ik wil misschien een lage neusriem gaan kopen maar wat zijn daar zoal de voor en nadelen van ? en wat is er anders kwa werking dan een gecombineerde neusriem?
Myn pony is de gevoeligste die je maar kan vinden, zelfs een wond gehad aan de onderkant van zijn neus na een ongeluk bij een brug... Hij vind de lage neusriem fijn en reageerd er nooit op.
hoogendroog
Geplaatst: 21-02-14 18:32
Een lage neusriem snoert men ook niet aan.... zoals men geen enkele neusriem aan dient te snoeren. Bij een lage neusriem dienen er twee vingers tussen te passen.
xMalibu
Geplaatst: 21-02-14 18:37
het bit kan er wat stabieler door in de mond liggen, mits je natuurlijk niet te hard trekt. Je moet inderdaad wel oppassen met aansnoeren. Ik vind het persoonlijk ook niet mooi, maar goed dat is een kwestie van smaak. Het ene paard staat het natuurlijker weer beter als het andere
Er is wel degelijk een groot verschil met een gecombineerde neusriem. Veel van de paarden die ik rijd reageren veel beter op een lage neusriem dan op een gecombineerde neusriem. Het bit ligt ook een stuk stiller in de mond. Je hoort inderdaad geen enkele neusriem aan te snoeren, dus ook de lage neusriem niet.
Ik vind het helemaal niet lelijk en voor het paard een stuk fijner.
In tegenstelling tot een gecombineerde neusriem, die het bit nauwelijks stabiliseert, stabiliseert een lage neusriem het bit goed. Mits hij hoog genoeg vast gemaakt is.
De functie van een gecombineerde neusriem is voornamelijk dat je de mond op 2 plaatsen dicht kan snoeren. Voor een stabiliserende functie moet de sperriem ook behoorlijk strak.
Een lage neusriem stabiliseert goed, zelfs als je 2 vingers rechtop het neusbeen kan zetten (zoals een neusriem hoort te zitten).
Ook kan je hem gebruiken als bitloos hoofdstel (dan moet hij wel wat strakker, en soms hoger). Gewoon, door de teugels eraan te gespen of te klikken. Bijvoorbeeld om het eens uit te proberen of om de mond te sparen bij een beginner.