Schimmel op tuig..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sharon2013

Schimmel op tuig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 13:44

heb al gegoogled en gezocht hier, maar kan mijn antwoord niet echt vinden helaas.

In mijn stal heb ik gewoon een soort houten muur met mijn halsters, mentuig, etc.

Dat mijn mentuig wat schimmel heeft vind ik niet erg, dit is niets iets wat ik dagelijks gebruik, en voor gebruik haal ik even een leder doekje erover.

Maar mijn hoofdstel en lederen halster gebruik ik wel veel (mijn zadel ligt er nog niet maar over een half jaartje wel, wegens inrijden)
Doordat het enorm vochtig is, ondanks dat ik het iedere dag gebruik, beschimmeld het al als ik het een nachtje in de stal laat liggen.

Nou heb ik gelezen dat vochtvreters helpen, maar omdat het niet in een kast hangt, en de hele stal enorm vochtig is(al een wat oudere houten schuur die ik huur) zal deze waarscheinlijk binnen enkele uren al vol zitten.

Daarom is mijn vraag, helpt een (van fleece gemaakte) hoofdsteltas? met evt. daarin een vochtvreter? ik wil toch wel mijn leren halster en hoofdstellen graag op stal bewaren, want nu moet ik ze iedere dag op de fiets meeslepen (ook niet echt handig altijd)

fjordnina

Re: Schimmel op tuig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:32

Kijk eens of je een grote, afsluitbare kist te pakken kunt krijgen waarin je de spullen kunt bewaren. In een hoekje van die kist (evt. afgetimmerd) plaats je dan een vochtvreter. Wil je het groter aanpakken zou ik kiezen voor een flinke kast waarin je dan vochtvreters plaatst.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:34

onze stal is ook redelijk vochtig, over mijn zadel gooi ik een oud en te kleine deken of fleese deken. Hierna heb ik geen schimmel meer op mijn tuig gehad, je kan het altijd een keer proberen of dat genoeg is. Aangezien het daar waarschijnnlijk vochtiger als bij ons op stal

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:53

Als er eenmaal schimmel in je tuig zit, dan krijg je dat helaas er niet meer uit. Het enige wat je kunt doen is zorgen dat het niet erger wordt door je tuig in een droge (niet warme) ruimte te hangen (een kamer thuis of in de schuur) en elke keer voordat je gaat rijden de schimmel met een licht vochtige doek wegvegen. Waarschijnlijk heb je een keer het tuig niet schoongemaakt na het rijden (of alleen met water zonder groene zeep) en is de schimmel begonnen. Eerst zie je het nog niet, maar na verloop van tijd is het overduidelijk. Zonde, maar helaas niets aan te doen - ook niet door te vetten. Bij een volgend tuig iets zorgvuldiger schoonmaken, is de enige oplossing (en in een niet te vochtige ruimte weghangen). ;)

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 19:35

Bedankt voor de reacties! gelukkig had ik na 1 dag al door dat er schimmel op mijn halster begon te zitten, dus die had ik direct mee naar huis genomen.

Ik heb net even zelf een hoofdstel tas in mekaar gezet van fleece, ga even uit testen of dit werkt, zo ja, dan maak ik er nog 1 voor mijn halster :)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:39

hebben wij ook gehad. ik heb mijn tuig goed schoon gemaakt met zadel zeep goed laten drogen en toen ingevet en idd in dicht kist.

Wij gebruiken oude defecte vries kisten met een vochtvreterss er in

Onze stal ik ook heel vochtig ivm dat een houten hok is.

Nu geen last meer van

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:48

Ben benieuwd of het werkt met de hoofdsteltas.
Zoals eerder genoemd kan het ook wel helpen om er een (wollen) deken overheen te hangen.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 20:01

Als het werkt, laat ik het zeker weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:45

Schimmel is niets anders dan de zeep, olie en/of vet wat eruit komt.
De ene leersoort neemt het beter op dan de andere ( denk aan kwaliteit).
Ik heb liever schimmel op mijn tuig dan dat het droog wordt, weet ik iig dat ik er genoeg op gesmeerd heb :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:49

Schimmel is de natuurlijke bescherming van leer. Niet druk om maken dus :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:54

Schimmel hoeft inderdaad geen ramp te zijn maar ik kan me voorstellen dat het vervelend word als je bijna dagelijks je tuig moet gaan poetsen.

Ik zou inderdaad opzoek gaan naar een afsluitbare hoes of kast die weinig vocht doorlaat en daar dan een vochtvreter in. Fleece lijkt mij dan weer niet zo geschikt, omdat fleece juist wel vrij makkelijk vocht doorlaat volgens mij?

TessavdSloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:25

Schuurtje ernaast bouwe voor je spullen? Verwarming etc erin?! Wij hebben gwn een zadelkamer laten bouwen. Voor de hele handelstal (dat dan wel). We hebben er altijd ongeveer 20 paarden staan. Maar we hebben er wel alles aangedaan om zadels, hoofdstellen, halsters etc, etc goed soepel en schoon te houden.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:52

helaas is de persoon waarvan ik het huur helaas niet de makkelijkste. mocht al van geluk spreken dat ik mijn grote 500kg hooibalen in een ander schuurtje mocht leggen in plaats van in mijn (daarvoor te smalle) stalruimte. Dus die optie heb ik helaas niet, anders had ik dit allang al gedaan.

ik ga even testen hoe de fleece hoofstel/halstertas werkt. en anders word het helaas toch heen en weer slepen, vind het een beetje zonde van mijn lederen halster en hoofdstel om er schimmel op te laten komen :)

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:27

niet druk maken, schimmel is een bescherming van leer. niet erg, het komt wel goed. en anders met zeep en water proberen dr af te halen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:39

Schimmel is niet erg. Afnemen met azijn helpt er overigens wel tegen en tast tuig en stiksels niet aan.

Sabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:46

Schimmel is een goed teken dan leeft het leer. Even met een lap erover en klaar is sharon2013

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 21:00

Nou hij hangt nu 1 dag in stal, nog geen schimmelvriendjes gevonden op mijn halster.

Ik weet dat schimmel niet erg is. Maar.toch vind ik het op een 1 of andere manier zonde. Heb je net je halster helemaal netjes gepoetst en zit er binnen no time schimmel op haha