Ik heb er zelf ook niet zo'n verstand van, maar heb hele goede ervaringen met Arthur! www.westernstore.com hij kan je zeker verder helpen met welke maat dit is etc.
rina
Geplaatst: 09-02-14 00:17
Denk dat Arthur wel beters te doen heeft dan mensen uit te gaan leggen hoe ze een zadel kunnen opmeten om hem dan niet via hem te verkopen/kopen
Daarbij maataanduidingen binnen de westernzadels is idd iets moeilijks. En overigens net als binnen de engelse zadels is er geen standaard in. Wat voor merk A een full Quarter is is voor merk B een semi.
Goed kleine uitleg hoe te meten zadels:
Allereerst dit zijn concho's aangeduid met pijltjes.
En dus aan de voorkant een cm band tussen de beide voorste concho's, die maat is wat je koper wil weten.
Hierbij meet je dus aan de binnenkant van het leer tussen de concho's de maat. Bij dit zadel is dat ongeveer 19 cm.
Maar voor de duidelijkheid, dit is een vage indicatie of een zadel gaat passen of niet. Het passen komt op meer aan dan alleen de afstand tussen die concho's. En nog veel meer op hoe de flair (dus hoe de boom zich aan diezelfde voorkant opent) de rock (hoeveel buiging er in de lengte van de bars zit, van voor naar achter dus) en de stand van die bars. Het passen van een westernzadel is ergens nog veel belangrijker dan bij een engels zadel. Omdat er geen kussens onder zitten die je evt nog een beetje kan aanpassen.
Mocht je nog meer willen weten, je mag me PB-en. Zal ik proberen het uit te leggen.