Bareback?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Bareback?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:09

Hee!
Als dit verkeerd staat: Sorry!!
Misschien hebben jullie het toevallig gezien in een ander topic van mij, maar ik ben bezig om met mijn pony te gaan rijden met touwhalster :) Dit gaat al best redelijk, en doe dit zonder zadel.
De reden dat ik zonder zadel rij:
-Ik voel mijn pony beter aan
-Bij het opstijgen in het zadel hangt het zadel al snel scheef (gwn goed aangesingeld, maar ze heeft geen shoft en ze is rond zegma ;)) En dan heb ik er vaak al geen zin meer aan :=

Ik heb alleen nog maar gestapt (en moet nog goed leren sturen met haar ;)), maar nu hoor ik steeds meer dingen over de Bareback?
Is dit een optie voor ons? Wat voor voordelen heeft dit, in vergelijking met het rijden zonder zadel?

Ik ga dit nog niet direct aanschaffen hoor, maar ik ben vooral benieuwd ;) Als het wat is, kan ik er natuurlijk over na denken ;)
Alvast bedankt!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Bareback?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:14

Voordeel is dat het zacht voor jou kont is, en dat je net wat minder glijd en wat meer 'hou vast' hebt dan op die gladde paardenrug.
Ander voordeel is dat als je stuiterd het natuurlijk wat minder belastend is voor je paard. Maar of dit nou echt zo veel verschil maakt, vraag ik me af.

Een nadeel kan ik niet echt noemen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:16

Ik rijd ook meestal met een barebackpad, om min of meer dezelfde redenen :')

Ik ben erg blij met de mijne. Je hoeft je gewoon niet meer druk te maken om het wegglijden, terwijl je wel nog alle voordelen van het zonder zadel rijden hebt. Ik heb het idee dat mijn pony het ook fijner vindt dan helemaal bloot, maar dat komt misschien juist omdat ik steviger zit.

Neem er wel eentje zonder stijgbeugels! Die zijn erg gevaarlijk.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:22

Appelmoes_11 schreef:
Ik rijd ook meestal met een barebackpad, om min of meer dezelfde redenen :')

Ik ben erg blij met de mijne. Je hoeft je gewoon niet meer druk te maken om het wegglijden, terwijl je wel nog alle voordelen van het zonder zadel rijden hebt. Ik heb het idee dat mijn pony het ook fijner vindt dan helemaal bloot, maar dat komt misschien juist omdat ik steviger zit.

Neem er wel eentje zonder stijgbeugels! Die zijn erg gevaarlijk.

Oké, klinkt goed dus!!
Oké, heb er ook al wat over gehoord idd!!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:23

Ik heb al verschillende dingen gezien, dat het rijden zonder zadel/baraback slecht is voor de paardenrug?
Het gewicht word zo niet verdeeld ofzo..? Ik heb hier geen idee van dus, vandaar deze vraag hier nog een keer ;).
En moet je onder de baraback nog een dekje leggen?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:25

je hoeft geen dekje onder je bbp te doen, kan wel.
Een bbp met inlages is ook fijn, dit zorgt voor betere ruggegraadvrijheid en drukverdeling.
(kijk bijv eens naar de barefoot ride-on physio of libra bbp)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:27

thirzanaomi schreef:
je hoeft geen dekje onder je bbp te doen, kan wel.
Een bbp met inlages is ook fijn, dit zorgt voor betere ruggegraadvrijheid en drukverdeling.
(kijk bijv eens naar de barefoot ride-on physio of libra bbp)

Oké :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:51

Maar is het erg dat ik nu nog gwn zo op haar rijd? Ik wil misschien binnenkort gaan draven (ze heeft een hele vlakke draf, je kan amper lichtrijden), kan dit? Of is dit dan echt te belastend?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:59

Als je het niet te lang en vaak is kan het best.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:00

Als je een barebackpad eens goedkoop uit wil proberen dan rij je naar de kringloop en haal je daar een wollen deken die vouw je een paar keer dubbel je doet er een dekensingel omheen en klaar, is het niets kun je hem altijd nog als zweetdeken gebruiken.
Als jij leer om stil te zitten dan is het zeker niet belastend, maar als jij als een stuiterbal op die rug zit dan zal het niet bepaald fijn zijn voor je paard.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:11

Met een bbp of een boomloos zadel kun je sowieso beter niet lichtrijden. Er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat lichtrijden helemaal niet zo licht is voor je paard, maar daar bestaat nog discussie over. Of een boomzadel beter is voor de paardenrug, weet ook niemand zeker :D Het belangrijkste is denk ik dat je zelf gewoon fatsoenlijk kunt zitten en je paard niet stoort. Door zonder zadel te rijden leer je dat absoluut het snelst!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:12

Appelmoes_11 schreef:
Met een bbp of een boomloos zadel kun je sowieso beter niet lichtrijden. Er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat lichtrijden helemaal niet zo licht is voor je paard, maar daar bestaat nog discussie over. Of een boomzadel beter is voor de paardenrug, weet ook niemand zeker :D Het belangrijkste is denk ik dat je zelf gewoon fatsoenlijk kunt zitten en je paard niet stoort. Door zonder zadel te rijden leer je dat absoluut het snelst!

Dat je met een boomloos zadel beter niet kunt lichtrijden is echt ontzettend achterhaald en sowieso niet waar :o Maar dat terzijde.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:14

Kirsha schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Dat je met een boomloos zadel beter niet kunt lichtrijden is echt ontzettend achterhaald en sowieso niet waar :o Maar dat terzijde.

Inderdaad, kan prima met boomloos zadel, zolang je een goede pad met inlages gebruikt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:08

Oeps, sorry, dat had ik niet meegekregen :o Heb een beetje onder een steen geleefd wbt paardrijden.

Ik rijd zelf nooit licht in mijn boomloze zadel, heb het idee dat ik alleen maar aan het stuiteren ben dan :D Maar fijn dat het wel kan!

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:15

Ze zitten lekker je glijd niet weg en stuitert niet :). Natuurlijk niet staan zitten haha. Maar het lijkt me totaal niet slecht. Met gewicht verdeling enzo. Mijn paard loopt onder het zadel minder goed dan zonder. En het zadel ligt goed. Ze vind het gewoon fijner.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:25

Ik heb ook een bbp, maar dat meer omdat ik het wel eens leuk vind om zonder zadel te rijden maar dat op die van mij op de blote rug niet echt prettig is ivm een hoge en doorlopende schoft en een niet bepaald vlakke draf, zelfs met bbp voel je de schoft en ruggegraat nog :P
Met bbp zit je vrij vast wat erg prettig is als je bijv een bocht doordraaft, ook stuiter je wat minder en maakt het rijden zonder zadel een stuk prettiger.
Jou paardje is precies het tegenovergestelde van die van mij dus zal een bbp miss wel fijner zijn dan zonder maar zal geen groot verschil zijn vermoed ik.