zekerheid. Daarbij weet ik ook nog niet of dit eenmalig is of een blijvend probleem. Vorig jaar had ze het namelijk niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:12

Voordat je gaat investeren zou ik het proberen met een stukje schuimrubber tussen huid en singel. Kijken of dat het probleem oplost.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:25

Mijn paard heeft het ook, waar mijn benen liggen, waar de singel zit, bij haar halster, aan het uit einde van het dekje, aan beide zijdes van de hals door de teugels... En alleen wanneer ze geschoren is. Dit komt omdat de bescherming weg is, en wanneer de haren weer iets gaan groeien voor de zomervacht (nu dus) zijn de haren erg broos waardoor ze afbreken. Ik heb een bontje om de singel, dat helpt, en een bontje om het kopstuk van het halster, en spuit er anti klit op. Dit helpt omdat het glad maakt en je materialen er dan makkelijk langs glijden. (niet doen bij de singel of zadel ;) ) http://www.hipponet.be/ heeft mattes singels, die zorgen er ook voor dat de schuurplekken verdwijnen.
Vaak zijn de kale plekken wel weer weg als de zomervacht erdoor is :)
Onder het zadel heb ik een HKM dekje, met fleece onderkant die is erg zacht, echt wol zal ook helpen. Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:39

CK88 schreef:
Mijn paard heeft het ook, waar mijn benen liggen, waar de singel zit, bij haar halster, aan het uit einde van het dekje, aan beide zijdes van de hals door de teugels... En alleen wanneer ze geschoren is. Dit komt omdat de bescherming weg is, en wanneer de haren weer iets gaan groeien voor de zomervacht (nu dus) zijn de haren erg broos waardoor ze afbreken. Ik heb een bontje om de singel, dat helpt, en een bontje om het kopstuk van het halster, en spuit er anti klit op. Dit helpt omdat het glad maakt en je materialen er dan makkelijk langs glijden. (niet doen bij de singel of zadel ;) ) http://www.hipponet.be/ heeft mattes singels, die zorgen er ook voor dat de schuurplekken verdwijnen.
Onder het zadel heb ik een HKM dekje, met fleece onderkant die is erg zacht, echt wol zal ook helpen. Succes!

Ik begrijp uit de openingspost dat het niet alleen afgebroken haren zijn maar dat de huid stuk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:46

Cassidy schreef:
CK88 schreef:

Ik begrijp uit de openingspost dat het niet alleen afgebroken haren zijn maar dat de huid stuk is.

Huid raakt ook stuk, omdat de haartjes nu volledig weg zijn. Waardoor de huid heel wat te voorduren heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:48

Een leren rand van een singelstoot kan heel scherp zijn. Voel eens even aan de stoot of dit het geval is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:51

Een stuk zeemleer ertussen?
Dat zou je ook op maat kunnen maken
Dat kan je vaak wassen en is van natuurlijk materiaal.
Wielrenners gebruiken het vaak ook voor in de broek tegen doorrijden.

mysltt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:57

Huid kun je verstevigen/dikker maken met kamferspiritus. Dit is veilig in gebruik op de huid. Wordt ook veel gebruikt bij spierpijn. Wandelaars smeren hun voeten ermee in om de huid te verstevigen om blaarvorming te voorkomen..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:12

Body bandage gaat daarvoor niet helpen ben ik bang. Stalgenoot van mij gebruikt hem, maar die zit niet onder je singel.

nickycaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:19

Ik had hetzelfde probleem en ik gebruik nu een fluwelen singel. Ook smeer ik voor het rijden flink wat vaseline op het plekje. Dit werkt goed. Ze heeft nog geen wondje weer gehad!