Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
DaraBariton schreef:gewoon goed vastmaken bij de staart dan blijft hij wel liggen alleen als het waait zal hij wel bewegen dus als je een paard hebt dat daar niet bang voor is kan het makkelijk en anders.... jezelf goed vasthouden

) Nibbit schreef:Huh een uitrijdeken voor een ongeschoren paard? Dan krijgt ie het juist nog warmer en gaat nog meer zweten

Chroosje schreef:Heb geen ervaring met zulke dekens dus niet lachen
Maar omdat ze na een tijdje gaat zweten, aardig lange haren heeft en we in de uiterwaarden rijden (waar het dus flink waait!) dacht ik dat het misschien zou kunnen helpen tegen de wind/kou, maar ik heb denk ik verkeerd gedacht
Lara_Silver schreef:Ja het kan maar het lijkt me enorm irritant.... Ik heb bij mijn pony expres met een klein dekentje laten staan, dus vanaf de schoft tot de kont, en de hals, borst, benen en buik geschoren. Zo zijn de nieren bedekt met een vachtje en heb je dat soort zaken niet nodig. Normaal gezien heeft een ongeschoren paard geen rijdeken nodig, dat is er echt voor om de nieren van een geschoren paard warm te houden terwijl deze nog niet warm gestapt is of eventueel op buitenrit.Chroosje schreef:Heb geen ervaring met zulke dekens dus niet lachen
Maar omdat ze na een tijdje gaat zweten, aardig lange haren heeft en we in de uiterwaarden rijden (waar het dus flink waait!) dacht ik dat het misschien zou kunnen helpen tegen de wind/kou, maar ik heb denk ik verkeerd gedacht
Inderdaad, fout gedacht. De paardenvacht heeft een prima werkend vachtmechanisme dat onder voorwaarde van warmtetoevoer (dus beweging) het vocht vanaf de huid naar de puntjes van de haren transporteert om het daar te laten verdampen. De huid is allang droog, ook als het paard er nog bezweet uit ziet. Gooi er een deken op en je verstoord deze functie.