hoe kun je t beste je zadel onderhouden? tips en trucs?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kobuss1

hoe kun je t beste je zadel onderhouden? tips en trucs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 07:44

Ik heb sinds vrijdag een probeer-zadel van de zadelmaker die langs geweest is. Mijn eigen zadel blijkt inderdaad niet meer goed te zijn. Nu wil ik dat nieuwe zadel gaan kopen, t ligt goed, ik zit er beter door, t kost alleen een rib uit mn lijf :$ , maar vooruit maar weer ;) .
Voor mijn vorige zadel heb ik niet zo heel goed gezorgd, (daar is t overigens niet van kapot gegaan ofzo hoor) ik was geen regelmatige invetter zeg maar. Wel het zand er af met een borsteltje en af en toe met een leer-poets-doekje erover.
Ik zal wanneer ik het nieuwe zadel ga betalen nog wel vragen aan de zadelmaker hoe ik dit t beste kan gaan onderhouden, zo'n duur zadel wil ik wel zuinig op gaan zijn.
Maar ik vroeg me af hoe jullie je zadel onderhouden?
Er zijn mensen bij mij op stal die hun zadel vrijwel nooit schoonmaken of invetten (en die zien er ook nog goed uit) en er zijn er die dat maandelijks doen.
En steken jullie je beugels op? Nu ben ik weer bang dat er krassen op gaan komen oid. (ben opeens een Miep als t zoveel geld kost zeg...?! )
Ik ben benieuwd hoe de meesten hun zadel mooi en goed houden? (en natuurlijk benieuwd wat de zadelmaker zal adviseren, maar dat hoor ik later.)

rapunzelx

Re: hoe kun je t beste je zadel onderhouden? tips en trucs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 07:48

Als het mogelijk is zou je de beugels achter het zweetblad kunnen laten hangen in plaats van ervoor. Mijn vorig zadel was ook een leren, 1x in de week zo'n poetsdoekje. en 1/2 x in de maand even lekker invetten. Het zadel was nog redelijk netjes.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 07:50

Voor de beugels heb je hoesjes zodat ze je beugels wel op kan steken, maar ze je zadel niet beschadigen. Kosten € 3,95 per paar.
Verder ben ik echt heel zuinig op mijn spullen. Mijn zadel, laarzen, etc. vet ik 1 keer per maand in.
Heb mijn laarzen nu 12 jaar en zien er nog perfect uit. Mijn zadel is inmiddels 22 jaar oud en ziet er ook nog erg goed uit voor zijn leeftijd.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:41

Mijn beugels gaan er altijd af, ik heb enkele stijgbeugelriemen met zo een T-haakje aan de onderkant dus dat gaat heel makkelijk. Je hebt inderdaad van die zakjes om stijgbeugels in te doe, kost niet veel, of je neemt een oud setje washandjes die je met een speldje of elastiekje vast maakt. Stijgbeugels onder je zweetblad is volgens mijn zadelmaker helemaal niet goed voor je zadel. Ik heb ook altijd een fleece hoes over mijn zadel. (Die waterafstotende zijn niet goed, dan krijgt je zadel te weinig lucht en dan gaat het stikken. Na het rijden laat ik mijn zadel even luchten, eventueel met een doekje met wat leerconditioner op erover, drogen en dan gaat de hoes erover.
Ik poets hem 1x in de 2 a 3 maanden helemaal, maar dan ook echt elk minuscuul plekje. Eerst met zadelzeep en dan met leerconditioner. Metalen stukjes eraan doe ik ook 2x in het jaar met metaalpoets, en altijd goed afdrogen na het gewone onderhoudt. Dan roesten ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:47

Eerlijk? 1x in de 3 maanden vet ik m in en laat een dag intrekken, doekje erover en voor de rest helemaal niks.
Zadel is 15 jaar oud en mijn stalgenootje geloofde nog dat ik een nieuw zadel had gekocht :D

Stijgbeugels steek ik altijd op, singel is nog steeds de orginele na 15 jaar en als je echt bang bent voor de stijgbeugels heb je daar inderdaad van die speciale hoesjes voor die niet zo duur zijn.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:55

De beugels zitten bij mij achter de zweetbladen vast, dus dat scheelt al een hoop. Overigens vetten de eigenaar en ik heel vaak. Twee á drie keer per week, sowieso na een bezoek aan het strand en dan nog gewoon doordeweeks.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 10:14

2 a 3 keer per week?? Wow dat ga ik sowieso niet redden! Maandelijks zou een goede optie zijn, bijvoorbeeld elke 1e zaterdag van de maand ofzo. (Om de regelmaat er in te houden)
En van die hoesjes voor beugels of washandjes is ook een goed idee!!
K heb ze nu gewoon naar beneden hangen maar dat is ook niet echt handig en eraf halen met riem en al al helemaal niet..

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:17

ik poets na rijden altijd mn zadel met babydoekjes altijd op zondag even een vetje erop:)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:22

MyHorseGirl schreef:
De beugels zitten bij mij achter de zweetbladen vast, dus dat scheelt al een hoop. Overigens vetten de eigenaar en ik heel vaak. Twee á drie keer per week, sowieso na een bezoek aan het strand en dan nog gewoon doordeweeks.

Te veel invetten is ook niet goed hoor, het vet trekt dan te veel door het leer en in bv. De kussens, het zitvlak heeft ook een vulling daaronder dus daar trekt dat ook in, kniewrongen,... Dat begint dan te rotten en dan krijg je een heel ongelijke boel.
Vroeger verzorgde ik mijn materiaal elke eerste zaterdag van de maand. Maar uiteindelijk was dat op dat moment helemaal niet nodig. Nu gaat er enkel een doekje over als het wat vuil is (denk aan zweet, regen, modderspatjes,...) en eens in de paar maanden echt volledig.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 11:19

Leen schreef:
MyHorseGirl schreef:

Te veel invetten is ook niet goed hoor, het vet trekt dan te veel door het leer en in bv. De kussens, het zitvlak heeft ook een vulling daaronder dus daar trekt dat ook in, kniewrongen,... Dat begint dan te rotten en dan krijg je een heel ongelijke boel.
Vroeger verzorgde ik mijn materiaal elke eerste zaterdag van de maand. Maar uiteindelijk was dat op dat moment helemaal niet nodig. Nu gaat er enkel een doekje over als het wat vuil is (denk aan zweet, regen, modderspatjes,...) en eens in de paar maanden echt volledig.

Hahaha dus zo slecht deed ik het dan voor jouw begrippen niet @Leen !!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:39

Heel eerlijk, ik heb mijn zadel nog niet zo lang (ongeveer 2 jaar) Heb hem in al die tijd nog nooit ingevet en hij ziet er nog steeds zo uit als bij de aankoop. Misschien dat dit nog iets verandert als ik hem wat langer heb en als er viezigheid of iets op zit zal ik het er wel af halen, maar verder doe ik er niet veel aan. Wel heb ik mijn beugels achter het zweetblad en heb ik van die beugelhoesjes.
Denk trouwens dat het ook beetje afhangt van wanneer je rijd enzo, bij onze buren hebben ze bijv. alleen maar een buitenbak dus die rijden ook in slecht weer als regen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:42

Bij intensief gebruik zou ik zeggen maak het 1x per maand compleet schoon en vet het is. Tussendoor even een doekje eroverheen voor het grove vuil. Te veel invetten is inderdaad ook niet goed. Alles waar TE voor staat is zelden goed. :D

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:57

Eerlijk.. 1x in het half jaar.. :oo Maar dan ook meteen een grote schoonmaak. Eerst al het zand uit de spleetjes en gaatjes, dan met de lucht compressor het verstopte zand weg/schoon blazen, daarna met zadelzeep van Anky en dan goed invetten. Laat het altijd goed intrekken en dan met zo'n pantykous uitwrijven.

Na het rijden ga ik met een doek over mijn zadel hangen en mijn zadel hangt in een verwarmde kamer met een fleecehoes erover. Mocht ik in de stromende regen of door een modderbad gereden hebben maak ik het wel meteen schoon en vet ik het in.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:03

Ik vet eens in de 1 a 2 maanden. Mijn beugels steek ik niet op, die laat ik gewoon hangen.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:12

We hebben alleen een buitenbak, rijd dus ook in regen etc.
Als er modder op zit veeg ik het even met een handdoek af, verder vet ik het ongeveer 2 a 3 keer per jaar in. Is een nieuw zadel en ze hebben geadviseerd om niet te vaak in te vetten aangezien te vaak ook slecht is.
Mijn dressuurzadel heb ik nu 2 jaar en misshien 3 keer ingevet ofzo.. ziet er ook nog super uit..

bij mijn springzadel steek ik de beugels nooit op, ik 'klap' ze altijd over het zadel met een handdoek eronder zodat de beugels niet op het zadel komen.
Bij het dressuurzadel laat ze hangen of klap ik ze er ook over omdat dit anders niet in mijn kast past..

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:52

1 x per maand invetten en elke week met glycerol. zadel ziet nog als nieuw uit. Wordt wel intensief gebruikt. Na regen we goed schoonmaken met zachte borstel en handdoek.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:04

Leen schreef:
MyHorseGirl schreef:

Ja ik zeg wel vetten, maar wij hebben zowel zo'n tack cleaner en conditioner. De cleaner gebruiken wij het meest, die maakt dus gewoon echt 'schoon' als het ware en de conditioner die vet echt in. De cleaner gebruiken wij vaker dan de conditioner. Zadel ziet er overigens top uit en is heel soepel.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:07

Mijn tuig wordt sowieso elke maand netjes met zadelzeep goed schoongemaakt ( en dan niet even kort erover,maar ook echt goed) en lederolie doe ik op gevoel. Als het tuig iets droog aanvoelt gaat er gewoon een likje op.
Ben zelf een ontzettende miep mbt schoonhouden tuig ( heb een ontzettende hekel aan hard tuig := ) en op deze manier blijft alles mooi soepel.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:07

Ik maakte mijn zadel iedere week schoon met zadelzeep met glycerol, met warm water en een sponsje. Daarna goed droog maken en eens per maand invetten.
Zadel bleef altijd heel erg mooi.

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:57

Ik heb een oude zadel vzh richting dressuur die ik elke week schoonmaak met zadel zeep en in smeer met zadel crème omdat ik dat veel fijner vind dan zadel vet. Na het rijden haal ik wel de singel en doekje eraf en maak de beugels schoon als dat moet.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 18:14

Nou, het advies van mijn zadelmaker waar ik zojuist ben gaan betalen:
"Op gevoel"
Ja maar hoe vaak is dat?
" ja de onderste zweetbladen in de olie of vet zetten, en de rest ja als t vies is schoonmaken en insmeren met deze leercreme"
Dussss... Ik moet t op gevoel gaan doen ....
Daar kan je wat mee.. :-S
Hahaha!

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:23

Ik doe 1x in de maand goed al het tuig schoonmaken (leerzeep+invetten) en 1x in de week even met vochtige doekjes (babydoekjes) afnemen. M'n tuig ziet er nog erg goed uit en het is lekker soepel.te vaak is niet goed, dat deed ik vroeger vaak en dat zadel is nu niet helemaal meer correct..