Nu nog een nieuwe zadel kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dyslexia

Nu nog een nieuwe zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:12

Hoi Bokkers,

Ik heb een lease paardje van 25 waar ik een eigen zadel vzh richting dressuur 12.5 jaar geleden heb gekocht. Toen was mijn zadel al een jaar of 10 oud dacht ik. Het is een Kieffer zadel en zit als een huis. Zolang ik mijn zadel al heb elke week goed schoon gemaakt en ingevet met zadel crème. De boom is niet gebroken alleen zie je nu wel dat er wat naden en sticksels los gaan en op de lepel wat kleine stukjes kapot gaan. Ik heb 2 opties, een andere zadel kopen voor mijn lease paardje, weet nog niet hoe lang ik hem kan blijven rijden?! Of mijn zadel naar een zadelmaker toe doen , ik denk dat het ook wel een dure rekenig zal kunnen krijgen! Wat moet ik doen?

gina2003

Re: Nu nog een nieuwe zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:14

Je kunt toch vragen wat de zadelmaker nog voor je kan doen en wat dat gaat kosten? en dan kun je altijd nog een keuze maken wat je wilt doen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:19

Als het zadel goed ligt zou ik niks doen. Mijn zadel heeft ook losse stiksels en beschadigingen, maar dat maakt het paard niks uit. :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:23

Mijn paardje is nu 21 jaar oud en dat betekend dat mijn kieffer zadel bijna 17 jaar is, ik zit er ook wel eens over te denken om miss een nieuw zadel te kopen omdat hij idd niet zo mooi meer is, maar ik heb besloten dat ik dat niet ga doen tenzij het niet anders kan, ik weet niet hoelang ik nog op mijn opa-tje kan blijven rijden en vind het eigenlijk zonde van mijn geld om een nieuw zadel te kopen.
Wel heb ik 2 jaar geleden het zadel leeg laten halen en met nieuw wol laten vullen.
Ik denk dat de rekening wel mee zal vallen om je zadel weer op te knappen, je kan natuurlijk altijd een zadelmaker laten informeren wat het zal kosten.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:32

Ik zou inderdaad eerst gewoon vragen wat opknappen kost. Anders kun je een zadelpasser altijd eens vragen of hij tweedehands zadels wil komen passen. Onder de 300 euro moet echt wel kunnen. :D

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 18:11

Mijn zadel heb ik toen gelijk meer over gekocht toen ik mijn lease contract tekende voor Amos, de zadel was voor hem speciaal opgemeten omdat hij een aparte rug heeft. En ze wilde het zadel anders verkopen en ik wilde perse een eigen zadel hebben. Zo en zo wil ik als eerste weten wat ik kwijt ben voor mijn zadel te laten maken.En een andere zadel kopen kan nog altijd al.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:16

Goh als het een maatzadel moet zijn zou ik het niet meer doen want dan is de kans dat je het op een ander paard kunt gebruiken of later kunt verkopen een pak kleiner.
Als het oude nog goed ligt zou ik dat gewoon laten opknappen.
Als er stiksels los zijn op de zweetbladen kun je die eigenlijk ook gewoon zelf vervangen en dan alleen de zit/lepel laten doen een zadelmaker, zal goedkoper zijn.

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 18:26

Zoveel is het ook weer niet kapot of los aan mijn zadel. heb het eens al eerdere laten opvullen en toen was het ook wel wat hersteld, maar dat is erg lang geleden alweer. Ik weet niet precies hoe lang geleden het was geweest.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:49

Als het opvullen al zo lang geleden is dan is het sowieso een goed idee om een keer de zadelmaker te laten komen, het is sowieso verstandig om dat eens in de 1a2 jaar te laten doen afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:53

gewoon de zadelmaker laten komen en zadel na laten kijken, dat is echt iets wat je wel jaarlijks moet doen eigenlijk. Is er al die tijd niets aan gebeurd???

Denk dat je goedkoper uitbent aan reparatiekosten dan aan een "nieuw" maatzadel!

Mistered19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:43

Laat een zadel maker langs komen, kijken of hij nog past zoja wat kost het om hem te laten maken? past ie niet/of te duur? koop dan een ander..

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 15:04

Mistered19 schreef:
Laat een zadel maker langs komen, kijken of hij nog past zoja wat kost het om hem te laten maken? past ie niet/of te duur? koop dan een ander..

Zo wil ik het ook gaan doen , dat ik niet achter af voor heel vele kosten komt te staan.

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:09

Overleggen met de zadelmaker ;)

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 16:09

Ja dat zeker overleggen met de zadel maker. Kijken wat hij er van vind .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:11

Als het zadel nog steeds past, wat zouden die losse naadjes of enkele beschadigingen dan doen behalve dat je het er niet netjes uit vindt zien?

Mijn zadel is ook in verre van nieuwstaat voor mijn merrie, maar daar heb ik toch m'n been overheen dus dat zal mij weinig uitmaken, als het maar past en de boom niet gebroken is :+

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 15:03

Wil het voorkomen dat het erger word met de naden en stiksels. En de kapote stukjes op de lepel niet verder kapot gaan.