Ophangpunt beugelriemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Ophangpunt beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:26

In mijn zoektocht naar een nieuw zadel ben ik er in ieder geval achter gekomen waarom ik op mijn huidige (veelzijdigheids)zadel niet goed kan zitten: het ophangpunt van de beugelriemen ligt als het ware voor mijn been en dit kost me veel kracht om mijn been stabiel op de juiste plek te houden. Ik heb nu 1 zadelmaker op visite gehad (die helaas geen zadel had waar paard en ik beide blij van werden), en op dressuurzadels en een ijslanderzadel gezeten. Bij deze zadels merkte ik meteen dat mijn beenhouding een stuk prettiger was en het me minder pijn kost dan bij mijn eigen zadel om mijn been op de juiste plek te houden. Bij al deze zadels lag het ophangpunt verder naar achter.

Nu vroeg ik me af of dat bij een dressuurzadel de beugelriem altijd verder naar achter (dus meer onder het zwaartepunt van de ruiter) ligt en of het dan dus ook een kenmerk van een veelzijdigheid is dat deze meer naar voren zit. En aangezien ik op zoek ben naar een vlak zadel en dit meer voorkomt bij ijslanderzadels, hoe zit het daar met het ophangpunt van de beugelriem?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 06:46

Ik denk dat het meer ligt aan het bouwjaar van het zadel dan aan het model. Ik heb de indruk dat "tegenwoordig" de beugelophanging in elk geval aanpasbaar is. Hoe oud is je veelzijdigheidszadel als ik vragen mag?

Maartje_M

Re: Ophangpunt beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 07:24

Eeeh, dat is een goede... Ik heb hem in 2010 tweedehands gekocht, maar hij was nauwelijks gebruikt. Dus zeg een jaar of 5?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 07:31

Wie weet dat dat 't dan inderdaad is? Het was het eerste wat in me opkwam.

Verder kunnen dingen als merk ook nog meespelen. En als de twist bij voorbeeld te breed is voor jouw heupen kun je je benen ook al niet netjes tegen je zadel leggen.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een fijne zadelmaker en het probleem voorleggen. Je bent lang niet de enige (vrouw) die de beugelophanging wat verder naar achteren wil :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 08:26

Heb al een paar afspraken staan met zadelmakers :) Ik was gewoon benieuwd of het van het type zadel afhing. Heb namelijk nog een vhz erop gehad en die had het ophangpunt ook aan de voorkant

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:31

VZH zadels hebben de beugelophanging vaak iets verder naar voren. Ze zijn dan ook bedoelt voor een ander soort zit dan een dressuur zadel, waardoor je zwaartepunt iets naar voren komt te liggen. Hoeveel het is, verschilt per zadel. Maar als je in een mooie dressuurzit wilt zitten, gaat een VZHzadel dus inderdaad niet werken.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:33

Ja, bij dressuurzadels ligt het ophangpunt van de beugel verder naar achteren.

Wat ook nog een belangrijk punt is, is dat het zadel goed in balans ligt. Is de boommaat van je zadel iets te krap, dan komt de voorkant van het zadel iets hoger te liggen dan de achterkant.
hierdoor zit je zelf ook minder in balans en wordt je onderbeen meer naar voren gedwongen. ligt je zadel in balans, dan heb je dat niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 08:35

Het gaat mij niet om de mooie zit, maar om een prettige beenligging, en die heb ik nu niet. Maar met een dressuurzadel heb ik dus wel grote kans dat het ophangpunt naar achter zit
Mijn zadel ligt verder wel goed, het is gewoon het type zit dat mijn lichaam niet meer leuk vindt

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:41

Dat vergeten heel veel zadelmakkers/ruitersportwinkels etc. te vertellen. Als ik op zoek ben naar een zadel in een winkel dan test ik eerst de zit en als dat me bevalt doe ik er in de winkel al beugels aan zodat ik weet of het dan nog steeds zit als zou moeten. Kreeg hele scheve gezichten toen ik vervolgens alle zadels afkeurde omdat de beenligging me niet beviel. Laatste drs zadel heb ik overigens op maat laten maken voor het paard. En daar zit ik voor het beeld heel erg mooi in, maar voor het fijn zitten de beugelriemhaken net wat te ver naar voren.

Dressuurzadels hebben de haken verder naar achteren dan springzadels en een VZ zit er tussenin. Dan heb je nog per merk per type zadel verschil waar de ophanging bevestigt is. Het is dus niet zo dat een bepaald merk ze altijd op dezelfde plek doet. Dat is afhankelijk van het model van het zadel.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:03

Ik heb het idee dat het ook wel merkafhankelijk is, die beugelophanging. De goedkopere merken hebben de ophanging toch verder naar voren is mijn ervaring.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 12:23

Ik neig ook heel erg naar op maat laten maken, maar ik laat toch even 1 zadelmaker met verschillende merken komen om eens te testen waar ik lekker op zit. Aangezien ik een erg vlakke zit en weinig wrong wil, zal ik toch wel op maatwerk uitkomen :=