Rijden met uitrijdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chroosje

Rijden met uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 20:29

Hoi! Kon het even niet zo snel vinden, maar zou je eventueel ook kunnen rijden met een uitrijdeken? Dus niet alleen losrijden/uitstappen, maar ook echt rijden?

Groetjes, Carmen

Laulitz

Re: Rijden met uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:31

Ik heb er mee gereden, gaat prima alleen niet als je buiten rijdt/bij veel wind want dan heb je kans dat de deken weg waait

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:31

ja hoor dat kan. doen wij regelmatig als het echt koud is

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:32

Ja hoor, ik rijd er ook mee. :)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 20:35

En zou je hiermee ook buiten kunnen rijden, niet in de bak, maar echt buiten?

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:37

Chroosje schreef:
En zou je hiermee ook buiten kunnen rijden, niet in de bak, maar echt buiten?

Ja hoor dat doe ik regelmatig.
Ik zorg er wel voor dat hij goed vast ligt, zeker als het hard waait!

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:38

ja hoor, ik heb wel buitenritten gemaakt bij echte kou met de uitrijdeken. wel even een bilkoord bevestigen zodat hij niet afwaait.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:38

Zie bij ons in t bos erg vaak gebeuren! Dus denk dat t wel kan, ik reed zelf ook altijd met uitrijdeken bij niet te harde wind

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:39

Ja hoor. Onder de zweetbladen van het zadel ligt ie goed stevig, staart door de lus heen zodat ie niet omhoog kan waaien

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:41

gewoon goed vastmaken bij de staart dan blijft hij wel liggen alleen als het waait zal hij wel bewegen dus als je een paard hebt dat daar niet bang voor is kan het makkelijk en anders.... jezelf goed vasthouden :')

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 20:45

DaraBariton schreef:
gewoon goed vastmaken bij de staart dan blijft hij wel liggen alleen als het waait zal hij wel bewegen dus als je een paard hebt dat daar niet bang voor is kan het makkelijk en anders.... jezelf goed vasthouden :')

Hahahaha met die ouwe van mij kan alles, kan er een bom naast laten ontploffen en dan blijft ze nog rustig bij je staan koekeloeren :D

Even waarom ik dit vroeg, ik wilde misschien een uitrijdeken kopen, omdat het toch wel handig is voor buiten, ze is ongeschoren, en heeft best lange haren, maar ze word zo gigantisch snel nat, en ik ben bang dat ze dan ziek wordt (paarden kunnen ziek worden toch? :+)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:46

biltouwtjes werkt prima, maar het ritselt wel met rijden, dus miss moeten ze ff er aan wennen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:48

Huh een uitrijdeken voor een ongeschoren paard? Dan krijgt ie het juist nog warmer en gaat nog meer zweten :+

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 20:51

Nibbit schreef:
Huh een uitrijdeken voor een ongeschoren paard? Dan krijgt ie het juist nog warmer en gaat nog meer zweten :+

Heb geen ervaring met zulke dekens dus niet lachen :+
Maar omdat ze na een tijdje gaat zweten, aardig lange haren heeft en we in de uiterwaarden rijden (waar het dus flink waait!) dacht ik dat het misschien zou kunnen helpen tegen de wind/kou, maar ik heb denk ik verkeerd gedacht :+

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:51

Jahoor kan prima. Met dit weer doe ik een uitrijdeken om met buitenritten. Het grootste deel stap ik, maar doe ook stukje draf/galop op het strand. Bij mij blijft hij eigenlijk altijd wel goed liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:02

Nibbit schreef:

Mijn Arabje wordt er toch wel blij van hoor :D

Ik scheer haar zeker niet, omdat ze in de eerste plaats geen wintervacht aanmaakt, en dan is een uitrijdeken echt wel heel fijn :j

carlopony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:20

Ja hoor kan gewoon rijden met een uitrijdeken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:23

Ja het kan maar het lijkt me enorm irritant.... Ik heb bij mijn pony expres met een klein dekentje laten staan, dus vanaf de schoft tot de kont, en de hals, borst, benen en buik geschoren. Zo zijn de nieren bedekt met een vachtje en heb je dat soort zaken niet nodig. Normaal gezien heeft een ongeschoren paard geen rijdeken nodig, dat is er echt voor om de nieren van een geschoren paard warm te houden terwijl deze nog niet warm gestapt is of eventueel op buitenrit.

Chroosje schreef:
Maar omdat ze na een tijdje gaat zweten, aardig lange haren heeft en we in de uiterwaarden rijden (waar het dus flink waait!) dacht ik dat het misschien zou kunnen helpen tegen de wind/kou, maar ik heb denk ik verkeerd gedacht :+

Inderdaad, fout gedacht. De paardenvacht heeft een prima werkend vachtmechanisme dat onder voorwaarde van warmtetoevoer (dus beweging) het vocht vanaf de huid naar de puntjes van de haren transporteert om het daar te laten verdampen. De huid is allang droog, ook als het paard er nog bezweet uit ziet. Gooi er een deken op en je verstoord deze functie.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 22:20

Lara_Silver schreef:
Ja het kan maar het lijkt me enorm irritant.... Ik heb bij mijn pony expres met een klein dekentje laten staan, dus vanaf de schoft tot de kont, en de hals, borst, benen en buik geschoren. Zo zijn de nieren bedekt met een vachtje en heb je dat soort zaken niet nodig. Normaal gezien heeft een ongeschoren paard geen rijdeken nodig, dat is er echt voor om de nieren van een geschoren paard warm te houden terwijl deze nog niet warm gestapt is of eventueel op buitenrit.

Chroosje schreef:

Inderdaad, fout gedacht. De paardenvacht heeft een prima werkend vachtmechanisme dat onder voorwaarde van warmtetoevoer (dus beweging) het vocht vanaf de huid naar de puntjes van de haren transporteert om het daar te laten verdampen. De huid is allang droog, ook als het paard er nog bezweet uit ziet. Gooi er een deken op en je verstoord deze functie.

Ik kan niet kiezen of ik haar wil laten scheren of niet, is helaas niet mijn pony. Eerst stond ze wel met een deken op stal, maar deze heeft ze kapot geschuurd dus deze moet gemaakt worden. Nu staat ze dekenloos op stal.

Maar dan zal ik denk ik geen deken voor het rijden aanschaffen.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:32

Ik rijd meestal alleen met instappen/uitstappen met uitrijdeken. Wanneer het echt koud is rijd ik de hele training met uitrijdeken, vind ik niet anders rijden.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:35

ik gebruik zelf liever een normae fleece waarom weet ik niet maar het kan zeker wel.
alleen pas op met crossen, springen ect

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:31

Het rijden met een uitrijdeken dat kan idd altijd, zelfs bij veel wind, het is enkel belangrijk het ook goed vast te maken aan het paard.
En het paard moet rustig zijn en er een beetje aan gewend zijn, want bij veel wind kan zoiets heel flink te keer gaan.
Maar het nut ervan zie ik hier niet zo heel goed, je zegt dat jouw paard niet geschoren is en best wel een pak wintervacht heeft, tjaaa in deze situatie kan een paard in normale omstandigheden makkelijk koude temperaturen aan tot zelfs kouder dan min 10 graden.
Voor mensen is de winter een lastige periode, die kunnen zelfs met hun kleding nog makkelijk vrij snel last hebben van pijnlijk koude voeten en handen tijdens het rijden, voor het paard is dat niet zo, je kan een mens niet vergelijken met een paard.
Wij rijden gans de winter rond, zelfs met idd overal ijs en dikke lagen sneeuw, en dan nog maken wij echt vrij lange dagtochten ongeveer een 35km tot 45km.
Wel moet je er dan op letten een zweetdeken mee te nemen achter op je zadel voor op de middagstopplaats, terwijl je paard daar dan stil staat, maar bij vertrek wordt dat weer netjes opgeplooid en kan je dus weer vertrekken zonder deken. Een paard kan dit heel goed, uiteraard moet er een beetje oefening in zitten, je kan niet met een paard die altijd warm binnen staat en nooit eens buitentochten maakt ineens zomaar aan zo'n wintertocht beginnen, alles is oefening en ervaring.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:53

De pony is al redelijk oud (ergens in de 20), en heeft een behoorlijk lange vacht die aardig nat wordt, dus ik dacht, misschien kan het helpen tegen de wind, dat het deken het wat tegen houdt. Maar ik heb verkeerd gedacht denk ik.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:33

Denk dat ze dan alleen maar sneller nat word