Ongebroken of dubbelgebroken bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03Jarig

Ongebroken of dubbelgebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 13:58

Hallo bokkers,
Ik weet dat hier een aantal kenners zitten van de bitten. Ik heb een shetlander van 8,5 jaar en zou graag haar rustig aan het bit laten wennen. Nu welk bitje? Ik hoor veel dubbelgebroken maar ook veel ongebroken dus ik weet het niet meer zo goed. En wat voor bit? Een bustrens, watertrens, d-trens?

Alvast bedankt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:59

Vind persoonlijk de dubbelgebroken bustrens het fijnst maar het ligt ook aan het mondje van je pony, kwestie van uitproberen vind ik.

Luca03Jarig

Re: Ongebroken of dubbelgebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 14:01

Hoe bedoel je mondje van de pony? De gevoeligheid. Ze is een shet en kan dus aardig koppig zijn soms.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:04

Ik zou eerst eens kijken wat voor maat bitje je nodig hebt want in die kleine ponymaatjes is niet alles makkelijk te krijgen.

Luca03Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 14:05

Ik heb er een trensje ingehad van 11,5 maar dat is toch een tikje te groot
Dus 10 of 10,5

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:06

ik zou in ieder geval niet voor een watertrens gaan :n

Luca03Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 14:08

romyloverrr schreef:

Mag ik vragen waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:11

Ongebroken of een D liggen het rustigst.
En inderdaad maat mond is ook in beeld, niet alle soorten zijn in een kleine maat beschikbaar

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:12

Idd zou ook wel eens willen weten waarom geen watertrens. Ik rijd mijn pony al 12jaar met watertrens eerst enkel gebroken en nu dubbel gebroken. Loopt ze toch fijner op.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:17

Luca03 schreef:
romyloverrr schreef:

Mag ik vragen waarom niet?

ik vind dat er te snel velletjes tussen komen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:19

Denk dat die ringen kunnen draaien tijdens het rijden, kan het vel tussen raken. Maar om dat te voorkomen kan je van die rubberen ringen er rond doen.
Rij de mijne ook op een dubbelgebroken watertrens en rij al jaren verschillende paarden hiermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:19

Ik zou vooral op de dikte van het bitje letten. Er zijn erg veel vrij dikke bitten te koop, omdat dat zogenaamd vriendelijk is, maar in zo'n klein shetlanderbekkie past dat helemaal niet fijn. Probeer dus een beetje een dun bit te vinden, wat fijn in zijn mond past :)

Luca03Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 14:25

Ik rij het liefst met bustrens omdat ik ook watertrens dat van de velletjes vervelend idee vind.
Ik wil eigenlijk het bit dat het stilste ligt en daarna opzoek naar dikte :) Ik gebruik geen sperriem, ga ik ook nooit doen en zeker niet bij haar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:31

Een bit moet passen bij de anatomie van het paardenhoofd, bij het niveau van paard én ruiter en bij de voorkeuren van paard én ruiter.

Dus je zult eerst moeten proberen om er achter te komen hoeveel beschikbare ruimte in de paardenmond is. Bij het uitzoeken van een bit moet je namelijk kijken naar de plaats van de mondhoeken in verhouding tot de lagen, de breedte van de mond tussen de mondhoeken, de vorm van het verhemelte en de breedte en dikte van de tong.

Vooral bij kleine pony's is het veelvoorkomend dat ze weinig ruimte hebben (smalle mondspleet, dikke tong, laag verhemelte etc) voor een bit. Vaak zijn de bitten te dik wat voortdurende spanning van de onderkaakspieren tot gevolg kan hebben (wat weer pijn kan veroorzaken).

Dus probeer sowieso een smal bit te kiezen.

Het type bitring (watertrens, bustrens, D-trens of kneveltrens) hangt wederom af van het niveau van paard en ruiter en van de voorkeuren. Ze hebben elk hun voor- en nadelen.
Een watertrens laat het mondstuk vrijer bewegen in de mond t.o.v. een kneveltrens waarbij het mondstuk mooi stil ligt. De bus- en D-trens liggen daar tussen in.
Je moet dus goed kijken wat je pony het fijnste vindt.

Hetzelfde geld ook voor het type mondstuk (ongebroken versus gebroken). Indien er al weinig ruimte is, vooral i.c.m. een laag verhemelte zal een ongebroken mondstuk of zoiets als een myler het fijnste zijn.

Gebroken bitten drukken al snel in het gehemelte indien de mond klein is. Bij smalle onderkaken kunnen dubbel gebroken mondstukken pijnlijk op de lagen drukken.

Een hoop informatie, maar ik hoop dat je hier iets mee kan. Mijn persoonlijke advies zou in ieder geval een ongebroken trens zijn of een dusdanig gebroken bit welke niet overduidelijk kan scharnieren zoiets als de myler. Qua bitringen zul je dus moeten kijken wat je pony het fijnste vindt.

[edit] Qua watertrensen en velletjes: of je mondstuk is te klein waardoor de velletjes er sneller tussen raken of je kunt dit oplossen door middel van rubberen bitringen. Let er hier wel bij op dat je mondstuk dan enkele mm's kleiner van wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:36

Morganlefay schreef:
Ongebroken of een D liggen het rustigst.
En inderdaad maat mond is ook in beeld, niet alle soorten zijn in een kleine maat beschikbaar

Jawel hoor. Mijn Arab heeft maat 10,5. Kan gewoon alles krijgen. Moet alleen bestellen op Internet.