Welk bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AntheaDH

Welk bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 01:37

Mijn paard Quincy is altijd al met een normaal hoofdstel gereden. Ze heeft echter altijd het probleem dat ze haar bit constant vast en los houdt. Niet het normale kauwen maar echt het irritante bewegelijke hoofd. Ze gaat wel ontspannen omlaag maar zal haal hoofd nooit stil houden. We hebben van alles geprobeerd maar het is gewoon de merrie haar karakter. Ze is verder super braaf en als ze een keer schrikt is ze met een stemcommando binnen een seconde terug. Na al die jaren begin ik dat "gevecht" en het geruk aan mijn handen toch wel een beetje zat te geraken :') , ik wil dus zonder bit gaan proberen te rijden. Misschien dat dit de oplossing is om het voor beide plezieriger te maken.

Mijn vraag is nu, wat voor ervaringen hebben jullie met welk bitloos hoofdstel en wat kan ik het beste nemen? Ik rij dressuurmatig en zoek iets waarmee ik dus gewoon dressuurmatig kan blijven rijden. :Y)

Quincy is een 21 jarige BWP merrie die vanaf haar 8e in ons bezit is:
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:49

Zowel Sidepull als kaak- of kingekruist is geschikt :j Het is maar net wat jij en je paard ook het prettigste vinden.

De een vindt een kaak- of kingekruist voor dressuurmatig fijner, de ander vindt dit juist niet prettig vanwege het afknellen en heeft een voorkeur voor sidepull omdat deze duidelijke signalen doorgeeft en vriendelijk is.

Persoonlijk heb ik voorkeur voor een sidepull al gebruik ik kaakgekruisd voor de wagen. Maar je moet zelf kijken wat jóuw voorkeur is en waar jouw paard fijn op loopt :) Succes.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 22-02-14 02:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Re: Welk bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:52

Ik zou zeggen probeer eens wat dingen uit! Het beste bitloze hoofdstel is welke je paard het fijnst vindt :Y) Zoals hierboven al is genoemd, kaak- of kingekruist of een sidepull is waarschijnlijk het fijnst voor echte dressuur.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 02:19

Ik heb een kingekruist geprobeerd bij mijn paard: werkt goed zolang er geen andere paarden bij zijn (hij wordt dan wat drammerig en loopt er dwars doorheen). Sidepull werkt bij die van mij nog altijd het beste. Ik heb een Marylot Crosslink (http://www.goedhard.nl). Die kan je gebruiken met bit, als sidepull en als kaakgekruist hoofdstel.

Edit: http://www.goedhard.nl/index.php?item=m ... 74&lang=NL

Marieke_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:19

Hoi Anthea,

Er bestaan 5 verschillende soorten systemen in bitloze hoofdstellen. Via deze link kun je meer lezen over de verschillende systemen

http://www.wilde-aecker.com/NL/CatNL260213/index.html (even door de catalogus bladeren en je komt vanzelf bij het gedeelte waar alles uitgebreid uitgelegd wordt)

Systeem 1: druk op de hals; rijring (leuk voor NH, minder voor dressuur gericht rijden)
Systeem 2: druk op de neus: bosal
Systeem 3: druk op neus en wangen/directe teugelvoering: side-pull hoofdstellen en touw halsters
Systeem 4: druk op neus en wangen/kin gekruiste teugelvoering
Systeem 5: druk op neus en wangen/ kaak gekruiste teugelvoering

Als je graag een hoofdstel wil die het meeste op een traditioneel hoofdstel lijkt dan kom je op een kaak gekruist hoofdstel. Voor het dressuurmatig rijden, waarbij je graag aanleuning wil van je paard is dit ook een geschikt hoofdstel. Door de kaak gekruiste teugelvoering ontstaat er o.a. druk achter de oren van je paard, het kan zijn dat hij dit niet fijn vindt. In de meeste gevallen geeft het geen problemen, maar het is iets om in de gaten te houden.

Zelf rij ik met een kin gekruist hoofdstel en dat bevalt mij erg goed. Ik geef veel demonstraties met dit hoofdstel op altijd voor mij vreemde paarden en heb nog geen paard mee gemaakt die hier niet goed op reageert.

Maar het hoofdstel moet ook bij jou passen, dat is minstens zo belangrijk. Het zal een kwestie van uitproberen zijn.

Als je nog vragen hebt, twijfel niet om ze te stellen.

Groetjes Marieke

AntheaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 13:03

Dank jullie wel voor de reacties!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:46

Ik heb zelf de sidepull Pardoes van F.R.A. Lijkt ook heel erg op een gewoon hoofdstel :j