Meroth leather bit? Waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Meroth leather bit? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 23:21

Hoi!

Ik vond op internet het Meroth leather bit... Ook op Youtube een filmpje van een springpaard die daarmee rijd.

Wat is het nut van dat bit? Of naja.. 'hoofstel' achtig iets? Het lijkt mij helemaal niet zo lekker voor het paard (zo ziet het eruit) maar ik kan er niet over praten want ik ken het helemaal nog niet!

Ik vraag mij af of er hier mensen zijn die het gebruiken? En waarom? En hoe het werkt? (scherpe inwerking of juist niet...?)

Hier een foto:
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:24

Het is gewoon een ongebroken watertrens, maar dan van leer. Dat paard op het filmpje draagt 'm omdat hij niet tegen iets achter z'n oren kan.

Celine_Famke

Re: Meroth leather bit? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 23:25

Maar ik bedoel het feit dat het geen hoofdstel is.. Maar alleen het bit en een riempje onder de kaak. Waarom is het niet gewoon een heel hoofdstel?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:26

Ik gebruik het bitje bij een van mijn pony's. Hij accepteert weinig andere bitten en dit is een zacht bitje wat zich door het speeksel vormt aan de mond. Ik zorg er echter wel voor dat het kinriempje gewoon losjes zit, doe je deze strak zodat het te gebruiken is net als op bovenstaande foto's, dan bindt het de tong vast aan de onderkaak. Iets wat ik absoluut niet wil. Gewoon met een hoofdstel dus.

Klein nadeel is dat het paard het bit door kan kauwen en dan heb je een probleem. Ik heb dit helaas al een keer gehad, pony ging gruwelijk aan de haal met kar en al en was helemaal over de zeik.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 23:29

Maar op die foto lijkt het gewoon een normaal enkelgebroken trens bitje? Of zie ik het nou verkeerd haha

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:30

Nee hij is ongebroken, hij kan wel buigen maar niet knijpen zoals een enkelgebroken bit doet. Echter wel door het leer super flexibel.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:53

Afbeelding

Zo ziet het uit. Het bovenste deel zit in de mond, het onderste onder de kin. Je kan het gewoon met hoofdstel gebruiken. In het begin moet dat sowieso omdat het leer zich moet zetten naar de mond. Vanaf dat het naar de mond gevormd is kan het zonder hoofdstel gebruikt worden.
De reden dat ze enkel het bit gebruiken is vooral voor paarden die geen druk achter de oren verdragen.
Het heeft een zachte inwerking mits het goed onderhouden wordt. Slecht onderhouden wordt het erg stijf.