Welk zadel voor mijn Tinker?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

locorette

Welk zadel voor mijn Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 12:00

Hallo,

Ik rijd al ruim een jaar met een boomloos zadel, maar nu ik de dressuursport met hem in wil gaan, wil ik ook graag een dressuurzadel. Helaas heeft hij een barokke bouw + een korte rug dus ik weet niet zo goed welk merk/type ik het beste kan gebruiken. Op maat laten maken is duur, vandaar dat ik dacht; bokt heeft vast wel een idee! (En mocht het zo zijn dat hij het beste een op maat gemaakt zadel nodig heeft, dan spaar ik nog even een tijdje door ;))

Zoals ik eerder al aangaf, het paard heeft een barokke bouw, zijn boommaat is medium/wide en hij heeft een korte rug. Zijn schoft is niet laag en ook niet heel hoog. Ik zoek een bruin zadel met een normale tot diepe zit.
Dat is eigenlijk mijn enige eisen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn zoektocht naar een goed zadel!

Caira

Re: Welk zadel voor mijn Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:02

er zijn al veel topics over geweest, gebruik de zoekfunctie eens. Massimo is een fijn merk voor tinkers.

www.equimaro.nl is een fijne zadelpasser

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:03

En Kent& Masters hebben een speciaal zadel voor bredere paarden, ook in dressuuruitvoering. Goed betaalbaar, ook al tweedehands te verkrijgen. Even googlen!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:09

Er zijn ook boomloze dressuurzadels :)* Wanneer je geen maatwerk wilt, is dat misschien een optie.
Wat voor boomloos zadel heb je nu?

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 12:16

Ik heb al redelijk rondgekeken, maar er is zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie 8)7

Op dit moment heb ik een barefoot Stella. Het liefst wil ik als dressuurzadel geen barefoot.

Ik ga even googlen voor de Kent&Masters!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:17

Massimo Trail, dit is een lange afstandszadel die heerlijk zit. Heel ruim aanpasbaar dus ook voor korte ruggen, het is een veelzijdigheidszadel die neigt naar dressuur.

Massimo dressuur I/II, dat is een dressuurzadel die ook ruim aanpasbaar. Voor Dublin en mij was dit geen fijn zadel, ik zat er niet lekker in omdat het zo gedwongen zat (daar houd ik niet van) en hij was heel bewegelijk op de een of andere manier. Ik ken wel genoeg mensen die dit zadel hebben en er wel heel blij mee zijn, maar voor Dublin en mij was het niets.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:18

Ik heb voor mijn merrie een wintec (wide) aangeschaft omdat ik ook van boomloos naar boomzadel wil en die moet ik nog testen maar lijkt niet helemaal lekker te liggen, voor onze andere tink heb ik een Wintec isabell werth en die ligt wel goed en zit prima.

Caira

gedwongen? ik ben een klassieke ruiter waarbij al mijn hulpen eerst op zit gaan en heb juist voor een Massimo 2 gekozen voor de ongedwongen en vrije zit

paulinebes

ik heb sinds een halfjaar een Massimo dressuur II: heerlijk dressuurzadel, heel zacht, ruim aanpasbaar en geschikt voor een korte rug.

Ik ben het eens met de vorige schrijver: ik vind dat dit dressuurzadel je juist niet in een gedwongen zit dwingt. Zit perfect en vrij maar ondersteunt een goede rechte zit/houding wel voldoende.
Laatst bijgewerkt door paulinebes op 12-02-14 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:20

Caira schreef:
gedwongen? ik ben een klassieke ruiter waarbij al mijn hulpen eerst op zit gaan en heb juist voor een Massimo 2 gekozen voor de ongedwongen en vrije zit

Ja ik gaf al aan dat niet iedereen die mening deelt, maar ik vond hem erg gedwongen en niet fijn. ;)

Evti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:54

Zelf ook een heel lastig breed paardje met korte rug, en heb nu een heerlijk dressuurr zadel. Kent&Masters is de dure/leren variant van thorowgood dacht ik. Zijn speciale cob varianten voor korte rug, en wisselbare boom. Zit echt perfect met wrongen die je los kan halen(klittenband). Ook in het bruin! Kosten rond de 1000,-, heb ze hier ook tweedehands zien staan

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:23

Mijn tinker met zeer korte rug en snel naar voren schuivende zadels, zaten deze goed:
Kent & masters dressuur
Massimo trail
Startrekk dressuur (boomloos dressuurzadel, deze heb ik uiteindelijk ook aangeschaft)