Alternatief voor hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Alternatief voor hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 20:18

Ik ben opzoek naar een alternatief voor een hackamore hoofdstel.
Omdat ik al ervaring had met het rijden met een hackamore had ik besloten ook met mijn eigen paard hier mee te gaan rijden.
Hij reageert hier veel beter op dan met bit, dus zou graag dressuurmatig bitloos aan de slag willen gaan.
Maar ik wil dit eigenlijk liever niet met de hackamore, gezien de toch scherpere inwerking.
Wat voor soort bitlooshoofdstel kan ik het beste gaan gebruiken?
Met een hackamore loopt hij lekker ontspannen en hangt niet. Maar heb hier te veel teugeldruk mee als ik echt goed dressuurmatig wil gaan rijden, en dat is nou juist niet de bedoeling hiermee.

Nu zie ik dus door de bomen het bos niet meer, want zou ik voor een sidepull gaan of een kaak/kin gekruist systeem?
Zelf denk ik bij een sidepull dat je er het dichtstbij komt maar twijfel alsnog. Ben bang dat door de mildere inwerking hij er heel anders op reageert dan met een hacakmore

Help :Y)

Kwal

Re: Alternatief voor hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:20

Er zijn ook van die bloemhackamores:

Afbeelding

Die zijn een stuk minder scherp :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:20

je zou ook een bloem kunnen proberen, beetje hetzelfde als een hackamore maar schijnt minder scherp te werken?

edit, Donja was me voor :D

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 20:22

Och wat stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht :Y)
Stom want die heb ik idd ook al een paar keer voorbij zien komen :=

Kan die ook aan een normaal hoofdstel worden bevestigd?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:23

Hihi :D

Of een S-Hackamore. Die zijn ook minder scherp dan een gewone. Maar je hoeft toch niet met constant je teugels strak te rijden?

Afbeelding

Je kunt je paard ook lekker op zijn eigen benen laten lopen, beetje richting klassieke dressuur gaat het dan.

EDIT: Ja dat kan gewoon :j Alleen moeten je bakstukken dan een stukje korter dan met bit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:24

Zo een hackamore vind ik geen fijn stuurwerk, ik vind het de (dressuur)stang onder de bitloze optomingen. Ik zou persoonlijk voor een kaptoom gaan.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:25

SuzanLarissa schreef:
Och wat stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht :Y)
Stom want die heb ik idd ook al een paar keer voorbij zien komen :=

Kan die ook aan een normaal hoofdstel worden bevestigd?

Ja gewoon aan de bakstukken, neusriem laat je dan gewoon weg. Maar je moet er wel op letten dat als je losse bloemen koopt dat je wel een neusbandje en kindbandje hebt. Eventueel kan je dan die van je huidige hackamore nemen.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 20:34

Leen : bedoelde idd met de neusriem/hoofdstel van de hack. Maar heb al een mooie gevonden inclusief nieuwe neusriem en kinriem. En gezien die van mij bijna kapot is ben ik zo voordeliger uit.

http://outdoorruitersport.nl/webshop/zilco_bloem_hackamore
Dus deze gaat ook op het lijstje :)

Xslvna : en de bloem, vind je die minder inwerken of nog steeds hetzelfde?

Xdonja : het is niet dat ik met strakke teugels rij om het zo te zeggen. Maar die van mij is nogal een schijtluis en verzint veel bakspoken waardoor ik er soms scherper op in moet komen omdat die er anders een spelletje van maakt :+ liever heb ik dit dus niet met een hack. En denk als je toch een beetje dressuur wilt doen een hack echt niet geschikt is.

Een s hackmore lijkt me alsnog vrij scherp? Zo op de foto lijkt er alsnog veel hefboom werking in te zitten?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:37

Een hackamore heeft (vind ik) het nadelige effect dat de druk (vind ik) enkel als rem werkt, terwijl ik net dat stukje stelling fijn vind wat ik bij mijn pony alleen krijg met de hackamore (en een simpel bit).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:47

Als je een hack met een kinriem neemt (ipv ketting), hem goed afstelt (niet te laag) en niet te los doet, is er niets onvriendelijks aan een hackamore hoor. Die hefboomwerking is behoorlijk overtrokken (kom je vingers er hier maar tussen doen, er komt amper druk op te staan, zowel neus, kopstuk als kinriem).

Persoonlijk vind ik de hack (en bloemhack) wel een van de meest fijne bitloze optomingen, meest duidelijk voor de hulpen (vooral stelling). mijne liep er altijd heeeerlijk op.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 20:52

Die van mij loopt er idd ook heerlijk op. Veel beter dan met bit. Vandaag had ik de kinketting er nog aan zitten.
Maar ik moet sowieso een nieuwe kinketting hebben want deze gaat kapot. Maar nu gaat er speciale tape omheen zodat de ketting in elk geval zijn haren niet mee neemt.
Dus dan wordt het in elk geval een elastische of leren kinriem halen

Heb je er dressuur mee gereden of iets anders? Ben erg benieuwd of je bij wijze van spreken een M proef er mee kan rijden. Tuurlijk alles kan, maar gaat erom of het eerlijk is tegenover het paard.

Nu wachtten tot het einde van de maand haha ;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:51

Ik zou geen elastische kinriem nemen :n
Beter leer, of een gelonderlegger om je kinketting :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 21:52

Ah kijk ook altijd handig om te weten :)

elastische geeft die te veel speling?
(kwam toevallig zo een tegen namelijk, de rest was idd wel allemaal leer of ketting)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:58

Ik zou bang zijn dat dat elastische toch te veel schuurt, en die krijg je heel moeilijk op de goede maat denk ik.. En je krijgt veel ruis in het geven van de hulpen. Omdat het mee rekt.

Ik zou persoonlijk gewoon voor leer gaan, eventueel met een gelonderlegger. Die heb je echt voor een paar euro :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:52

Ik heb als kinstukje gewoon een kinriempje + kussentje van een aansnoerneusriem. Alsnog vind ik de hack niet fijn voor dressuurmatig werk (heb wel een van de langste scharen, ik gok een cm of 20), gewoon omdat het naar achter werkt ipv stimuleert te kantelen (naar de zijkant).
Bij eenzijdige druk is mijn pony geneigd zijn hoofd schuin weg te drukken, terwijl ze met de kaptoom fijn inbuigt met haar hele lichaam.

Kaptoom vind ik een heerlijk ding voor het uitrijden en springen (oefeningen waar het gewicht snel terug naar achter moet en ondertussen voren van richting veranderen, waar mijn pony nog hulp bij nodig heeft).

Ik weet overigens ook wel dat de optoming eigenlijk nooit bedoeld is om mee te sturen, maar ik weet ook hoeveel het er wel mee doen.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 11:08

Weet iemand nog een site met complete bloem hackamores?
Ik zoek me rot maar kan naast die van Zilco verder niks meer vinden. En kan zo niet vinden of die van leer is? Wil er wel eentje die echt goed stevig is en eentje met meer dan 5 ringen, 6 of 7.

Zie echt door de bomen het bos niet meer haha, anders bestel ik die van de outdoorruitersport

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:28

goedhard?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 13:30

Goedhard heeft hem wel ook compleet maar ik wil geen rare kleurtjes en anders hebben ze allen los helaas

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:19

Zilco is Zilco...dat is dus geen leer maar een kunstleder vergelijkbaar met (Beta) Biothane :)

En een elastische kinriem is juist wel heel erg fijn :j

Ik heb die hier liggen en die zijn van leder, maar dan met op de plek van een kinketting zeg maar stevig elastiek.

Het elastiek geeft een veel rustigere inwerking die het dier prima voelt en waarmee je prima stevig in kan komen als het nodig is, maar dat veel geleidelijker / vriendelijker werkt wanneer je maar kleine drukmomentjes hebt. Dan is het niet direct vanuit niks heel straf zeg maar, waardoor je veel subtieler in kunt werken :)

Hier zie je Rena met die elastische kinriem: je ziet het elastiek eigenlijk niet eens vanwege de lederen lusjes:

Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:22

SuzanLarissa schreef:
Goedhard heeft hem wel ook compleet maar ik wil geen rare kleurtjes en anders hebben ze allen los helaas

Ik heb een zwart biothane hackhoofdstel van Goedhard. Je bent dus niet 'veroordeeld' tot 'rare kleurtjes'. :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 13:36

Haha ik vind zelf die kleurtjes wel leuk alleen evt met wedstrijden rijden vind ik dat niet zo handig haha

Pmarena jij hebt een soort Glucksrad/ bloem idee ook of niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:29

Nee dit waren eigen merk Barefoot hackamore schaartjes op die foto.

We hadden deze schaartjes en S en bloem. Maar die eerste 2 zijn al een poos niet leverbaar.

Ik heb die foto's gemaakt om in de webshop te kunnen laten zien om welke artikelen het ging, hoe ze staan omdat er toen nog geen product-foto's vanuit Barefoot waren.

Zelf hou ik meer van de S-hackamore, maar ik hou dan ook niet van rijden met constante druk op de teugels :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:15

Ik heb zelf een hackamore ontworpen die geïntegreerd is in het hoofdstel. Is gebaseerd op de natuurlijke reflex van het paard. Hoofdstel heeft een sidepull en kaptoom functie.
Mocht je interesse hebben mag je me mailen.