Ervaring met de Fiaterre van Per Mi Cavallo

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hanjaas

Ervaring met de Fiaterre van Per Mi Cavallo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 21:10

Ik wil mijn arabiertje graag bitloos beleren en inrijden. Ik heb dus een kaptoom nodig voor handwerk en een bitlooshoofdstel. Heeft iemand ervaring met de Fiaterre? Het lijkt mij wel een heel fijn hoofdstel, maar kan er helaas niet veel informatie over vinden. Ik zou het hoofdstel ook gebruiken om mee buiten rijden. Maar paardje is heel werkwillig en braaf, maar geen idee wat hij doet als er iemand op zijn rug zit.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:49

Hanjaas schreef:
Ik wil mijn arabiertje graag bitloos beleren en inrijden. Ik heb dus een kaptoom nodig voor handwerk en een bitlooshoofdstel. Heeft iemand ervaring met de Fiaterre? Het lijkt mij wel een heel fijn hoofdstel, maar kan er helaas niet veel informatie over vinden. Ik zou het hoofdstel ook gebruiken om mee buiten rijden. Maar paardje is heel werkwillig en braaf, maar geen idee wat hij doet als er iemand op zijn rug zit.

Misschien heb je hier iets aan?
http://www.permicavallo.nl/fotopagina-b ... p#fiaterre

Cemlys

Re: Ervaring met de Fiaterre van Per Mi Cavallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:43

Ik heb de fiaterre (kaptoom en sidepull ineen), mooie kwaliteit leer en heel fijn om mee te werken. Ik longeer er mee (bijgezet) en rijd bitloos met sidepull normaal, dus ideale combinatie.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:31

Ik heb hem ook. Voor rijden vind ik hem niet prettig persoonlijk. Voor longeren vind ik het een enorm nadeel dat de neusriem zo schuift. Ik moet hem superstrak doen wil hij op zn plek blijven als ik de middelste ring op de neus gebruik.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:58

Ik ontwierp enkele jaren geleden deze neusriem (ovaal met 5 lichte D ringen) voor mijn eindwerk zadel-en gareelmaker eerste jaar 2010 en plaatste trots foto's op paardnatuurlijk van m'n eerste ontwerp:
http://www.mijnalbum.be/Album=ZNHX6XBB

Was door een topic die ik gestart ben op paardnatuurlijk voor tips om m'n eigen bitloze hoofdstel te maken.

Daar kreeg ik het advies van iemand om een brede, zacht onderlegde neusriem te maken en nog paar andere zaken, want dat vond zijn paard het prettigst.
Ik was enorm blij met dit advies en ging meteen aan de slag!
Ik koos voor een brede, zachte, ovaalvormige neusriem met zachte padding eronder en 5 lichte ringen (omdat ik vaak kaptomen zag met van die zware ijzeren ringen en dat leek me niet fijn voor het paard, ik wou daarom zelf graag een paardvriendelijke maken).
Helaas pindakaas.... mijn paarden gingen enorm gaan hangen op deze neusriem toen ik deze wou testen.
Nochtans was het advies van iemand op paardnatuurlijk om een brede zachte neusriem te maken. Ik begreep het niet en was erg teleurgesteld.
Onlangs zag ik een foto van die persoon die me toentertijd op paardnatuurlijk geadviseerd had, hij reed namelijk met een knoert van een hackamore met hele lange scharen en inderdaad een brede, zachte neusriem.........vanzelfsprekend dat er dan een brede zachte neusriem gebruikt wordt als je met z'n hackamore rijdt... Het lijkt nogal de mode op Paardnatuurlijk om te dwepen met zachtheid, maar zo zie je maar, er school een heel andere waarheid achter deze bewering.
Ik was blij toen ik dit zag, want bleek dat het advies die ik kreeg heel wat info te kort schoot. Zo zie je maar...
Neusriemen zoals de fiaterre zijn goed om te longeren, maar voor het fijnere werk, zoals rijden en grondwerk durven paarden gaan hangen op zo'n brede, zachte paardvriendelijke neusriem, wat ook mijn paarden dus deden.
Gewoon buitenritjes lijkt me geen probleem als je paard goed in de hand is, maar voor een jong paard....

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:37

Helemaal eens met jouw bevindingen Cambiar. Mijn paard ging erg hangen op de fiaterre, ook op de academische kaptoom met rijden. Voor rijden vind ik persoonlijk alleen een kingekruist hoofdstel werken. Voor longeren gebruik ik de fiaterre. Wat wel fijn is, dat je de dubbele longe door de sidepullringen aan de fiaterre kunt halen. Bij een academische kaptoom waren de ringen daarvoor te smal. Mijn paard loopt gauw te diep met dubbele lijnen, maar met de fiaterre blijft ze mooi op de loodlijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:34

Ah...da's ook weer een leuke tip die ik kan gebruiken van die ringen en longeertouw dat erdoor moet kunnen ;-) :D .
Idd, zag dat je met de kingekruiste rijdt. Los als er niets gebeurd, goeie release...lijkt me nog het beste. Daarop zijn enkele van m'n ontwerpen gebaseerd (maar is niet kingekruist, wel met goeie release)