paard wilt niet stoppen!! help

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

koppiekyra

paard wilt niet stoppen!! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 16:43

halloo,

ik heb jullie hulp nodig. ik heb sinds een maand een eigen paard, ik ben super blij met haar maar er is 1 ding... als ik galoppeer stopt ze niet meer... :):) ik moet haar dan in een hoek laten rennen zodat ze niet meer verder kan. op een volte rijden werkt ook niet, vanuit stap aangalopperen wordt ze alleen maar heter van.. ik heb ook geprobeerd steeds ophoudingen te geven maar het lukt niet. zelfs als ik haar longeer en ik ga galopperen werkt niets. ik moet er nu wat aan gaan doen want hier komen ongelukken van... hoe zouden jullie dit aanpakken?

groetjes koppiekyra

Kim

Re: paard wilt niet stoppen!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:44

eerst in stap zorgen dat hij heel erg goed reageert op het bit en op de hulpen, zorgen dat de rem er goed op zit door bijvoorbeeld ophoudingen te maken enzovoorts... daarna in draf en daarna in galop :) zorg ervoor dat hij ook in galop bij je blijft... succes!

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:45

Is ze hiervoor veel bereden?

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:47

Is ze in paniek aant het rennen of gewone galop maar stopt ze niet gewoon niet meer op je hulp?

Probeer op je ademhaling te letten. Oefen in overgangen van stap en draf dat je goed uitademt wanneer je je overgang terug rijd. Als dat goed gaat probeer je dat ook in galop. Mijn paard komt direct terug wanneer ik in 1 x goed uitadem.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:47

Misschien les heeft mij ook erg veel geholpen en vol blijven houden ;) maar les is toch wel het handigsf met zelf prutsen los je niks op ;) goedkope prive les kan ook erg fijn zijn

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:49

De allereerste vraag is eigenlijk: heb je les? Zo ja wat zegt je instructeur hiervan? Zo nee, dan is het misschien een goed idee om hier eens over na te denken. Zeker bij een nieuw paard is het wel belangrijk om iets van begeleiding te hebben.

Hoe is je galop op zich? Galoppeerd je paard wel netjes op een normaal tempo, of laat je paard zich voorover vallen en raakt ze uit balans? Hoe is je aangalopperen? Hulp en weg, of gaat dat ook moeizaam?
Je overgang van stap naar halt en van draf naar stap gaan wel goed?

Zie niet echt waarom vanuit stap aangalopperen zou helpen met terug naar draf gaan...

Gewoon een volte heb je dus geprobeerd, heb je ook al geprobeerd een volte steeds kleiner te rijden? Dus een grote volte beginnen, overgang terug proberen te maken door zwaar te zitten en de hulp te geven en dan elke rondje steeds wat kleiner rijden. Als de volte heel klein wordt, vallen ze zelf vaak al terug in draf.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:51

Ik heb hier ook last van. Het lijkt me dan ook logisch dat je dan de hele tijd blijft trekken als je wilt remmen. Stop hiermee. Een paard reageert op een gegeven moment niet meer op het bit en dan heb je een probleem. Trek eventjes aan de teugels en geef dan weer teugel, trek weer even en geef dan weer teugel. Blijf dat riedeltje herhalen en op een gegeven moment zal ze weer langzamer gaan. Oefen dit wel eerst in stap en als het goed gaat daarna pas in draf en denk niet aan galopperen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:02

misschien is wat meer informatie handig.

luistert hij gewoon niet naar de hulpen? of pakt hij het bit gooit zijn hoofd omhoog en gaat dan gewoon hard rennen, en als je hem dan, met gewoon lage handen, probeert terug te nemen trekt hij alleen maar verder eruit en rent ie alleen maar harder? dit heeft mijn paard namelijk gedaan. om eronderuit te komen. is nu opgelost. af en toe nog proberen maar heb hem zo weer onder controle. hierboven staan als wat tips voor het rijden en de controle. wat je als nood oplossing kunt doen is denken: oke ren maar. maar dan ook door laten rennen tot JIJ aangeeft dat hij terug mag. dus even volhouden daarbovenop en als ie terug wil gewoon weer aansporen. uiteindelijk terugnemen als je weer het gevoel van controle hebt. en dan gewoon verder gaan met de oefeningen.
ook vooral niet bang zijn en al gaan denken van onee, dalijk gaat ie rennen . als ie gaat rennen zal er niet veel gebeuren. je wordt er alleen moe van ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: paard wilt niet stoppen!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:04

Aangezien dit een dubbel topic is plaats ik hier een slotje.