[WN] Zorgen maken over zadel, meningen gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Zorgen maken over zadel, meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:35

Beste bokkers,

Ik zit maar te piekeren en te piekeren en dacht: nu ben ik er klaar mee, ik open gewoon een topic op bokt om meningen over deze kwestie te verzamelen.

Ik heb afgelopen zomer een zadel voor mijn pony laten aanmeten door een zeer goed bekend staande zadelpasser (Evelien van Eurohorse).
Hier heb ik een tijd heerlijk mee rond gereden totdat een stalgenoot opmerkte dat het zadel toch echt te zwaar moest zijn in combinatie met mij.
Sindsdien maak ik mij ernstig zorgen en rijd ik vrijwel niet meer met dit zadel. Ik heb contact gehad met evelien en zij verwacht geen problemen maar toch blijf ik mij zorgen maken.
Wat vinden jullie?

Het zadel is een rancher van 21 KG. Mijn pony is een welsh nwr van 1,50m en ik weeg zelf 70 kilo. Pony heeft normale bespiering en toont geen pijn of ongemak.

Iolanthe

Re: Zorgen maken over zadel, meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:46

Ik weet weinig van zadels en gewicht, maar wanneer je paard geen ongemak duidelijk maakt en een erkend zadelpasser er geen probleem in ziet, zou ik me niet zoveel zorgen over maken over de opmerking van één stalgenoot ;) En anders nog eens een andere zadelpasser laten kijken :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:09

Ik heb een ( op maat gemaakt) zadel van ca. 22 kg, mijn paard is ca. 1.55m, ik ben iets zwaarder dan jij bent en heb van het gewicht van het zadel nooit problemen ervaren ( alleen als ik het zelf op moet tillen ;) ) .
Als het zadel goed past voor jou en je pony, dan wordt het gewicht optimaal over de rug verdeeld. In vergelijking met bijv. lichtgewicht dressuurzadels; je hebt dan minder gewicht in totaal op de rug maar daar is veel meer sprake van een piek belasting door de korte boom.

Dus zoals Evelien zegt; geen probleem, western zadels zijn nou eenmaal wat zwaarder, als het goed past lekker mee verder rijden!

Er zijn tegenwoordig ook wel zadels met lichtgewicht bomen op de markt, wij hebben 1 maatzadel met zo'n kunststof boom, dat zadel weegt ca. 13 kg. Een stuk lichter wat vooral heel fijn is bij het opzadelen en dragen :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:13

Tjeeeee wat een gewicht hebben die zadels! :wow:
Dat is toch super on-praktisch om met 21 kg zadel te lopen leuren %) .Wat zit er in die zadels?Beton? :=

Ik vind het ook aan de zware kant als je zadel en ruiter optelt hoor.
Maar als jou paard goed kan dragen en goed getraind is zal het voorlopig geen probleem zijn denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:31

Een paard kan 12-20% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen, dus reken maar uit.
Natuurlijk ga ik dan uit van een zadel wat goed past, een ruiter die in balans kan rijden en een paard wat regelmatig en met beleid bereden wordt en voldoende rust krijgt om te herstellen.

Hoe meer punten van bovenstaande van toepassing zijn hoe dichter je bij de 20% mag/kunt komen, is dat niet het geval dan zul je ergens iets aan moeten veranderen.
Hou iig jezelf niet voor de gek, daar wordt het paard niet beter van en op den duur je portemonnee ook niet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:36

funnyhorses schreef:
Wat zit er in die zadels?Beton? :=

Een heleboel meer en dikker leer als aan een engels zadel ;) En het ding is ook nog eens een stukje groter :D Niet vergeten dat een westernzadel van oorsprong door een cowboy werd gebruikt, en die wilde een zadel wat jaren meeging, en het harde werk wat hij moest doen ook aankon zonder kapot te gaan. En ja daar worden ze dan zwaarder van.

Wat ElCid al schrijft. Als het goed past niet te druk om maken, tenzij je paard aangeeft dat die er moeite mee heeft. En ik zou idd ook meer vertrouwen op het advies van die zadelpasser dan je stalgenoot. Heeft die uberhaupt wel ervaring en kennis van een westernzadel??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:40

Tja het is wel aardig wat gewicht natuurlijk.... maar vergis je ook niet in een dressuurzadel hoor, die zijn ook al snel boven de 10 kg met beugels en singel en alles er op en er aan :)

Ik zelf heb liever wat minder gewicht, een zadel van 22 kg vind ik helemaal niet nodig als ik ook een lichtere kan vinden die goed past. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden....

Mocht er nu echt niks lichters te vinden zijn dat net zo goed of beter ligt, dan is het niet anders.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:43

Dus je zit met ruim 90 kilo op een pony? :\

Bij mijn pony (E-pony) zit de grens echt op 75 kilo inclusief alles.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:44

rina schreef:
funnyhorses schreef:
Wat zit er in die zadels?Beton? :=

Een heleboel meer en dikker leer als aan een engels zadel ;) En het ding is ook nog eens een stukje groter :D Niet vergeten dat een westernzadel van oorsprong door een cowboy werd gebruikt, en die wilde een zadel wat jaren meeging, en het harde werk wat hij moest doen ook aankon zonder kapot te gaan. En ja daar worden ze dan zwaarder van.

Wat ElCid al schrijft. Als het goed past niet te druk om maken, tenzij je paard aangeeft dat die er moeite mee heeft. En ik zou idd ook meer vertrouwen op het advies van die zadelpasser dan je stalgenoot. Heeft die uberhaupt wel ervaring en kennis van een westernzadel??

Ja dat weet ik maar ik blijf me elke keer weer verbazen over het gewicht pffff
Krijg je wel spierballen van als je elke dag een paar keer moet op en afzadelen hihi.
Ik vraag me alleen af hoe lang een paard mee kan gaan als ie jaren lang onder zoveel gewicht moet lopen?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 09:52

Bedankt voor de reacties! :)

Heb voor mn eigen gemoedsrust toch besloten een nieuwe afspraak met evelien te maken en te vragen om een lichter zadel.
(het ding is voor mijzelf ook amper te huften, hihi)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 09:55

@ elcid: dat lichtgewicht zadel van 13 KG, wat is dat voor één?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:18

Kyno schreef:
Bedankt voor de reacties! :)

Heb voor mn eigen gemoedsrust toch besloten een nieuwe afspraak met evelien te maken en te vragen om een lichter zadel.
(het ding is voor mijzelf ook amper te huften, hihi)

Kan ik me heel goed voorstellen :j :(:)

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:26

funnyhorses schreef:
Krijg je wel spierballen van als je elke dag een paar keer moet op en afzadelen hihi.
Ik vraag me alleen af hoe lang een paard mee kan gaan als ie jaren lang onder zoveel gewicht moet lopen?

Het opzadelen met een westernzadel is een handigheid. Heb er nog niet echt spierballen van gekregen hoor :D . Kwa leeftijd........ hoe oud wil je ze hebben. Mijn oudste is nu 16 en klaagt nog steeds niet hoor en die heeft ook nog wat meer kg mee te nemen als de TS schrijft.

@ xSlvna. Heb je wel eens bekeken hoe bv een quarter eruit ziet? Het is dat ze korte beentjes hebben. Er zijn dus E pony's ( trouwens alleen in ned want internationaal zijn het paarden) en er zijn E pony's.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:28

Citaat:
Mijn pony is een welsh nwr van 1,50m en ik weeg zelf 70 kilo.

Welsh NWR zijn niet bepaald stevige ponys (paard, in dit geval), itt een quarter ;)

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:30

Kyno schreef:
Beste bokkers,

Ik zit maar te piekeren en te piekeren en dacht: nu ben ik er klaar mee, ik open gewoon een topic op bokt om meningen over deze kwestie te verzamelen.

Ik heb afgelopen zomer een zadel voor mijn pony laten aanmeten door een zeer goed bekend staande zadelpasser (Evelien van Eurohorse).
Hier heb ik een tijd heerlijk mee rond gereden totdat een stalgenoot opmerkte dat het zadel toch echt te zwaar moest zijn in combinatie met mij.
Sindsdien maak ik mij ernstig zorgen en rijd ik vrijwel niet meer met dit zadel. Ik heb contact gehad met evelien en zij verwacht geen problemen maar toch blijf ik mij zorgen maken.
Wat vinden jullie?

Het zadel is een rancher van 21 KG. Mijn pony is een welsh nwr van 1,50m en ik weeg zelf 70 kilo. Pony heeft normale bespiering en toont geen pijn of ongemak.

WAT 21 kilo hoe krijg je dat op je paard.
Vond mijn stock van 13 al zwaar jeetje

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:41

Funnygirl schreef:
funnyhorses schreef:

Het opzadelen met een westernzadel is een handigheid. Heb er nog niet echt spierballen van gekregen hoor :D . Kwa leeftijd........ hoe oud wil je ze hebben. Mijn oudste is nu 16 en klaagt nog steeds niet hoor en die heeft ook nog wat meer kg mee te nemen als de TS schrijft.

Ik weet dat men een westernzadel er met een "slinger op gooit" maar blijf het zwaar vinden.Op een goed getrainde Quarterhorse zal het ook geen probleem zijn,sta altijd te kijken van die bespiering,echt mooi!
Maar op een "niet western paard" vind ik het toch echt veel gewicht hebben. :o

Maar zo blijven de meningen verdeeld natuurlijk,ik snap best dat een goed getraind paard het wel kan hebben.Gelukkig is er tegenwoordig genoeg keus in zadels,zo is er voor iedereen en elk paard wat te vinden. *\o/*

Western is wel heeeeeeel gaaf!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:46

Het is jammer dat sommige mensen vaak een mening klaar hebben. Evelien is een goede zadelpasser met een goede opleiding. Ze zal jou echt niet een zadel verkopen waar jouw paard slechter van zal worden. Kijk als er een lichtere bestaat is dat vaak ook fijn voor de eigenaar zijn rug. voor het paard hoe lichter hoe fijner Mits het zadel goed past.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:05

Kyno schreef:
@ elcid: dat lichtgewicht zadel van 13 KG, wat is dat voor één?

Dat maakt niet uit, we hebben zelf een "kruising" ( dressuur/ western) laten bouwen op deze boom maar ook al een "gewoon" western zadel met een dergelijk gewicht.
Ik stuur je een pb met gegevens, maar in feite zijn alle typen (western) zadel mogelijk met een lichtgewicht boom en worden ze helemaal op maar gemaakt. In het laatste zadel was de boom niet alleen lichtgewicht maar ook nog iets flexibel in de bars.

Mijn zadel; handgemaakt op een houten met rawhide beklede boom. Weegt wat, maar dan heb je ook wat. Qua leer kan je hieruit ca. 10 dressuurzadels maken ;) Omdat dit zadel zo perfect ligt en omdat ik er perfect in zit is het dus geen belasting voor mijn paard, een Paint hengst.

Afbeelding

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:59

tis idd een super mooi zadel om te zien! +:)+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:41

Ben benieuwd of de personen die hier reageren over het gewicht van het zadel zelf wel precies weten hoe zwaar hun zadel is. :o

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:57

TurdusMerula schreef:
Ben benieuwd of de personen die hier reageren over het gewicht van het zadel zelf wel precies weten hoe zwaar hun zadel is. :o

Ja hoor, en ik weet ook precies wat ik zelf weeg, en hoe groot mijn paarden zijn :D ;)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:06

Ik denk niet dat ze je een zadel heeft verkocht wat te zwaar zou zijn, maar snap wel dat je zelf het gevoel hebt dat het bij elkaar wel eens wat zwaar kan zijn voor de pony/paard. Snap ook wel je keuze dus om te kijken of het lichter kan. Is voor je paard en jezelf natuurlijk wel fijn.

Ik kan er verder echt niet echt over oordelen, heb er niet voor geleerd.

ElCid wat een gaaf zadel heb je daar zeg!

TurdusMerula, ik denk dat je gelijk hebt dat veel mensen zich daar niet geheel bewust mee bezig hebben gehouden hoe zwaar hun zadel is en het dus ook niet weten. Heb tijdje geleden mijn ribben gebroken gehad, pfoe, dan merk je ineens dat een zadel best zwaar is.

Daar even complimenten TS dat je wel over het gewicht van jezelf en je harnachement nadenkt.

En Rina zo te lezen ook trouwens :P

Mijn paard is >1.70 ik ben ongeveer 65kg en heb geen zadel en mijn paard word volgende week 3jaar.
In zoverre ben ik op de hoogte van de getalletjes :P

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:11

Super dat je erover nadenkt!
Persoonlijk denk ik dat het wel kan hoor!
(ik heb er zelf een barefoot dan bij elkaar 8 kilo op liggen)

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:22

rina schreef:
TurdusMerula schreef:

Ja hoor, en ik weet ook precies wat ik zelf weeg, en hoe groot mijn paarden zijn :D ;)

Ik ook :+

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:24

Jouw paard is gewend aan dit zadel, het is op zijn bouw afgestemd en goed passend.
100 kg op een paard of pony van rond de 1,5 meter te zwaar?
een rank gebouwde volwassen arabier kan dit dragen, een QH een volwassen man met degelijk western zadel die samen ook gauw 100 kg of meer wegen.

Alsjeblieft neem contact op met je zadelleverancier voor je gemoedsrust, maar laat je niet gek maken door regeltjes en getallen. Een Welsh is een sterk stevig paard/pony die mits gezond en een net passend zadel echt geen probleem heeft met jouw en zadel te samen (90 kg).

ik geef toe dat het al weer een tijdje terug is, maar dit soort paarden werd door de welsh knights ook gebruikt, de idioten hadden dan ook nog circa 100 pound glimmend staal aan. was wel een fraai gezicht :)
zoiets denk ik:
http://video.news.com.au/v/15813/Knight ... tournament