Sprenger Dynamic of Myler level 1

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jolienvdb

Sprenger Dynamic of Myler level 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:10

Hey iedereen,
Ik had een vraagje over wat bitjes. Momenteel rijd ik met een trust bitje, mijn paard reageert er erg goed op, maar hij is iets te smal naar mijn goesting (is een 14,5, maar zonder de 'kromming' meegerekend, waardoor hij dus iets te klein uitvalt)

Afbeelding

Ik wil dus liefst blijven bij een 'voorgevormd' bitje; maar ik twijfel nu dus tussen 2:
-een Sprenger Dynamic (zie foto hieronder)

Afbeelding

-of een Myler bitje (zal dan wel eentje moeten vinden van de juiste maat)

Afbeelding

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die wat meer uitleg kunnen geven over hun voorkeur en waarom :) En welke misschien het dichtst aansluit bij mijn vorige bit, want ik weet dat hij niet goed reageert op een dubbelgebroken bitje.
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door jolienvdb op 16-02-14 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Sprenger Dynamic of Myler level 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:12

Wil je notenkraker effect op de tong, dan ga voor de Sprenger. Myler heeft verschillende mondstukken, wat er op de foto staat geeft niet hetzelfde effect als de Sprenger.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:14

Ik merk zelf met de sprenger dynamic dat mijn paard het beter aanneemt en er fijner op loopt. Hij is wat rustiger met zijn mond en makkelijker te 'sturen' :) lastig is het om een fijn bit te vinden!

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:15

Cassidy schreef:
Wil je notenkraker effect op de tong, dan ga voor de Sprenger. Myler heeft verschillende mondstukken, wat er op de foto staat geeft niet hetzelfde effect als de Sprenger.

Ja dat wist ik, maar mijn paard reageert vb niet goed op een dubbelgebroken, ik vraag me dan af of myler niet mer daarop lijkt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:15

En ik hoor alleen maar goede berichten over de Myler comfort snaffle. Blijft een kwestie van uitproberen wat je paard het lekkerste vindt. En dat kan kostbaar worden.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:16

Bunga schreef:
Ik merk zelf met de sprenger dynamic dat mijn paard het beter aanneemt en er fijner op loopt. Hij is wat rustiger met zijn mond en makkelijker te 'sturen' :) lastig is het om een fijn bit te vinden!

Bedankt voor je reactie! De mijne is ook echt een 'prutser', dus kan wel helpen dan :)
Welja ik heb een fijn bit, maar iets te klein jammergenoeg :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:16

jolienvdb schreef:
Cassidy schreef:

Ja dat wist ik, maar mijn paard reageert vb niet goed op een dubbelgebroken, ik vraag me dan af of myler niet mer daarop lijkt?

Myler werkt meer als stang en niet als dubbelgebroken.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:17

Cassidy schreef:
jolienvdb schreef:

Ok dankje :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:20

Misschien kun je een keer een Myler comfort snaffle van iemand lenen? Ik weet dat er in het verleden ook winkels waren waar je bitten kon uitproberen, maar de winkels waar ik dat van wist, die bestaan niet meer.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:22

Cassidy schreef:

daar ben ik het helemaal niet mee eens.. :o

Myler level 1 bitjes liggen juist erg fijn in de mond, en doordat ze anatomisch gevormd zijn liggen ze zeker niet in de mond als een stang.. Maar voor veel paarden zelfs veel aangenamer dan een enkel of dubbelgebroken bitje.. Want een stang is recht, dus dat is best 'hard' en scherp qua inwerking voor een paard omdat het de tong naar beneden kan 'knellen' en het ook 'hard' is meteen als je eraan zou trekken omdat het recht is en dus niet beejte meegeeft door eventuele plooiing wat een enkel of dubbelgebroken bitje wel kan doen.. (even 'extreem' voorgesteld dan ;) )

Maar goed! :D da's mijn idee natuurlijk.. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:25

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-02-14 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:25

Cassidy schreef:
Misschien kun je een keer een Myler comfort snaffle van iemand lenen? Ik weet dat er in het verleden ook winkels waren waar je bitten kon uitproberen, maar de winkels waar ik dat van wist, die bestaan niet meer.

Normaal doen zowel sprenger als myler idd aan 'bitbanking' en kan je door het tijdelijk te betalen, een dag of 10 lenen en uitproberen en terug brengen zonder verdere aankoopverplichting! :)

Ik ga eens navragen Jolien bij P. welke maat hij heeft om eventueel eens te proberen :)

Van de Myler ben ik in ieder geval enorm tevreden en iedereen die ik tot nu toe ken en die gebruikt, is enorm positief en wilt voorlopig niets anders meer.. ;)

Paarden durven vaak veel makkelijker te zakken met hun hoofd, lopen niet gemakkelijk 'gevangen', doordat het anatomisch gevormd is en niet al te dik ligt het ook heel fijn in de mond (zeker bij paarden met weinig ruimte in de mond), doordat de zijkanten afzonderlijk draaien is het voor paarden vaak veel duidelijker qua stelling/buiging/wendingen,...

Maar elk paarden zijn vaak heel kieskeurig qua bitten.. Dus als je ze kan proberen, zou dat het beste zijn natuurlijk ! :D (maar dat weet je zelf ook wel natuurlijk ;) )

veel succes, want is niet gemakkelijk om een bit te vinden waar ze erg fijn op lopen!! :)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:27

Cassidy schreef:
Een stang is niet per definitie recht. Een stang kan een tongboog hebben. De druk kan echter wel verschillend zijn al naar vorm van bitstuk.

http://mylerbitsusa.com/bit_select.shtml

Oke, feit, maar myler is anatomisch gevormd en linker en rechterkant bewegen afzonderlijk van elkaar en in't midden zit er een los 'buisje' ;) Dus toch nog een heel verschil lijkt mij? :)
(als je begrijpt wat ik bedoel? :) )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:28

Met de Myler comfort snaffle heb je geen notenkrakereffect op de tong. Dubbelgebroken werkt meer in op de lagen. De comfort snaffle werkt in op tong maar zonder notenkrakereffect.

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:40

Er staat een advertentie op marktplaats waarbij een ruitersportzaak myler bitjes aanbiedt met 'niet goed, geld terug garantie'. Wellicht is dat een optie? Ik rijd mijn paardje met een myler level 1, gaat ze super op. Ze reageerde veel te heftig op de bitjes ervoor, waaronder ook een sprenger. Maar goed, elk paard reageert natuurlijk weer anders...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:41

Groot fan de van myler, beide paarden lopen hier heel fijn op itt de eerder geprobeerde dubbelgebroken bitjes. Ze vallen groot, wat nu misschien een voordeel kan zijn.

Ik vraag mij alleen af, als je tevreden bent over de trust, waarom zoek je die niet in een maat groter (of is dat niet mogelijk).

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:43

@Marjonneke: Welja ik woon in België, dus om uit Nederland te verzenden zal dat wsl niet makkelijk zijn, maar ik kijk even of er hier in de buurt iets is waar dat mogelijk is :)

@RianneH: Bedankt voor je reactie! Idd het is niet mogelijk, anders had ik het meteen gedaan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:35

Cassidy schreef:
Een stang is niet per definitie recht. Een stang kan een tongboog hebben. De druk kan echter wel verschillend zijn al naar vorm van bitstuk.

http://mylerbitsusa.com/bit_select.shtml

Een stang is een bit met hefboomwerking dat zijn de simpele mylers niet :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:36

Yvank_ schreef:

Een stang is een ongebroken mondstuk, of daar scharen aan vastzitten maakt voor de benaming niet uit.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:40

Cassidy schreef:
Yvank_ schreef:

Een stang is een ongebroken mondstuk, of daar scharen aan vastzitten maakt voor de benaming niet uit.

Nee nee...

Een stang heeft altijd een hefboomwerking en een recht ongebroken mondstuk is gewoon een ongebroken trens.. Wereld van verschil, aleen veel mensen noemen een ongebroken trens een stang en schieten meteen in de stress als ze dan denken dat je met een stang rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:40

Inderdaad eilleen...

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:36

Ok, allemaal bedankt voor jullie reacties! :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:30

Myler :-)