Tekna zadel op smal paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Tekna zadel op smal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 09:37

Omdat mijn zadel echt niet meer lekker ligt op mijn paard, ben ik op zoek naar een ander zadel. Ik heb ook al enkele zadelpassers gemaild. Op één van de websites staat een prachtig Tekna zadel. Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb nu een Rossner Amerika, is dit te vergelijken of is dit verschil erg groot? En wie heeft ervaring met een Tekna zadel op een smal paard? Iedereen die ik tegenkom heeft hem op een koudbloed of ander breed paard liggen. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar ervaringen met smalle paarden.

Anoniem

Re: Tekna zadel op smal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:39

Ik heb ook een tekna zadel, medium boom op mijn warmbloedje liggen :). Nu is die niet super smal verder maar denk toch wel wat smaller dan een koudbloed en hierop ligt deze prima. Boom is ook altijd nog aan te passen om goed passend te krijgen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 13:40

En hoe vind je het zadel zelf zitten? Heb je goede grip? En piept het leer niet tegen het kunststof?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:31

Welk leer? :)

Tekna is geheel kunstof zover ik weet, ik vind het zadel lekker zitten. Goede wrongen, niet een te diepe zit. Genoeg grip ja.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 10:17

Het leer van mijn laarzen. :D Klinkt als een fijn zadel. Zijn er meer ervaringen? Ik heb namelijk ook gehoord dat het zadel helemaal niet vormt naar het paard.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:34

Ik heb een Tekna vzh op mijn rondgeribte merrie liggen. Boom is makkelijk te verwisselen, wat ik een voordeel vind. Mijn merrie veranderd nogal veel van breedte :P
Heb zelf leren chaps en die piepen niet hoor. In het begin kan het misschien iets kraken, maar na een paar weken had ik nergens meer last van. De vzh heeft een ondiepe zit, wrongen kun je zelf verschuiven, maar ook die zijn niet echt dik. Je leert er wel goed van zitten.
Het zadel bevalt mij zo goed dat ik ook opzoek ben naar de dressuurversie voor een redelijk prijsje. :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 10:38

Bedankt voor je PB Cajra!

N0a, mijne is dus vrij smal qua bouw. Ik ben erg benieuwd hoe de dressuurversie zit, maar opzich is het wel goed voor mijn zit om niet te gedwongen te zitten.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:42

ik heb een tekna dressuurzadel uit de s-line zit prima moest in het begin alleen wel ff wennen aan de dikke wrongen. maar nu zit het heerlijk. en heb ook geen last van piepen met mijn leren laarzen^^

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:47

Ik heb een tekna zadel voor mijn IJslander, de medium volgens mij. Ik ben niet anders gewend dan kunststofzadels (hiervoor een wintec gehad), omdat dit veel betaalbaarder is en ben heel tevreden. Het zadel past goed, alleen ik heb soms het idee dat ik niet helemaal goed kan zitten in dit zadel t.o.v. andere zadels.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 10:55

Ik ben altijd leren gewend, dus voor mij een hele grote overstap! :o

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:59

Had hiervoor ook alleen leren zadels maar de overstap van leer naar kunststof viel me mee. heb er weinig van gemerkt

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:01

Ik ondervind juist alleen maar voordelen aan kunststof. En ik krijg regelmatig de vraag of ik een nieuw zadel heb, als ik dan zeg dat het kunststof is geloven ze mij niet eens :'). Kwaliteit is stukken beter als een wintec.

Enige nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat bij lange ritten van +3 uur het zadel wat heet lijkt te zijn. Alsof je bips in brand staat :P!

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:07

Ik heb even overwogen om een tekna zadel aan te schaffen. Helaas paste hij kwa pasvorm helemaaal niet, of te smal of te breed. Daarbij werd ik continu uit evenwicht gebracht en zal ik 'verkeerd'. Maar dit is voor iedereen anders, probeer het anders bij een zadelmaker uit ;)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 11:08

@N0a, Oke! Dat is evt. dan nog op te lossen met een bontje op het zadel. :Y)

Ik heb bij een zadelmaker geïnformeerd of ze nog steeds ook Tekna zadels hebben.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:08

Ik heb een nieuw bruin Tekna springzadel, niet geschikt voor mensen met lange benen! (Hij is om die reden ook te koop)
Verder een erg fijn zadel, maar ik had m op mijn grote, brede paard liggen, welke ook een redelijk brede schoft had. Ik had er de smalste boom in zitten, en toch was ie eigenlijk nog wat te breed..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 11:14

Ik heb gelukkig maar korte beentjes. :D

Aii dat is wel vervelend loes! Ik laat er sowieso ook een zadelmaker bij komen, ik wil geen risico lopen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 16:10

Ik heb contact gehad met Ruitershop Beerens, ik maak nog even een afspraak wanneer ik langs kan komen om een Tekna te testen! :D Als het dan bevalt kan ze de S-line voor mij bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:15

Indd, na 3 uur heb ik toch ook wel wat last van mijn bibs :')

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 18:04

Zijn er nog mensen die ervaringen hebben met het zadel op een smal paard? :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 22:43

Weet iemand toevallig ook een zadelmaker die aan huis komt met de Tekna S-line in Friesland?

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:47

hee ketly, heb op Roy ook een tekna liggen. Ook een jonkie en in de groei. Hoge schoft en weinig bespiering. Het ligt prima. Qua zit is het even wennen (wat harder dan mijn vorige, maar nu met lamsvelletje erover al fijner) en lekker veel wrong.

Afbeelding

Heb m bij divoza gekocht, kwamen meerdere zadels passen en deze lag het beste.

Edit: ik had trouwens ook een rossner amerika hiervoor. Niet te vergeleken. Deze lag niet goed op mijn paardje, schoof erg. Deze ligt erg stabiel, maar dat kan natuurlijk per paard verschillen. De zit is heel anders, rossner is wel zachter. In de Tekna zit ik wel steviger door de kniewrong

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:57

Ik heb er een te koop :)
Fijn zadel maar werd te smal voor mijn tinker.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 09:55

Dressuur cp112? Je mag wel een pb sturen.

Maria1991, bedankt voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan! :D

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:04

Ik ben juist van Tekna overgestapt op Wintec. Persoonlijk vind ik mijn Wintect velen malen lekkerder zitten.
Tekna bleek qua kussens totaal niet te passen op mijn paard, zadel was te lang en te smal. (overgekocht bij paard, helaas duurde het even voordat hij aan ging geven dat het niet lekker lag. Op het oog lag het zadel goed).
Ik persoonlijk vind het wel piepen als je er met leren chaps/laarzen op zit, daarbij zit het zadel ietwat hard. Ik kreeg de wrongen nooit dusdanig lekker geplaatst dat mijn benen goed lagen.
Het zal ook wel per paard en ruiter verschillen, ik (en mijn paard) kon er in ieder geval niet goed mee uit de voeten.

Edit: Het zadel lag bij mij trouwens wel op een Fries, maar puur mijn ervaringen met het zadel.