Stübben Siegfried onderhouden??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DutchRiders

Stübben Siegfried onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:41

Hoihoi,

Wij hebben sinds een paar weken een nieuw Stübben Siegfried zadel.
Natuurlijk is het onderhoud erg belangrijk...

Heeft iemand ervaring met het goed onderhouden van zo'n zadel?
Welk ledervet is geschikt? En de bruine kussens van dit zadel, waarmee kan ik die het beste onderhouden?

Alvast bedankt :j

Emperor

Re: Stübben Siegfried onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:47

Kun je dat niet het beste vragen aan je zadelmaker?

Ik maak elke week mijn zadel schoon; eerst met een (schoen) borsteltje langs de naden waar het zand gaat zitten, daarna met zadelzeep ( niet laten schuimen zodat het leer ook wat voeding heeft ) daarna doe ik de zitvlak, singelriemen en stijbeugel riemen met Stubben haminol.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:48

Een zadel is een zadel, ik zou lekker rapide lederdressing halen en dat gebruiken.
Of gewoon blanke ledervet, zwart klinkt neem ik aan al niet logisch op bruine kussens.
Zadelzeep hebben ze overal wel.. Ik heb altijd een vloeibare spray.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:48

xCarfield schreef:
Ik maak elke week mijn zadel schoon; eerst met een (schoen) borsteltje langs de naden waar het zand gaat zitten, daarna met zadelzeep ( niet laten schuimen zodat het leer ook wat voeding heeft ) daarna doe ik de zitvlak, singelriemen en stijbeugel riemen met Stubben haminol.

Dito hier. Eerst met een zachte borstel het zand verwijderen, dan schoonmaken met zadelzeep. Maar de rest heb ik toen behandeld met blanke Rapide ledercréme.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:49

Stubben geeft geen garantie meer op het zadel als het niet met stubben Hamenol (soort vet) is onderhouden!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:50

Serieus? Is dat nieuw? Niet dat ik ooit aanspraak heb hoeven te maken op de garantie, maar had daar nog nooit van gehoord.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:55

De vertelde de vertegenwoordiger van stubben me. Het leer in anders gelooid als andere merken en Hamenol is daardoor geschikter voor onderhoud.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:19

Ik maak mijn zadels schoon met wat zadelzeep van stubben meestal. Enkel vetten wnr het nodig is en vooral: stiksels vermijden (anders gaan ze te snel lossen, doorscheuren.. heb een stubben Siegfried. Erg fijn zadel. Juist aan de zit is het stiksel nu aan het lossen.. heb het al wel meer dan 10jaar hoor ;) )
Mr voor elk zadel of tuig geldt dat je stiksels en vet moet mijden. Anders ga je er te snel problemen mee krijgen. Mr denk dat het het belangrijkste is dat je het gewoon proper probeert te houden door een droge
Katoenen doek bv eroverheen te gaan als het wat vuil is en eventueel een keer met een beetje zadelzeep als je het ergens goed en langzaam kan laten drogen en zeker niet te nat maken ook niet :)

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:37

Bedankt voor de reacties, maar even gaan kijken naar stübben hamanol dan... ;-)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:39

friesam schreef:
Stubben geeft geen garantie meer op het zadel als het niet met stubben Hamenol (soort vet) is onderhouden!

Klopt, maar is ook echt het beste spul voor je zadel. Eerst met de stubbenzadelzeep, en daarna met de Hamenol invetten. Super spul!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:42

Ik heb een Stübben roxanne maar ik maakte hem maandelijks schoon met lederolie.
Tussendoor met Stübben zadelzeep en hij ziet er nog goed uit.
Ik gebruik altijd deze:
https://www.google.be/search?q=stubben+ ... B600%3B600

En deze heeft ook de leuke eigenschap dat hij antslip werkt. Een beetje op de zweetbladen voor je erop stapt en je zit bij wijze van spreken aan je zadel vastgeplakt :Y)