, maar vooruit maar weer
.Voor mijn vorige zadel heb ik niet zo heel goed gezorgd, (daar is t overigens niet van kapot gegaan ofzo hoor) ik was geen regelmatige invetter zeg maar. Wel het zand er af met een borsteltje en af en toe met een leer-poets-doekje erover.
Ik zal wanneer ik het nieuwe zadel ga betalen nog wel vragen aan de zadelmaker hoe ik dit t beste kan gaan onderhouden, zo'n duur zadel wil ik wel zuinig op gaan zijn.
Maar ik vroeg me af hoe jullie je zadel onderhouden?
Er zijn mensen bij mij op stal die hun zadel vrijwel nooit schoonmaken of invetten (en die zien er ook nog goed uit) en er zijn er die dat maandelijks doen.
En steken jullie je beugels op? Nu ben ik weer bang dat er krassen op gaan komen oid. (ben opeens een Miep als t zoveel geld kost zeg...?! )
Ik ben benieuwd hoe de meesten hun zadel mooi en goed houden? (en natuurlijk benieuwd wat de zadelmaker zal adviseren, maar dat hoor ik later.)

Maar dan ook meteen een grote schoonmaak. Eerst al het zand uit de spleetjes en gaatjes, dan met de lucht compressor het verstopte zand weg/schoon blazen, daarna met zadelzeep van Anky en dan goed invetten. Laat het altijd goed intrekken en dan met zo'n pantykous uitwrijven. 
) en op deze manier blijft alles mooi soepel.