Welk zadel aan te raden voor mij en haflinger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

Welk zadel aan te raden voor mij en haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 11:47

Hoi,

Mijn zadel is oud en moet opgevuld worden. Een stalgenoot zei dat ik waarschijnlijk een hoop geld kwijt ben voor het opvullen daar het zadel een merkloos goedkoop dingetje was. Ik heb hem erbij gekregen bij de koop van mijn pony's en hij lag goed maar inmiddels niet meer zo.

Nu ben ik aan het kijken voor een ander zadel. Echter twijfel ik tussen twee takken van de sport en zou een barefoot zadel ook niet verkeerd lijken imo. Ik heb nu een dressuur zadel, ik zou eventueel interesse hebben in een western zadel maar zou dan tevens de stap maken om mijn paard om te scholen tot western, tot die tijd heeft dat voor mij geen nut. Echter zit mijn dressuur zadel lekker, immers dat ben ik gewend.

Ik zou kunnen door sparen en twee zadels kunnen kopen. Bijvoorbeeld een boomloos western zadel voor de buitenritten en een dresuur voor het bakwerk. Echter rijd ik hooguit twee keer per week momenteel en wedstrijden ben ik niet aan toe.

In eerste instantie wilde ik advies over merken van zadels maar merk nu dat ik even compleet vergeet wat ik wil... dus wat is wijsheid?

Edit: Ik wil niet meer terug naar veelzijdig. Ben eindelijk blij dat ik dat dressuur zadel ben gaan begrijpen.

8nnemiek

Re: Welk zadel aan te raden voor mij en haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:03

Ik heb ook een Barefoot Arizona, echt een heerlijk zadel <3 Ik ken veel mensen die een boomzadel hebben voor het bakwerk/wedstrijden, en een westernzadel voor de buitenritten. De rijstijl maakt daarbij weinig uit. Je kan je paard engels rijden met westernzadel, maar je kan je paard ook western inrijden met een engels zadel..
Zelf vind ik mijn barefoot gewoon héérlijk zitten, paard loopt er lekker onder, en ik kan het zadel gebruiken op allebei de paarden, ligt op allebei even goed :) Barefoots zijn niet duur itt andere western merkzadels en ze zakken ook weinig in waarde, dat vind ik ook een voordeel.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 12:10

Ik moet zeggen dat ik voordat ik al die keuzes vond in zadels ik alleen opzoek was naar een barefoot. Maar dan heb je een paard waarbij alle zadels makkelijk passen ivm zijn makkelijke rug en dan denk je wauwie ik kan alle kanten op! Haha. Ik wil sowieso een proefzadel gaan aanvragen via de site van barefoot om eens te proberen. Dan kan ik altijd nog door sparen voor een ander niet al te duur dressuurzadel voor als ik die toch wil blijven gebruiken. Momenteel rijd ik alleen recreatief. Thanks voor je reactie!

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:57

Een goede zadelmaker laten komen om zadels te passen. Vaak hebben haflingers een ronde rug waardoor niet alle zadels passen.
Misschien dat een veelzijdigheidszadel nog een optie voor je is als je buitenritten en dressuur wilt rijden.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:01

Is de Barefoot London (dressuurmodel) geen optie? Die heb ik ook voor in de bak, voor buitenritten heb ik een Barefoot Arizona.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 23:56

Evelien het gaat niet om het passen. Ik heb een haflinger met een makkelijke rug en ben overigens opzoek naar een boomloos zadel. Dat is al een heel ander verhaal. Ook staat er dat ik geen veelzijdigheidszadel wil dus volgens mij heb je niet echt gelezen haha.

Kirsha ik wil inderdaad de London gaan proberen en de Cheyenne volgens mij. De London is wel wat duurder maar omdat het inderdaad een dressuurmodel is gaat hier wel de voorkeur naar uit. Ik moet alleen even overleggen met mijn portemonnee.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:04

Ik heb een barefoot cheyenne voor mijn haflingerxwelsh. Ik gebruik hem enkel voor buitenritten
en daarvoor zit hij heerlijk. Echt een zeteltje. Voor het echte werk vind ik hem dan weer wat minder.
Mocht je toevallig van West-Vlaanderen zijn mag je hem altijd eens in bruikleen hebben :D

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 14:26

Dankjewel Zazoe ben helaas van Rotterdam NL haha. Waarom vind jij de cheyenne voor het echte werk niet zo prettig?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:57

Ik heb ze ook beide (gehad), de Cheyenne heb ik verkocht omdat ik de London fijner vind voor het bakwerk. Net een wat diepere zit en wat meer steun door de 'wrongen' (ik bedoel die kussens, de echte wrongen heb ik eraf gehaald).

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:49

Ik kan er niet echt een goede zit in krijgen, ik heb met dat zadel meer een stoelzet zegmaar en ik zit ook echt niet stabiel (vooral met draven). Hij zit ook redelijk breed (de meeste boomloze zadels hebben dat) , en aangezien mijn pony al een iets dikker type is, zit ik dus nogal euhm heel breed :D. Voor wandelingen vindt ik het dan net een echte aanrader.